Kład 23 (Wy-kładnia Piąta i Piąta Lekcja Trzeciego Kręgu): Soren, Zoran, Zorian, Zorawar, Surja; także o Zorianie Dołędze Chodakowskim i Systemie Bestii (część 3)

„…To pańskie poglądy są szalone. Przestarzałe podziały na dobro i zło z dawnych prostych czasów, które nigdy nie istniały. Nic nigdy nie jest proste, zwłaszcza tu w lesie. Trwa walka dzikich psów o duszę narodu, historia przepisywana jest przez ważniaków z własnymi interesami – Nie przez pospólstwo, nie przez prawo, a już na pewno nie przez wyborców – Zawsze tak było! Myślałem, że nauczyły pana tego ostatnie wydarzenia oraz pobyt w Sowie?! Tacy jak pan, stróżowie prawa, bywają użyteczni, ale ja stawiam na tych którzy tworzą, dyktują i ustanawiają prawa poza sądami!”

Szanowni Rodacy, w Indiach jest imię pochodzące z Sanskrytu – SURESH wymawia się “surisz” . Oznacza ono “ ruler of gods” i oddaje związek dwóch słów: Sura znaczy Bóg (God), ISHA /co to słowo przypomina w Rodzinnym jezyku aha!!!…./ znaczy władca.
I am resting my case ,it is as simple as knowing the base of the mattress and the truth will be clear and obvious. Pozdrawiam”

Imię Suresh – pochodzenie i znaczenie

Suresh jest imieniem męskim, które wywodzi się z języka sanskryckiego. Jest to popularne imię w krajach Azji Południowej, takich jak Indie, Nepal czy Sri Lanka. W języku hindi oznacza „najlepszy”, „doskonały” lub „szczególny”. Imię to jest również często używane w hinduizmie jako jedno z imion Boga Wisznu.

Pochodzenie imienia Suresh

Imię Suresh ma długą historię i jest ściśle związane z kulturą i religią Indii. Według mitologii hinduskiej, Suresh był synem boga Wisznu i bogini Lakshmi. Jego bratem był także inny ważny bóg – Ganesha. Według legendy, Suresh został stworzony przez Wisznu, aby pomóc mu w walce ze złymi siłami i przywrócić porządek na ziemi.

W hinduizmie imię Suresh jest również kojarzone z innym bogiem – Śiwą. W niektórych regionach Indii jest on uważany za inkarnację Śiwy i czczony jako bóstwo opiekuńcze i pomyślności.

Znaczenie imienia Suresh

Jak już wspomniano, w języku hindi imię Suresh oznacza „najlepszy”, „doskonały” lub „szczególny”. Jest to imię, które symbolizuje siłę, mądrość i dobroć. Osoby noszące to imię są często uważane za przywódców, którzy potrafią pokierować innymi w dobrym kierunku.

Imię Suresh jest również kojarzone z bogactwem i pomyślnością. W hinduizmie jest ono często używane jako imię dla chłopców urodzonych w bogatych rodzinach lub dla tych, którzy mają osiągnąć sukces i dostatek w życiu.

Pochodzenie nazwy „suresh”

Aby zrozumieć pochodzenie nazwy „suresh”, konieczne jest zbadanie jej pochodzenia. Nazwa ta ma swoje korzenie w kulturze hinduskiej, a konkretnie w Indiach. W sanskrycie imię składa się z dwóch części: „su”, co oznacza „dobry” lub „doskonały” oraz „resh”, co oznacza „władca” lub „pan”. Dlatego „suresz” tłumaczy się jako „dobry władca” lub „doskonały pan”.

Znaczenie imienia „suresh”

Znaczenie nazwy „suresz” jest ściśle związane z jej korzeniami w kulturze hinduskiej. W tradycji hinduskiej imiona mają głębokie znaczenie i często odzwierciedlają pożądane cechy lub cechy pozytywne. „Suresh” to imię przywołujące na myśl wizerunek honorowego i mądrego przywódcy, kogoś, kto potrafi rządzić sprawiedliwie i współczująco.

Imię to może być również kojarzone z hinduskim bóstwem Suryą, bogiem słońca. W mitologii hinduskiej Surya jest uważana za boską istotę, która daje światu życie i energię. Dlatego nazwa „suresh” może nieść ze sobą konotacje mocy i świetlistości.

Warianty imienia „suresh”

Podobnie jak wiele imion pochodzenia hinduskiego, „suresz” ma kilka odmian używanych w różnych regionach i dialektach Indii. Niektóre z najpopularniejszych wariantów to:

Suresh: jest to oryginalna forma imienia używana w większości Indii.

Suraj: Ten wariant jest używany głównie w północnych Indiach i w języku hindi oznacza „słońce”.

Surish: ta forma imienia jest mniej powszechna, ale występuje w niektórych regionach Indii.

Surajit: ten wariant ma podobne znaczenie do nazwy „suresh” i jest używany w niektórych częściach Indii.

 Surya

For other uses, see Surya (disambiguation).

Surya
God of the Sun[1]
Ruler of the Planets
Para Brahman, the Supreme Being (Saura)
Member of Navagraha
  Sculpture of Surya with attendants, c. 11th century
Other namesAditya Vivasvant Martanda Savitr Bhaskara Bhanu Divakara Suryanarayana Ravi Kathiravan Prabhakara
AffiliationDeva, Adityas, Navagraha
AbodeSuryaloka
PlanetSun
MantraGayatri Mantra Oṃ Adityayah Namo Namaḥ Oṃ Surya Devāya Namaḥ
WeaponSuryastra, Astras, Wand, Trisula, Chakra, Gada and Conch Shell
DaySunday
Number1
MountChariot drawn by seven horses
Charioteer: Aruṇa[2]
FestivalsPongal, Sankranti,[3] Chhath
Genealogy
ParentsKashyapa (father) Aditi (mother)
SiblingsAdityas including Indra Varuna Vamana Bhaga Aaryaman Mitra
ConsortsSanjna and Chhaya[note 1]
ChildrenVaivasvata Manu Yama Yamuna Ashvins Revanta Shani Tapati Savarni Manu Sugriva Karna
Equivalents
Greek equivalentHelios[7]
Indo-European equivalentSehul
Norse equivalentSól
Roman equivalentSol
Egyptian equivalentRa[8]
Part of a series on
Hinduism

Surya (/ˈsuːrjə/;[9]Sanskrit: सूर्य, IAST: Sūrya) is the Sun[10] as well as the solar deity in Hinduism.[10] He is traditionally one of the major five deities in the Smarta tradition, all of whom are considered as equivalent deities in the Panchayatana puja and a means to realise Brahman.[11] Other names of Surya in ancient Indian literature include Aditya, Arka, Bhanu, Savitr, Pushan, Ravi, Martanda, Mitra, Bhaskara, Prabhakara, Kathiravan, and Vivasvan.[12][13][14]

The iconography of Surya is often depicted riding a chariot harnessed by horses, often seven in number[2] which represent the seven colours of visible light, and the seven days of the week.[12][15] During the medieval period, Surya was worshipped in tandem with Brahma during the day, Shiva at noon, and Vishnu in the evening.[12][16] In some ancient texts and art, Surya is presented syncretically with Indra, Ganesha, and others.[12][15] Surya as a deity is also found in the arts and literature of Buddhism and Jainism. Surya is also regarded as the father of Sugriva and Karna, who play important roles in the two Hindu epic—the Ramayana and the Mahabharata, respectively. Surya was a primary deity in veneration by the characters of the Mahabharata and Ramayana.[17][18]

Surya is depicted with a Chakra, also interpreted as Dharmachakra. Surya is the lord of Simha (Leo), one of the twelve constellations in the zodiac system of Hindu astrology. Surya or Ravi is the basis of Ravivara, or Sunday, in the Hindu calendar.[19] Major festivals and pilgrimages in reverence for Surya include Makar Sankranti, Pongal, Samba Dashami, Ratha Saptami, Chath puja, and Kumbha Mela.[20][21][22]

He is particularly venerated in the Saura and Smarta traditions found in Indian states such as Rajasthan, Gujarat, Madhya Pradesh, Bihar, Maharashtra, Uttar Pradesh, Jharkhand, and Odisha.

Having survived as a primary deity in Hinduism longer than any most of the original Vedic deities, the worship of Surya declined greatly around the 13th century, perhaps as a result of the Muslim destruction of Sun temples in North India. New Sun temples virtually ceased to be built, and some were later repurposed to a different deity. A number of important Surya temples remain, but most are no longer in worship. In certain aspects, Surya has tended to be merged with the prominent deities of Vishnu or Shiva, or seen as subsidiary to them.[23]

 Texts and history
 Vedic

The Sun and the Earth

The Sun causes day and night on the earth,
because of revolution,
when there is night here, it is day on the other side,
the sun does not really rise or sink.

Aitareya Brahmana III.44 (Rigveda)[24][25]

The oldest surviving Vedic hymns, such as the hymn 1.115 of the Rigveda, mention Sūrya with particular reverence for the „rising sun” and its symbolism as dispeller of darkness, one who empowers knowledge, the good and all life.[26][27] However, the usage is context specific. In some hymns, the word Surya simply means Sun as an inanimate object, a stone or a gem in the sky (Rigvedic hymns 5.47, 6.51 and 7.63); while in others it refers to a personified deity.[28][27] Surya is prominently associated with the dawn goddess Ushas and sometimes, he is mentioned as her son or her husband.[29]

Surya’s origin differs heavily in the Rigveda, with him being stated to have been born, risen, or established by a number of deities, including the Ādityas, Aditi, Dyaush, MitraVaruna, Agni, Indra, Soma, Indra-Soma, Indra-Varuna, Indra-Vishnu, Purusha, Dhatri, the Angirases, and the gods in general.[28][30] The Atharvaveda also mentions that Surya originated from Vritra.[28]

The Vedas assert Sun (Surya) to be the creator of the material universe (Prakriti).[31] In the layers of Vedic texts, Surya is one of the several trinities along with Agni and either Vayu or Indra, which are presented as an equivalent icon and aspect of the Hindu metaphysical concept called the Brahman.[32]

In the Brahmanas layer of Vedic literature, Surya appears with Agni (fire god) in the same hymns.[33] Surya is revered for the day, while Agni for its role during the night.[33] The idea evolves, states Kapila Vatsyayan, where Surya is stated to be Agni as the first principle and the seed of the universe.[34] It is in the Brahmanas layer of the Vedas,[35][36] and the

Upanishads that Surya is explicitly linked to the power of sight, to visual perception and knowledge. He is then interiorized to be the eye as ancient Hindu sages suggested abandonment of external rituals to gods in favor of internal reflections and meditation of gods within, in one’s journey to realize the Atman (soul, self) within, in texts such as the Brihadaranyaka Upanishad, Chandogya Upanishad, Kaushitaki Upanishad and others.[37][38][39]

Conflation with other solar deities

Surya in Indian literature is referred to by various names, which typically represent different aspects or phenomenological characteristics of the Sun. The figure of Surya as we know him today is an amalgamation of various different Rigvedic deities.[40] Thus, Savitr refers to one that rises and sets, Aditya means one with splendor, Mitra refers to Sun as „the great luminous friend of all mankind”,[41] while Pushan refers to Sun as illuminator that helped the Devas win over Asuras who use darkness.[42] Arka, Mitra, Vivasvat, Aditya, Tapan, Ravi and Surya have different characteristics in early mythologies, but by the time of the epics they are synonymous.[42]

The term „Arka” is found more commonly in temple names of north India and in the eastern parts of India. The 11th century Konark Temple in Odisha is named after a composite word „Kona and Arka”, or „Arka in the corner”.[43]: 6–7  Other Surya temples named after Arka include Devarka (Deva teertha) and Ularka (Ulaar) in Bihar, Uttararka and Lolarka in Uttar Pradesh, and Balarka in Rajasthan. Another 10th-century sun temple ruin is in Bahraich, Uttar Pradesh named Balarka Surya Mandir, which was destroyed in the 14th century during the Turkish invasions.[citation needed]

Vivasvat, also known as Vivasvant,[44] is also one such of these deities. His wife is Saranyu, daughter of Tvashtar. His sons include the Ashvins, Yama, and Manu. Through Manu, Vivasvat is considered an ancestor of humanity. Vivasvat is affiliated with Agni and Matarishvan, with Agni being stated to have been first revealed to those two. Vivasvat is also variously related to Indra, Soma, and Varuna. Vivasvant is also used as an adjective of Agni and Ushas to mean „brilliant”. Already by the time of his earliest appearance (the Rigveda), Vivasvat had declined in importance. He was likely a solar deity, but scholars debate his specific role as one.[45] In the Rigveda, Indra drinks Soma alongside Manu Vivasvat and Trita.[45] In post-Vedic literature, Vivasvat further declines in importance, and is merely another name for the sun.[45] He is cognate to the Avestan Vivanhvant, who is the father of Yima (cognate to Yama) and Manu.[45][46]

 Epics

As per the Ramayana’s Yuddha Kanda, Rama was taught the Ādityahṛdayam stotra before his war against Ravana, the king of the rakshasas. The stotra was composed in Anushtup Chanda in praise of Surya, who is described as the embodiment of all gods and the origin of everything in the universe.

The Mahabharata epic opens its chapter on Surya that reverentially calls him as the „eye of the universe, soul of all existence, origin of all life, goal of the Samkhyas and Yogis, and symbolism for freedom and spiritual emancipation.[27]

In the Mahabharata, Karna is the son of Surya and unmarried princess Kunti.[27] The epic describes Kunti’s trauma as an unmarried mother, then abandonment of Karna, followed by her lifelong grief. Baby Karna is found and adopted by a charioteer but he grows up to become the greatest warrior and one of the central heroes of the great war of Kurukshetra.[47]

 Iconography
 Buddhism and Jainism

A Hellenistic coin of Plato of Bactria (145–130 BCE) with the sun god Helios (left), and depiction of Surya in a Buddhist relief at Bodh Gaya (2nd century BCE), its earliest known depiction in India (right).[48][49]

Surya on his charriot with horses, Bhaja Caves (1st cent BCE).

A Surya of the Kushan period, in northern clothing. 2nd–3rd century CE, Art of Mathura.[50]

Pala-Sena Period Stone Carving of Surya at Asian Civilisations Museum

Earliest representations of Surya riding a chariot occur in the Buddhist railings of the Mahabodhi temple in Bodhgaya (2nd century BCE), in the Bhaja Caves (1st century BCE), and the Jain cave of Ananta Gumpha in Khandagiri (1st century CE).[49] They follow similar depiction of the chariot-riding god Helios of Hellenistic mythology, as appearing for example on the coinage of Greco-Bactrian kings, such as Plato I.[48]

The iconography of Surya has varied over time. In some ancient arts, particularly from the early centuries of the common era, his iconography is similar to those found in Persia and Greece suggesting likely adoption of Greek, Iranian and Scythian influences.[51][27] After the Greek and Kushan influences arrived in ancient India, some Surya icons of the period that followed show him wearing a cloak and high boots.[52] [53] In some Buddhist artwork, his chariot is shown as being pulled by four horses.[17] The doors of Buddhist monasteries of Nepal show him, along with the Chandra (moon god), symbolically with Surya depicted as a red circle with rays.[54]

 Hinduism

One of the first depictions of Surya in a Hindu context, in the Virūpākṣa temple in Paṭṭadakal (8th century CE).[48]

In Hindu context, the sun-god only appears at a later period, as in the Virūpākṣa temple in Paṭṭadakal (8th century CE).[48] The iconography of Surya in Hinduism varies with its texts. He is typically shown as a resplendent standing person holding a lotus flower in both hands, riding a chariot pulled by one or more horses typically seven.[55] The seven horses are named after the seven meters of Sanskrit prosody: Gayatri, Brihati, Ushnih, Jagati, Trishtubha, Anushtubha and Pankti.

The Brihat Samhita of Varaha Mihira (c. 505–587), a Hindu text that describes architecture, iconography and design guidelines, states that Surya should be shown with two hands and wearing a crown. It specifically describes his dress to be Northern (i.e. Central Asian, with boots).[56] In contrast, the Vishnudharmottara, another Hindu text on architecture, states Surya iconography should show him with four hands, with flowers in two hands, a staff in third, and in fourth he should be shown to be holding writing equipment (Kundi palm leaf and pen symbolizing knowledge).[27] His chariot driver in both books is stated to be Aruṇa who is seated.[27] Two females typically flank him, who represent the dawn goddesses named Usha and Pratyusha. The goddesses are shown to be shooting arrows, a symbolism for their initiative to challenge darkness.[52] In other representations, these goddesses are

Surya’s two wives, Samjna and Chhaya.[57] He had two other wives according to some texts, Rajni and Prabha.[58][59]

Aniconic symbols of Surya include the Swastika and the ring-stone.[52] In various texts including Mahabharata, Suryasataka, or Prasasti of Vatsabhatti, Surya is depicted as being worshipped by a host of semi-divine beings. These beings, namely Siddhas, Charanas, Gandharvas, Yaksas, Guhyakas, and the Nagas, desirous of obtaining boons, follow the course of Surya’s chariot through the sky.[60]

 Astronomy 

Surya means Sun in Indic literature. Above: Sunrise in Uttarakhand, India

Surya as an important heavenly body appears in various Indian astronomical texts in

Sanskrit, such as the 5th century Aryabhatiya by Aryabhata, the 6th century Romaka by Latadeva and Panca Siddhantika by Varahamihira, the 7th century Khandakhadyaka by Brahmagupta and the 8th century Sisyadhivrddida by Lalla.[61] These texts present Surya and various planets and estimate the characteristics of the respective planetary motion.[61] Other texts such as Surya Siddhanta dated to have been complete sometime between the 5th century and 10th century present their chapters on various planets with deity mythologies.[61]

The manuscripts of these texts exist in slightly different versions, present Surya- and planets-based calculation and its relative motion to earth. These vary in their data, suggesting that the text were open and revised over their lives.[62][61][63] For example, the 10th century BCE Hindu scholars had estimated the sidereal length of a year as follows, from their astronomical studies, with slightly different results:[64]

Sanskrit texts: How many days in a year?
Hindu textEstimated length of the sidereal year[64]
Surya Siddhanta365 days, 6 hours, 12 minutes, 36.56 seconds
Paulica Siddhanta365 days, 6 hours, 12 minutes, 36 seconds
Paracara Siddhanta365 days, 6 hours, 12 minutes, 31.50 seconds
Arya Siddhanta365 days, 6 hours, 12 minutes, 30.84 seconds
Laghu Arya Siddhanta365 days, 6 hours, 12 minutes, 30 seconds
Siddhanta Shiromani365 days, 6 hours, 12 minutes, 9 seconds

The oldest of these is likely to be the Surya Siddhanta, while the most accurate is the Siddhanta Shiromani.[64]

 Zodiac and astrology 

Surya (center) is typically depicted holding lotus flowers and riding in a horse-drawn chariot. He is accompanied by his wives (bottom female figures) and children (other male figures). The dawn goddesses (top female figures) are depicted shooting arrows. Circa 9th century CE.

Surya’s synonym Ravi is the root of the word 'Ravivara’ or Sunday in the Hindu calendar.[65] In both Indian and Greek-Roman nomenclature for days of the week, the Sunday is dedicated to the Sun.

Surya is a part of the Navagraha in Hindu zodiac system. The role and importance of the Navagraha developed over time with various influences. Deifying the sun and its astrological significance occurred as early as the Vedic period and was recorded in the Vedas. The earliest work of astrology recorded in India is the Vedanga Jyotisha which began to be compiled in the 14th century BCE. It was possibly based on works from the Indus Valley Civilization as well as various foreign influences.[66] Babylonian astrology was the first to develop astrology and the calendar, and was adopted by multiple civilizations including India.[67][68]

The Navagraha developed from early works of astrology over time. The Sun and various classical planets were referenced in the Atharvaveda around 1000 BCE. The Navagraha was furthered by additional contributions from Western Asia, including Zoroastrian and Hellenistic influences.[69] The Yavanajataka, or 'Science of the Yavanas’, was written by the Indo-Greek named „Yavanesvara” („Lord of the Greeks”) under the rule of the Western Kshatrapa king Rudrakarman I. The Yavanajataka written in 120 BCE is often attributed to standardizing Indian astrology. The Navagraha would further develop and culminate in the Shaka era with the Saka, or Scythian, people.

Additionally the contributions by the Saka people would be the basis of the Indian national calendar, which is also called the Saka calendar.

The Hindu calendar is a Lunisolar calendar which records both lunar and solar cycles. Like the Navagraha, it was developed with the successive contributions of various works.

 Temples and worship

Surya temples are found in many parts of India. More common than Surya temples are artwork related to Surya, which are found in all types of temples of various traditions within Hinduism, such as the Hindu temples related to Shiva, Vishnu, Ganesha, and Shakti.[71] Reliefs on temple walls, forts and artwork above doorways of many Hindu monasteries feature Surya.[72][71]

Sun Temple, Modhera

Many of the temples that contain Surya icons and artwork are dated to the second half of the 1st millennium BCE and early centuries of the 2nd millennium. The 11th-century Vaishnava temple at Kadwaha in Madhya Pradesh, for example, features a Surya artwork along with many other gods and goddesses at its doorway.[71] The 8th and 9th century goddess (Shaktism) temples of central India, similarly engrave Surya along with other Hindu gods within the temple.[71] The six century Shiva temple at Gangadhar in Rajasthan includes Surya.[73] Similar mentions are found in stone inscriptions found near Hindu temples, such as the 5th century Mandasor inscription.[74] These temples, states Michael Meister, do not glorify one god or goddess over the other, but present them independently and with equal emphasis in a complex iconography.[71]

Cave temples of India, similarly, dedicated to different gods and goddesses feature Surya.[75][76] For example, the 6th century carvings in the Ellora Caves in Maharashtra as well as the 8th and 9th century artworks there, such as Cave 25, the Kailasha Temple (Cave 16) and others feature complete iconography of Surya.[77][78]

Hindu temples predominantly have their primary entrance facing east, and their square principle based architecture is reverentially aligned the direction of the rising Surya.[79][80] This alignment towards the sunrise is also found in most Buddhist and Jaina temples in and outside of India.[81][82]

 Dedicated temples

A prominent temple dedicated to Surya can be found in Arasavalli, which is in the Srikakulam district of Andhra Pradesh, India. The coastal district temple is peculiar with its latitude aligned to the minor lunar standstill. Also the transition from lunar calendar of north India to solar calendar of south India can be seen in the local culture. This is probably the eastern most coastal sun temple in the peninsular India, where prayers are offered until date. The place, Chicacole, has a significance in the Kalinga (historical region) kingdom with their port at Kalingapatnam, making it to Megasthenes dairy (Calingae). The diaspora is spread in the present day south east Asia at historical Kalinga (province), Kalingga Kingdom etc.

Deo Surya Mandir

Other most worshiped Surya temple is the Deo Surya Mandir. Sun Temple of Deo is one of the most remarkable, major crowd-puller and notable temple and religious place in Deo, Bihar, India for chhath puja. Deo Sun Temple Built in during the 8th century.

In Tamil Nadu, Navagraha temples are world famous. Suryanar kovil situated in Tanjore district of Tamil Nadu is one among the Navagraha temples and it is dedicated to Surya. Here lord Surya is called as Sivasurya Perumal. It is the first among the Navagraha temples of Tamil Nadu.[83]

The most famous Surya temple is the Konark Sun Temple, a World Heritage Site in Orissa. Constructed in the 13th century by the Eastern Ganga dynasty, on a pre-existing pilgrimage site for Surya god, the temple architecture mimics a grand chariot with twelve wheels pulled by seven horses.[84][85] The temple features Surya in three representations, with the main large Surya destroyed and the temple damaged over the course of repeated Muslim invasions.[43]: 17–20  Besides Konark, there are two other sun temples in Orissa called

Biranchi Narayan Sun Temple.

There are sun temples in many parts of India, such as Modhera, Gujarat.[86] It was sponsored by King Bhimdev of the Chaulukya dynasty. Other major Surya temples are found in Kanakaditya Temple in Kasheli (Dist ratnagiri) – Maharashtra, near the famous Galtaji’s temple in Jaipur, Rajasthan and Assam.

Adithyapuram Sun Temple is a Hindu temple located in Iravimangalam near Kaduthuruthy in Kottayam district in the Indian state of Kerala dedicated to Surya. It is noted as the only Surya shrine in the Kerala state.[87][88]

The Martand Sun Temple in Jammu and Kashmir was destroyed by Islamic armies.[89] A surviving Surya temple in northern India is Kattarmal Surya mandir in Almora District, Uttarakhand created by King Kattarmal in the 12th century.[citation needed]

The Gurjars were essentially sun worshipers and some of the sun temples were erected by them during the medieval period.[90] The sun temple known as Jayaditya was constructed by Gurjar king of Nandipuri, Jayabhatta II. This temple is situated at Kotipura near Kapika in the Bharukachha district.[91] The Surya temple of Bhinmal known as Jagaswami Surya temple was also erected during this period.[92]

Rzeźba Suryi z towarzyszami, ok. XI wiek

(https://www.thebump.com/b/zoren-baby-name  )

Zoran (Serbian Cyrillic: Зоран) is a common South Slavic name, the masculine form of Zora, which means dawn, daybreak. The name is especially common in Serbia, North Macedonia, Croatia and to some degree in Slovenia.

Notable people with this given name include:

Masculine

Usage Croatian, Serbian, Slovene, Macedonian

Scripts Зоран(Serbian, Macedonian) 

Meaning & History

Expand Links

Masculine form of Zora

Related Names

Family Tree·Details

Root zořa

Feminine FormsZora, Zorana(Croatian) Zora, Zorana(Serbian) Zarja, Zora(Slovene) Zora(Macedonian)

User SubmissionZorán

Name Zoran in modern Croatia

Zoran is a male name, in Croatia mostly Croatian, but also Serbian. It is one of the most common names (among the top hundred) in Croatia, with over twenty thousand namesakes living there.

  The relative popularity of names Zoran in Croatia

  CanvasJS.com

The name Zoran was the most popular from years 1967 to 1974. The peak year was 1967.

  Prevalence

Name Zoran is present mainly in North-West Croatia, and scarcely in Central Croatia. Most of the persons named Zoran live in the following cities and municipalities: Zagreb (over three thousand), Split (about a thousand), Rijeka (about a thousand). Relatively speaking, the city with the highest percentage of namesakes is Šodolovci (1.08% of total population).

Znaczenie imienia Zorina

Imię Zorina to imię pochodzenia słowiańskiego, które oznacza „zorzę”. Jest to imię dla dziewczynki, które wyraża moc i siłę. Jest to imię, które daje nadzieję i wiarę w lepsze jutro.

Imię Zorina jest pięknym i wyjątkowym imieniem, które może być doskonałym wyborem dla Twojej córki.

Podobnie brzmiące dla chłopców:Zoriana, Zorian, Zoran, Zerrin, Zeroun, Zoram, Zacharina, Zereen
Podobnie brzmiące dla dziewcząt:Zorianna, Zorana, Zareen, Zurine, Zera`im, Zurina, Zera~Im, Zeerin
 Odmiany imienia „Zorina”

Jak wiele imion pochodzenia słowiańskiego, „Zorina” ma kilka odmian w różnych językach i regionach. Na przykład na Ukrainie można znaleźć formę „Zoryana”, która zachowuje ten sam rdzeń etymologiczny, ale z inną końcówką. Na Białorusi imię może występować jako „Zarina”, które ma podobne pochodzenie, ale z modyfikacją początkowej samogłoski. Różnice te zachowują pierwotne znaczenie nazwy, ale odzwierciedlają różnice językowe i kulturowe różnych regionów słowiańskich.

W innych językach i kulturach, takich jak angielski czy hiszpański, „Zorina” może zachować swoją pierwotną formę lub dostosować się do fonetyki każdego języka, zachowując znaczenie „świtu” lub „świtu”. Analizując pochodzenie i znaczenie nazwy, należy wziąć pod uwagę te różnice, ponieważ pozwala to zrozumieć jej bogactwo językowe i różnorodność kulturową.

Зоря́на – to słowiańskie imię pochodzące z Ukrainy. Wywodzi się ono od ukraińskiego słowa зоря (zoria), które oznacza gwiazdę. Imię to było popularne przed chrztem Wschodniej Europy, a następnie zostało zapomniane. W XX wieku zaczęło wracać do łask, i obecnie można spotkać kobiety mające na imię Зоряна. Jest też wariant tego imienia – Зореслава (Zoresława), które łączy w sobie słowa „зоря” (gwiazda) oraz „слава” (chwała).

Zorza – postać w folklorze słowiańskim, uosobienie świtu, być może bogini. W zależności od tradycji może występować w liczbie pojedynczej, dwóch lub trzech sióstr jednocześnie. Mimo że Zorza jest etymologicznie niezwiązana z praindoeuropejską boginią świtu *H₂éwsōs, to posiada większość jej cech. Często przedstawiana jako siostra Słońca, Księżyca, oraz Gwiazdy-JutrzenkiGwiazdy Porannej z którą czasami ją utożsamiano[1]. Mieszka w Pałacu Słońca, otwiera mu rano bramę by mógł ruszyć w wędrówkę po niebie, pilnuje jego białych koni, opisywana też jako dziewica[2]

Etymologia

Ogólnosłowiańskie słowo zorza (z prasłowiańskiego *zoŗà) pochodzi z tego samego rdzenia co staropolskie słowo źrzeć (‘widzieć, obserwować’, z prasłowiańskiego *zьrěti), które oryginalnie mogło oznaczać ‘blask’. Słowo zarza mogło powstać pod wpływem słowa ‘żar’.

*zoŗà pochodzi z prabałtosłowiańskiego *źoriˀ (por. litewskie žarà, žarijà), etymologia rdzenia niejasna[3]

Mitologia porównawcza

 Główny artykuł: H₂éwsōs.

Praindoeuropejską, zrekonstruowaną boginią świtu jest *H₂éwsōs. Jej imię zostało zrekonstruowane przy pomocy metody porównawczej na podstawie imion indoeuropejskich bogiń świtu, np. greckiej Eos, rzymskiej Aurory, czy wedyjskiej Uszas, analogicznie, na podstawie wspólnych cech bogiń świtu, zostały również zrekonstruowane cechy praindoeuropejskiej bogini.

Mimo że kult Zorzy znajduje potwierdzenie tylko w folklorze, to jego korzenie sięgają indoeuropejskich czasów starożytnych, a sama Zorza przejawia większość cech *H₂éwsōs[4].

Zorza posiada następujące cechy wspólne dla większości bogiń świtu:

  1. Pojawia się w towarzystwie św. Jerzego i św. Mikołaja (interpretowanych jako boscy bliźniacy)[5]
  2. Kolory czerwony, krasny, złoty, żółty, różany[2][6]
  3. Mieszka za morzem, na wyspie Bujan[7][2]
  4. Otwiera drzwi Słońcu[1][2]
  5. Posiadała złotą łódź i srebrne wiosło

Dwie Zorze z Psałterza Chłudowa

Zarubin podjął się porównania folkloru słowiańskiego oraz indoaryjskiej Rygwedy i Atharwawedy, gdzie zachowały się wizerunki Słońca i jego towarzyszek, Zórz. Wizerunki te sięgają starożytnych koncepcji od początkowo fetyszystycznych (Słońce w postaci pierścienia lub koła) do późniejszych antropomorficznych. Nowogrodzki Psałterz Chłudowa z końca XIII wieku zawiera miniaturę przedstawiającą dwie kobiety. Jedna z nich, ognistoczerwona, podpisana jako „zorza poranna”, w prawej ręce trzyma czerwone słońce w formie pierścienia, w lewej ręce trzyma pochodnię opartą na ramieniu, zakończoną pudełkiem, z którego wychodzi jasnozielony pasek przechodzący w ciemnozielony. Pasmo to kończy się w prawej ręce innej kobiety, w kolorze zielonym, podpisaną jako „zorza wieczorna”, z lewego rękawa wyłania się ptaszek. Zinterpretować to należy jako Zorzę Poranną wypuszczającą Słońce na jego dzienną wędrówkę, a o zachodzie na spotkanie ze Słońcem oczekuje Zorza Wieczorna.

Bardzo podobny motyw został odnaleziony w jaskiniowej świątyni z II lub III w. n.e. w Nashik, Indie. Płaskorzeźba przedstawia dwie kobiety: jedna z nich, przy pomocy pochodni, zapala koło Słońca, a druga oczekuje go o zachodzie.

Niektóre inne płaskorzeźby przedstawiają dwie boginie świtu: Uszas i Pratiuszę, a Słońce w towarzystwie Zórz pojawia się w kilku hymnach. Słońce w postaci kola pojawia się w indoaryjskiej Rygwedzie, czy nordyckiej Eddzie, a także w folklorze: podczas dorocznych świąt Germanów i Słowian zapalali oni koło, które według średniowiecznych autorów miało symbolizować słońce[2].

Podobne wizerunki podobne do tego z psałterza i z Naszik pojawiają się w różnych częściach słowiańszczyzny, np. na rzeźbionej i malowanej bramie słowackiej posiadłości chłopskiej (wieś Očová): na jednym z filarów wyrzeźbiona jest Zorza Poranna, o złotej głowie, nad nią znajduje się łuna, a jeszcze wyżej Słońce, które toczy się po łukowej drodze, a na drugim filarze wyrzeźbiona jest Zorza Wieczorna, nad którą znajduje się zachodzące słońce. Na tej płaskorzeźbie znajdują się też przyciemnione słońca, być może martwe słońca pojawiające się w folklorze słowiańskim. Motywy te potwierdzone są też przez rosyjskie powiedzenie „Słońce nie wzejdzie bez Porannej Zoriuszki”. Taki motyw znaleziono także na grzbiecie sań z XIX w., gdzie Słońce, w formie koła, znajduje się w pałacu, a dwie Zorze stoją w wyjściu, oraz na chłopskim hafcie z obwodu twerskiego, gdzie Zorze na koniach podjeżdżają na koniach do Słońca, jedna jest czerwona, a druga zielona[2]

Tradycja ruska

W tradycji ruskiej często występują jako dwie dziewicze siostry: Zoria Utrienniaja (Zorza Poranna, od utro – „poranek”) jako bogini świtu, oraz Zoria Wieczerniaja (Zorza Wieczorna, od wieczer – „wieczór”) jako bogini zmierzchu. Każda miała stać po innej stronie złotego tronu Słońca. Zorza Poranna otwierała bramę niebiańskiego pałacu, gdy Słońce rano ruszało w wędrówkę po niebie, a Zorza Wieczorna zamykała bramę, gdy Słońce wracało na noc do swojej siedziby[1][2]. Siedziba Zorzy miała znajdować się na wyspie Bujan[8].

Mit z późniejszego okresu mówi o trzech Zorzach i ich specjalnym zadaniu[1]:

W niebie są trzy siostrzyczki, trzy małe Zorze: jedna Wieczorna, druga Nocna, trzecia Poranna. Ich obowiązkiem jest pilnowanie psa przywiązanego żelaznym łańcuchem do konstelacji Małej Niedźwiedzicy. Jeżeli łańcuch się zerwie, nastąpi koniec świata.

Zorza patronowała także małżeństwom, co objawia się tym, że często występuje w pieśniach ślubnych, oraz aranżowała je pomiędzy bogami. W jednej z pieśni małorosyjskich, gdzie Księżyc podczas wędrówki po niebie spotyka Zorzę, wprost przypisuje się jej tę funkcję[9][a]:

O Zorzo, Zorzo! gdzieś ty była?
Gdzieś ty była? Gdzie zamierzasz mieszkać?

Gdzie mam zamiar mieszkać? u Pana Iwana,
U Pana Iwana na jego dworze,
Na jego Dworze i w jego domu,
A w jego domu są dwie radości:
Pierwsza radość – wyswatać jego syna;
A druga radość – oddać jego córkę za mąż

Modlono się do niej jako Zarii (Zaria) także o dobre plony oraz o zdrowie[10]:

Hej, poranna Zario, i wieczorna Zario! Padnij na moje żyto, aby wyrosło jak las, mocne jak dąb!

Zaria Matko poranka, wieczora i północy! Jak cicho odejdziesz i znikniesz, tak i oby moje choroby i smutki we Mnie, słudze Bożym, cicho odeszły i zniknęły – o poranku, o wieczorze i o północy! 

Tradycja białoruska

W folklorze białoruskim pojawia się jako Zaranica (Зараніца) lub jako Zara-zaranica (Зара-Зараніца). W jednym z fragmentów Zorzę spotykają śś. Jerzy oraz Mikołaj, którzy wedle mitologii porównawczej pełnią funkcję boskich bliźniaków, którzy w mitologiach indoeuropejskich na ogół są braćmi bogini świtu: „Szedł święty Jerzy z Mikołajem, spotkali Zaranicę”[5].

W folklorze występuje także w formie zagadki[11]:

Zara-zaranica, piękna dziewica, po niebie chodziła, klucze upuściła. Księżyc je zobaczył, lecz nic nie powiedział, gdy słońce wstało, klucze znalazło.

Chodzi tutaj o rosę, na którą księżyc nie reaguje a która znika pod wpływem słońca[11]. Zara prawdopodobnie jest po prostu boginią świtu, i można ją tłumaczyć dosłownie jako Świt, a Zaranica jest zdrobnieniem i może świadczyć o szacunku wobec Niej[5]

Tradycja polska

W folklorze polskim występują trzy siostry zorze: Zorza porankowa, Zorza południowa, Zorza wieczorowa, które pełnią funkcję Rodzanic[12]:

Zarze, zarzyce, trzy siestrzyce. Poszła Matka Boża po morzu, zbirając złote pianki; Potkał ją święty Jan: A gdzie idziesz matuchno? Idę synaczka swego leczyć.[13]Zorzyczki, zorzyczki, trzy was jest jedna porankowa, druga południowa, trzecia wieczorowa. Weźcie od mego dziecka płaczenie, oddajcie mu spanie.[14]Zorze, zorzeczeńki! Wszystkieśta moje siostruczeńki! Siadajta na konia wronego I jedźta po towarzysza mojego. Żeby on nie mógł beze mnie ni spać, ni jeść, ni siadać, ni gadać. Żeby ja mu się spodobała we stanie, w robocie, w ochocie. Żeby ja była wdzięczna i przyjemna Bogu i ludziom, i temu towarzyszowi mojemu.[15]
  1. Pan Iwan ma być jakąś istotą niebiańską, wspominaną czasami w pieśniach również jako „Braciszek Iwanuszko”. W folklorze ukraińskim młody Iwan jest synem Słońca i nazywa swoją siostrę „Jasną Zorzą”.

Przypisy 

  Graves 1987 ↓, s. 290-291.

    Zarubin 1971 ↓, s. 70-76.

    Derksen 2008 ↓, s. 548, 541.

    Váňa 1990 ↓, s. 61.

    Sańko 2018 ↓, s. 15–40.

    Afanasjew 1865 ↓, s. 81-85, 198.

    Shedden-Ralston 1872 ↓, s. 376.

    Shedden-Ralston 1872 ↓, s. 375.

    Shedden-Ralston 1872 ↓, s. 190.

    Shedden-Ralston 1872 ↓, s. 362-363.

    Shedden-Ralston 1872 ↓, s. 349-350.

    Grzegorzewic 2016 ↓.

    Vrtel-Wierczyński 1923 ↓, s. 60.

    Czernik 1985 ↓, s. 123.

    Wisła. Miesięcznik Geograficzno-Etnograficzny. 1903 T.17 z.3 – Wielkopolska Biblioteka Cyfrowa, t. 17, z. 3, wbc.poznan.pl, s. 391 [dostęp 2019-12-25].

    LechosławSiewierski, [Muzyka] Sound of Triglav – Zoriuszka [online], Słowianie i Słowianowierstwo, 3 października 2018 [dostęp 2020-07-19] (pol.).

    Who’s Who on American Gods [online] [dostęp 2020-07-18] (ang.).

    NataliaKlimczak, The Slavic Star Goddess Zorya, Guardian of the Doomsday Hound and Servant of the Sun God [online], ancient-origins.net [dostęp 2020-07-18] (ang.).

    Sheet Music of Julian Cochran : Urtext Editions [online], juliancochran.org [dostęp 2020-07-18].

  1.   FLOEX | Zorya [online], floex.cz [dostęp 2020-07-18]
Bibliografia
Linki zewnętrzne

W zależności od tradycji może pojawiać się jako pojedyncza istota, często nazywana „Czerwoną Dziewicą” lub jako dwie lub trzy jednocześnie. Często jest przedstawiana wraz z Księżycem i Gwiazdami, Gwiazdą Poranna, z którą czasami jest identyfikowana. Mieszka w Pałacu Słońca (bądź u wiedźmy Perparuszy), rano otwiera bramę, aby móc wyruszyć w podróż po niebie, strzeże białych koni, Wszystko widzi bowiem jest na samej górze

Według naukowców litewski folklor potwierdza podobną podwójną rolę świetlistych bóstw Vakarine i Ausrine:  Vakarine, Gwiazda Wieczorna, przygotowała łóżko dla słonecznej bogini Saulė , a Aušrinė , Gwiazda Poranna, rozpaliła dla niej ogień gdy przygotowywała się do kolejnego dnia podróży.

W tradycji rosyjskiej często pojawiają się jako dwie dziewicze siostry: Zorya Utrennyaya (Morning Zorya, od útro „poranek”) jako bogini świtu i Zoria Vechernyaya (Evening Aurora, od véčer „wieczór”) jako bogini zmierzchu. Każdy miał stanąć po innej stronie złotego tronu Słońca. Poranna Zoria otwierała bramę niebiańskiego pałacu, gdy Słońce zachodziło rano, a Wieczorna Zoria zamykała bramę, gdy Słońce wracało do swojej siedziby na noc.  Siedziba Zoryi miała znajdować się na wyspie Buyan, za morzem skąd wschodzi słońce.

Zorya patronowała także małżeństwom, czego wyrazem było jej częste występowanie w pieśniach weselnych, oraz aranżowała małżeństwa między bogami.

Zara-Zaranitsa (aka „Dawn the Red Maiden”) pojawia się zamiennie z Marią ( Matką Bożą ) w różnych wersjach tych samych wątków zagovory jako najwyższa moc

Modlono się również do niej jako Zarii o dobre zbiory i zdrowie:

O ty poranna zaria i ty wieczorna zaria! padnij na moje żyto, aby wyrosło wysokie jak las, grube jak dąb!

Matka Zarya [tutaj najwyraźniej zmierzch] rano, wieczorem i północy! tak jak wy cicho blakniecie i znikacie, tak niech zarówno choroby, jak i smutki we mnie, słudze Bożym, cicho blakną i znikają – poranne, wieczorne i północne!

Zarya była również wzywana jako opiekunka i rozpraszająca koszmary i bezsenność:

Заря, зарница, васъ три сестрицы, утренняя, полуденная, вечерняя, полуночная, сыми съ раба Божія (имя) тоску, печаль, крикъ, безсонницу, подай ему сонъ со всѣхъ сторонъ, со всѣхъ святыхъ, со всѣхъ небесныхъ.

W innym zaklęciu przywoływana jest Zarya-Zarnitsa wraz z „poranną Iriną” i „Południową Darią”, aby rozproszyć smutek dziecka i zabrać go „poza błękitny ocean”.

Chorwacki historyk Natko Nodilo zauważył w swoim studium Starożytna wiara Serbów i Chorwatów, że starożytni Słowianie postrzegali Zorę jako „lśniącą dziewicę” ( „svijetla” i „vidna” djevojka ),

W białoruskim folklorze występuje jako Zaranitsa (Зараніца) lub Zara-zaranitsa (Зара-Зараніца).

Zara-zaranitsa, piękna dziewica, szła po niebie i upuściła klucze. Księżyc ich zobaczył, ale nic nie powiedział. Dostrzegło je słońce i podniosło.

Chodzi o rosę , na którą księżyc nie reaguje i która znika pod wpływem słońca.  Zara jest prawdopodobnie po prostu boginią świtu i można ją przetłumaczyć dosłownie jako „Świt”

W polskim folklorze istnieją trzy siostrzane Zory ( Trzy Zorze ): Poranna Zorza (po polsku: Zorza porankowa lub Utrenica ), Południowa Zora ( Zorza południowa lub Południca ) i Wieczorna Zora ( Zorza wieczorowa lub Wieczornica ), które pojawiają się w polskich urokach ludowych i według Andrzeja Szyjewskiego reprezentują potrójny podział dnia.

Inne ludowe powiedzenie z Polski brzmi tak: Żarze, zarzyczki, jest was trzy, zabierzcie od mojego dziecka płakanie, przywróćcie mu spanie .

W magicznym uroku miłosnym z Polski dziewczyna prosi, aby świt (lub gwiazda poranna) udał się do ukochanego dziewczyny i zmusił go, by kochał tylko ją: [34

Witajcie Zorze

Witaj gwiazdo poranna

W języku ukraińskim występują również słowa wywodzące się z „Zorya”: зі́рка (dialekt зі́ра „zira” i зі́ри „ziry”) zírka , zdrobnienie oznaczające „gwiazdkę”, „gwiazdkę”, „gwiazdkę”; зі́рнйця „zirnitsa” (lub зі́рнйці „zirnytsi”), poetyckie określenie oznaczające „mała gwiazda”, „aurora, świt”.

W powiedzeniu zebranym w „Харківщині” ( obwód charkowski ) mówi się, że „na niebie jest wiele gwiazd (Зірок), ale są tylko dwa Zori: poranna (світова) i wieczorna (вечірня)” .

W lamencie sieroty żałobnik mówi, że weźmie „klucze świtu” („То я б в зорі ключі взяла”).

Vy zori-zirnytsi, vas na nebi tri sestrytsi: odna nudna, druga pryvitna, a tretia pechal’na

Gwiazdy poranne, trzy siostry na niebie: jedna nudna, druga gościnna, trzecia bolesna

W słoweńskiej pieśni ludowej zatytułowanej „Zorja prstan pogubila” (Zorja zgubiła pierścionek) piosenkarka prosi matkę („majko”), brata („bratca”), siostrę („sestro”) i kochanie („dragog”), aby spojrzeli dla tego.

Według profesor Moniki Kropej, w słoweńskiej tradycji mitopoetyckiej słońce wschodzi rano, któremu towarzyszy poranny świt, zwany Sončica (od sonce , „słońce”), a wieczorem zachodzi, do którego dołącza wieczorny świt Zarika (od zarja , 'świt’).

Słoweński folklorysta Jakob Kelemina ( sl), w swojej książce o słoweńskich mitach i podaniach ludowych, stwierdził, że Zora pojawia się jako córka Królowej Węży (prawdopodobnie wcielenie nocy) w tzw. Cyklu Kresnickim .

Na Słowacji Bogini Zaria (alternatywnie trio bóstw o ​​imieniu Zori) jest również przywoływana w zaklęciach przeciwko chorobom. Według profesor Daiva Vaitkevičienė to „bardzo popularny motyw słowiańskich uroków”.

Słowo „Zorya” funkcjonuje języku rumuńskim jako słowo oznaczające „świt” ( zori )

Gwiazda Poranna jest również znana jako dennica , zornica lub zarnica .

W językach serbsko-chorwackich planeta Wenus jest znana jako Zornjača , kiedy pojawia się rano, i Večernjača , kiedy pojawia się w nocy.

W pieśni ludowej Gwiazda Świtu/Poranna jest przedstawiana jako panna młoda męskiego Księżyca.

Księga Tura

Znaczenie mian i imion oraz przydomków, i ważniejsze pojęcia wywodzone z jego miana:
Zorza jest czczona pod przydomkami Jutrybogi-Jutry (Jutrzni), Utrii-Witry (Ustricy) i Wzorzy-Żarzycy (Zurii-Zorii, Orzy-Ory). Bogini jest wymieniana przez najdawniejszych kronikarzy pod imieniem Utrii. Jej główne imię nawiązuje do rdzenia orz obecnego w takich słowach, jak: orzeł, orzech, orzyna (jeżyna), orzyć (orać) oraz orz – wierzchowiec. Orzy znaczy szybki, popędliwy, ładny, zwinny, płodny, i przede wszystkim jarzący, błyszczący, jasny, silny. Jest to słowo pochodzące z czasów Wspólnoty, znane wszystkim Ariom (Indoeuropejczykom). U Istów jako nazwa zorzy i imię bogini Zorzy zachowało się bardzo pierwotne miano Ausra. W językach Słowian przetrwało ono w takich słowach, jak: hoży, hyży, jary, orzeł, orać, orzyć i innych. Słowo orewit oznaczało niegdyś popędliwość konia ku klaczy, a zatem siłę płodności. Do dziś huculskie woryk znaczy źrebiec, a wora stado. Trzeba zauważyć, że Polacy do XVI wieku na oznaczenie szybkiego wierzchowca używali słów orz, orzs, ors, hors i źrzebiec. Od tego wyrazu pochodzą również takie nazwy, jak Orawa, Orzew, Worów czy Horyń.
Orzyć znaczy poza tym – wywracać, rozcinać, rozpoczynać, rozpędzać, pędzić, gnać, pustoszyć, niszczyć. Rdzeń ten pozostaje w bliskim związku z pojęciami źrzeć – widzieć, przejrzeć, źrały – dojrzały, źrebię –nowonarodzony, źrzeb, źreb – los, zręb – podstawa, wzrok – spojrzenie, wzór – rzecz godna naśladowania,wzierać – spoglądać, wyzierać – wyjawiać się, zórać – jaśnieć, wychylać się, wschodzić, zerkać – obejrzeć,spozierać – patrzeć, zerkało – zwierciadło, lustro odbijające, wzraz – odcisk, odbicie, kształt, podobieństwo,obraz – odbicie, na wyraz – na kształt, na podobieństwo, źrenica dawniej zrzenica i jirzenica – oko. Tu dochodzimy do słowa zór mającego wiele rozgałęzień świadczących o jego prastarym i głębokim znaczeniu magicznym. Oznacza ono przede wszystkim jaśnienie, blask, żar, zarzewie, pożar, ognistość, łunę, co wyraźnie wskazuje na związek z bogami Ognia i Jasnego Nieba. Poprzez bliskość z wyrazami życie, żyć, ożyć, ożywić, jur, jurzyć, jary, jurny wskazuje na związek postaci Zorzy z bogami Życia (Simami, Rodami, Bożebogami) i płodności (Sporami, Rgłami, Dziewami).
Wykazuje także, poprzez wyrazy zrąb, źrzeb, źrebiec, rok i wierg, bliski związek z bogami Bytu i Doli. Zór oznacza jednocześnie (trudne do wytłumaczenia inaczej niż przez bezpośredni związek z mitem) takie pojęcia, jak pozór – udawanie zgody, fałszywy ślad, pozór – wstyd, pozor – uważność, uważanie, pozor – szpiegowanie, podpatrywanie, prezor – pycha, zazor – przygana. Widać jasno związek wszystkich przydomków Zorzy ze sobą oraz mityczne korzenie znaczeń wywodzących się od tego pnia. Przydomki Wzorza, Zurja i Żarzyca określają ją jako jaśniejącą, gorejącą, przynoszącą światło, jasność dla oka (wejrzenia), możliwość spostrzegania świata albo jako odbierającą owe możliwości, przynoszącą ciemność. Ta dwuznaczność znajduje odbicie w mitycznych losach bogini strąconej z Niebios (z powodu zawiązanego przez nią z Watrą spisku i okaleczenia Bodnyjaka). Jej miłość do Księżyca spowodowała jego przecięcie (zarzęcie).
Warto zwrócić uwagę na zbieżność miana Zorza-Zurja (Zorja) z mitologicznymi pojęciami sanskryckimi z religii hinduskiej (Wed), gdzie Surja to najważniejszy Bóg Słoneczny, którego ojcem był Diw, a on sam nazywany jest „okiem” Mitry i Waruny. Surja jest szczególnie mocno związany z Agnim – Ogniem. Także jego córka nosi imię Surja i została zaślubiona Somie. 
Imię Zurii przechowały kroniki ruskie. Widać tutaj bardzo mocny związek dawnej wiary przyrodzonej Słowian i Hindusów, który wypływa z czasów Wspólnoty Ariów (wspólnych wierzeń owego okresu), znajdującej swe odbicie i zapis w rozbudowanej formie indyjskich Wed. O wspólnocie owej świadczą niezbicie niemal identyczne miana bogów jak i pojęcia religijne, takie jak: Mir-Podag – sanskrycki Mitra, Zorza – Surja, Ogień (Swar-Og, Poż-ogień, Ogniobog) – Agni, Warza – Waruna, Watra – Wrytra, Wijns – Waju, Żywia-Siwa – Śiwa, Wiszeń – Wisznu, Diw i Dziwień – Diw, Kalja-Obiła – Kali, Krasa i Kirowie – Kriszna, Karna – Karna, Gogołada-Mienia (od um – rozum, men – miano) – Uma, Trojan – Trimutri, Trzygław – Twarztri, Rod (Rodżana, Rudź) –Rudra, Rada – Radha, Weles (Wela) –Wali, Jamień – Jama, Dziewanna – Dewi, Drasznica – Durga, Mokosza –Moksza (stan najwyższej duchowej wolności, wyzwolenia), Pogoda-Ptacha i Pąć-dagżwik – Patha (droga, droga życia, droga duchowa ku doskonałości, polskie Pąć – ścieżka), Chors i Chorsawa-Czara – Ćandra (Czandra –Księżyc), Kupała – kuppala (pąk), pojęcie Raju – sanskryckie Raj, czarownego kręgu – czakra, Weń (powietrze, Weniowie) – Wena (tęsknota, słoneczny ptak), sołwy (święty napój) – soma, podania i dajny (litewska nazwa bajnej-mitologicznej pieśni-podania) – dhjana (wgląd, mądrość), Nieba – niebo, człony sweit- i wit- np. w Światowit – Wiśwanatha (Pan Wszystkich), Wiwaswat (Jasny, Słońce) albo wed- np. w wiedza – weda oraz wiele wiele innych. Taka zbieżność nie może być przypadkowa i wskazuje na ów pradawny i bardzo głęboki związek, wręcz jedność, z której obydwie religie wyrosły. 
Inne przydomki Utrija, Ustrica, Jutra, Jutryboga nawiązują do pojęcia utro – poranek, jasność, jaskrawość, zaranie, ponowność, narodzenie dnia, rano, jutro, jutrzejszy dzień. W języku prasłowiańskim pierwotnie istniało słowo ustro oznaczające zaranie i z niego zapewne powstało ustro –odbicie, czyli lustro (podobnie jak od zerkać – zierkało, zwierciadło). Pojęcie blasku porannego -utrii wiąże się również bardzo blisko z pojęciemwitry – pogody, wiatru, wedry i wedernicy – tęczy (Dengi), wrzy, waru, wiru, a więc z bogami Pogody, Warzą i Watrą.
Istyjskim odpowiednikiem Zorzy jest bogini Ausra. 
Chętnych do głębszego zapoznania się z tą boginią zapraszam na stronę:
https://wiaraprzyrodzona.wordpress.com/2016/02/18/bogini-zorza/
„Imię Zorian – pochodzenie i znaczenie

Imię Zorian jest męskim imieniem o niezwykle interesującym pochodzeniu i bogatej historii. Jest to imię, które wywodzi się z języka greckiego, a dokładniej od słowa „Zorion”, które oznacza „szczęście” lub „pomyślność”. Imię to jest również związane z mitologią grecką, ponieważ wierzono, że Zorian był jednym z synów boga Zeusa. 

Pochodzenie imienia Zorian

Jak już wspomniano, imię Zorian wywodzi się z języka greckiego. W starożytnej Grecji było ono popularne jako forma imienia Zorion, a także jako nazwa jednego z bogów. W późniejszych czasach imię to rozprzestrzeniło się na inne kraje Europy, takie jak Rosja czy Polska, gdzie przyjęło formę Zorian.

W Polsce imię Zorian pojawiło się stosunkowo niedawno, bo dopiero w XIX wieku. Było ono często nadawane w rodzinach szlacheckich i arystokratycznych. Współcześnie jest to imię rzadko spotykane, ale wciąż cieszy się pewną popularnością wśród rodziców poszukujących nietypowych i oryginalnych imion dla swoich dzieci. 

Znaczenie imienia Zorian

Imię Zorian jest związane z pozytywnymi wartościami, takimi jak szczęście, pomyślność czy powodzenie. Osoby noszące to imię często są uważane za osoby o optymistycznym podejściu do życia, pełne energii i entuzjazmu. Są też często postrzegane jako osoby szczęśliwe i łatwo przyciągające dobre rzeczy w swoje życie.

Ponadto, imię Zorian może być również interpretowane jako „syn Zeusa”, co nawiązuje do mitologicznego pochodzenia tego imienia. W mitologii greckiej Zorian był jednym z synów Zeusa i bogini Demeter, a jego zadaniem było strzeżenie ziemi przed złem i nieszczęściami. 

Znani przedstawiciele imienia Zorian

Mimo że imię Zorian nie jest bardzo popularne, to można znaleźć kilka znanych osób noszących to imię. Jedną z nich jest polski aktor teatralny i filmowy, Zorian Stryjeński, który zagrał m.in. w filmach „Kochaj albo rzuć” czy „Zmiennicy”. Innym znanym przedstawicielem tego imienia jest rosyjski pisarz i dramaturg, Zorian Dołenko.

Warto również wspomnieć o postaci fikcyjnej noszącej to imię – Zorianie Greyjoy z sagi „Pieśń lodu i ognia” autorstwa George’a R.R. Martina oraz serialu „Gra o tron”. Zorian jest młodszym bratem Balona Greyjoya, władcy Wyspy Żelaznej, i jest jednym z ważniejszych bohaterów w fabule sagi.”

Zeus + Z Praboginią
  • Zeus + Gaia → Centaurowie
  • Zeus + Gaia → Agdistis (Kybele)
 Z Tytanidami (córki Uranosa i Gai)
  • Zeus + Dione → Afrodyta (Bogini miłości)
  • Zeus + Eurynome → Charyty (Boginie wdzięku, piękna i wesołości :Aglaia, Euphrosyne i Thaleia)
  • Zeus + Leto → Artemida (Bogini polowania i opiekunka dziewcząt)
  • Zeus + Leto → Apollon (Bóg muzyki, proroctwa i uzdrawiania)
  • Zeus + Metis → Atena (Bogini wojny, mądrości i rzemiosła)
  • Zeus + Mnemosyne → Muzy (9 Bogiń muzyki i pieśni: Kalliope, Terpsikhore, Kleio, Euterpe, Ourania, Thaleia, Polyhymnia, Melpomene, Erato)
  • Zeus + Selene → Pandeia (Bogini pełni księżyca)
  • Zeus + Selene → NEMEA (Bogini lub nimfa)
  • Zeus + Selene → Ersa (Bogini rosy)
  • Zeus + Themis → Nimfy Themeidy
  • Zeus + Themis → Mojry (Boginie losu: Atropos, Lakhesis i Klotho)
  • Zeus + Themis → Hory (trzy Boginie pór roku: Dike, Eirene i Eunomia)
  • Zeus + Themis → Eunomia (Bogini dobrych rządów)
  • Zeus + Themis → Eirene (Bogini pokoju)
 Z Boginiami
  • Zeus + Hybris → Pan (Bóg pasterzy)
  • Zeus + Semele → Dionizos(Bóg wina i rozpusty)
  • Zeus + Demeter → Persefona (Bogini świata podziemnego)
  • Zeus + Persefona → Zagreos (Dionizos)
  • Zeus + Persefona → Melinoe (Podziemna Bogini ofiar dla zmarłych)
  • Zeus + Hera → Hefajstos (Bóg kowali)
  • Zeus + Hera → Hebe (Bogini młodości)
  • Zeus + Hera → Eris (Bogini sporu)
  • Zeus + Hera → Ejlejtyja (Bogini porodu)
  • Zeus + Hera → Ares (Bóg wojny)
 Z Muzami
  • Zeus + Kalliope → Korybanci (Bogowie orgiastyczni misteriów samotrackich)
  • Zeus + Kalliope → Kabirowie (Bogowie misterów samotrackich)
  • Zeus + Thaleia → Palikoi (Bliźniaczy Bogowie źródeł termalnych na Sycylii)
 Z Nimfami (śmiertelne boginki niższego rzędu)
  • Zeus + Karme → Britomartis (Bogini polowania i sieci rybackich)
  • Zeus + Aix → Aigipan (Bożek wiejski)
 Z Plejadami (nimfy – córki Atlasa i okeanidy Plejone)
  • Zeus + Elektra → Harmonia (Bogini harmonii)
  • Zeus + Maia → Hermes (Bóg kupców, pasterzy i posłańców)
 Nieznane
  • Zeus + (…) → Nimfy
  • Zeus + (…) → Litai (Boginie modlitwy)
  • Zeus + (…) → Kairos (Bóg okazji)
  • Zeus + (…) → Alatheia (Bogini prawdy)

„Orion widoczna konstelacja zawierająca siedem jasnych gwiazd w charakterystycznym wzorze, koniec XIV w., orioun, ostatecznie od greckiego Oriōn, Oariōn, imię gigantycznego myśliwego w mitologii greckiej, kochanego przez Aurorę, zabitego przez Artemidę, imię nieznanego pochodzenia, chociaż niektórzy spekulują na temat akadyjskiego Uru-anna „Światła Nieba”.

Inną grecką nazwą konstelacji był Kandaon, tytuł Aresa, boga wojny, a wzór gwiazdy jest przedstawiany w wielu kulturach jako olbrzym (taki jak staroirlandzki Caomai „Uzbrojony Król”, staronordyjski Orwandil, starosaski Ebuðrung). Mezopotamski tekst z 1700 r. p.n.e. nazywa go Prawdziwym Pasterzem Anu.”

Orion is both a surname and a male given name usually derived from the character from Greek mythology or the constellation named for the character. The name has increased in usage in recent years along with other mythological names.[1] Notable persons with that name include:

Orion Greek mythology, Orion (/əˈraɪən/; Ancient Greek: Ὠρίων or Ὠαρίων; Latin: Orion)[1] was a giant huntsman whom Zeus (or perhaps Artemis) placed among the stars as the constellation of Orion.

Ancient sources told several different stories about Orion; there are two major versions of his birth and several versions of his death.

Podziel się!
Ten wpis został opublikowany w Bez kategorii. Dodaj odnośnik do ulubionych.