Zet: Niezwykłe odkrycie archeologów w woj. kujawsko-pomorskim. „Sięgają epoki kamienia”

Na budowie drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim dokonano serii odkryć. W trakcie prac przebadano aż 63 stanowiska archeologiczne. Jednym z najciekawszych znalezisk były pozostałości domostw z epoki neolitu, których wiek badacze ocenili na 5 tys. lat p.n.e.

Archeolodzy na trasie budowy S5 w woj. kujawsko-pomorskim

Droga ekspresowa S5 na odcinku Nowe Marzy (woj. kujawsko-pomorskie) do granicy z województwem wielkopolskim przyniosła wiele pracy archeologom. Na 128-kilometrowym odcinku dokonano serii odkryć, sięgających epoki kamienia. Najmłodsze znaleziska pochodzą z czasów drugiej wojny światowej. Łącznie przebadano 63 stanowiska archeologiczne na powierzchni 35 ha.

Bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podsumował to, co podczas prac znaleźli archeolodzy. „Badania były prowadzone pod nadzorem Kujawko-Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, przy bieżących konsultacjach z Narodowym Instytutem Dziedzictwa. Wspólnie z tymi instytucjami, GDDKiA (jako inwestor) na bieżąco monitorowała przebieg badań w terenie, a także jakość i postępy opracowania ich wyników” – czytamy w komunikacie GDDKiA – Oddział Bydgoszcz.

Odkrycia archeologiczne na budowie S5

Jednego z najstarszych odkryć na budowie S5 dokonano w miejscowości Jaroszewo. Badacze natrafili tu na czytelne relikty domostw z epoki neolitu. Sięgają 5 tys. lat p.n.e. Znalezisk było jednak więcej. To m.in. znaleziona w Grochowiskach Księżych ornamentowana szpila z brązu, datowana na 2 tys. lat p.n.e. czy znaleziona na cmentarzysku  ludności kultury wielbarskiej z III w. n.e. w Niewieścinie srebrna bransoletka. W Kruszynie w ziemiance odnaleziono bardzo dobrze zachowaną, średniowieczną ostrogę żelazną. W pobliżu miejscowości Wąsosz natrafiono natomiast na żelbetowy schron z 1939 roku.

„Podobnie jak w przypadku poprzednio prowadzonych inwestycji drogowych w woj. kujawsko-pomorskim o tak dużej skali (jak choćby budowa autostrady A1), badania ukazały ślady aktywności ludzkiej na przestrzeni kilku tysięcy lat. Sięgają one czasów od epoki kamienia, przez zdominowane przez ludność kultury łużyckiej epoki brązu i żelaza, okres wpływów rzymskich aż po relikty umocnień wojskowych z okresu II wojny światowej” – czytamy na stronie bydgoskiego oddziału GDDKiA.

Najwięcej odkryć na budowie S5 dokonano w rejonie Pałuk. Ponad połowa stanowisk archeologicznych znajdowała się na odcinku między Szubinem a Rogowem. Ich duże zagęszczenie zauważono w okolicach miejscowości Dąbrówka Słupska, Sobiejuchy, Jaroszewo, Żnin czy Grochowiska Księże. 

Źródło: Radio ZET / GDDKiA – Oddział Bydgoszcz

Podziel się!