OEC: Goran Pavlovic – Gruda Boljevica

Gruda Boljevica

©Goran Pavlovic © tłumaczenie Czesław Białczyński

 

 

In my series of articles about Late Copper – Early Bronze age tumuluses from Montenegro, I already talked about Bjelopavlići tumulus, Mogila na Rake tumulus and Mala and Velika Gruda tumuluses. In this post I will talk about Gruda Boljevića tumulus.

W serii artykułów o kurhanach z późnej epoki miedzi i wczesnego brązu w Czarnogórze wspomniałem już o kurhanach Bjelopavlići, Mogila na Rake oraz Mala i Velika Gruda. W tym poście opowiem o kurhanie Gruda Boljevića.

Gruda Boljevića tumulus is one of the most interesting and most important archaeological sites of the Montenegrin Late Copper – Early Bronze age. It is also probably one of the most important archaeological sites found recently in Europe.

Kurhan Gruda Boljevića jest jednym z najciekawszych i najważniejszych stanowisk archeologicznych z późnej epoki miedzi i wczesnego brązu w Czarnogórze. Jest to prawdopodobnie również jedno z najważniejszych stanowisk archeologicznych odkrytych niedawno w Europie.

Gruda Boljevića tumulus is located in the fertile Zeta valley in the area of the Montenegrian Capital Podgorica.

Kurhan Gruda Boljevića znajduje się w żyznej dolinie Zeta w rejonie stolicy Czarnogóry, Podgoricy.

Tumuli are well known archaeological features in Montenegro, which is why Gruda Boljevića was also assumed to be a prehistoric grave even before the excavation. The local legend says that two wedding parties met and fought and that the victims of this tragic fight were buried under the Gruda Boljevića tumulus. This type of legends is often linked to ancient burial type archaeological sites in Serbia, Bosnia and Montenegro. I already wrote about this type of sites in my post about wedding party graveyards. So it was assumed that Gruda Boljevića was one of such ancient burial sites. This assumption was confirmed during building of a house south of the tumulus, when one of many medieval stone cist graves,  which were dug into the original bronze age tumulus was discovered. This is the plan of the Gruda Boljevića tumulus with the locations of the medieval graves in and around the tumulus.

Kurhany są dobrze znanymi obiektami archeologicznymi w Czarnogórze, dlatego też zakładano, że Gruda Boljevića była również grobem prehistorycznym jeszcze przed wykopaliskami. Miejscowa legenda głosi, że dwie pary weselne spotkały się i walczyły, a ofiary tej tragicznej walki zostały pochowane pod kopcem Gruda Boljevića. Ten typ legend jest często łączony ze starożytnymi stanowiskami archeologicznymi typu grobowego w Serbii, Bośni i Czarnogórze. Pisałem już o tego typu stanowiskach w moim poście o cmentarzach weselnych. Przyjęto więc, że Gruda Boljevića była jednym z takich starożytnych miejsc pochówku. Założenie to zostało potwierdzone podczas budowy domu na południe od kopca, kiedy odkryto jeden z wielu średniowiecznych kamiennych grobów skrzyniowych, które zostały wkopane w oryginalny kopiec z epoki brązu. Oto plan kopca Gruda Boljevića z lokalizacją średniowiecznych grobów w kopcu i wokół niego.

The aforementioned legend and knowledge of the existence of the graves, saved the mound from destruction, which was not the case with other mounds which allegedly existed nearby.

Wspomniana legenda i wiedza o istnieniu grobów uchroniły kopiec przed zniszczeniem, czego nie można powiedzieć o innych kopcach, które rzekomo istniały w pobliżu.

The tumulus had an irregular shape and had a diameter of 24 m. It was clearly recognizable between the existing houses in spite of its moderate height of 1.5 m. Its northwestern part was damaged by the building of a local road. Before the survey the mound was covered with grass. The grave pit was dug in gravel subsoil with an east-west orientation was discovered. On its bottom there were just small fragments of human bones and stone flint found. The deceased was obviously laid out in flexed position, but it is not clear whether on their back or on their side. The profiles shows that initial barrow had a diameter of approximately 10 m and a height of 0,8 m, and was made of red soil,with visible layers of clay in spaces of 20 cm. Above this follow layers of clear red soil, then a layer of red grey soil mixed with gravel, then humus. The prehistoric finds are located in the first barrow or on top of it. Approximately 0.4 m above the northern part/edge of the grave pit, objects of attire were placed. Even higher, 0.7 m above the eastern edge of the grave pit a ceramic set was deposited. Such a stratigraphic position is unique and without parallel in this cultural region. The fact that clay inter beds are disrupted exactly above both find concentrations and that personal belonging are normally placed beside the deceased, stimulated us to look for separate explanations for the grave and the finds above it.

Kopiec miał nieregularny kształt i średnicę 24 m. Był wyraźnie rozpoznawalny pomiędzy istniejącymi domami, pomimo swojej umiarkowanej wysokości 1,5 m. Jego północno-zachodnia część została uszkodzona przez budowę lokalnej drogi. Przed badaniem kopiec był pokryty trawą. Odkryto dół grobowy wykopany w żwirowym podłożu o orientacji wschód-zachód. Na jego dnie znaleziono tylko małe fragmenty ludzkich kości i krzemień kamienny. Zmarły został najwyraźniej ułożony w pozycji wygiętej, ale nie jest jasne, czy na plecach, czy na boku. Profile pokazują, że początkowy kurhan miał średnicę około 10 m i wysokość 0,8 m i był wykonany z czerwonej gleby, z widocznymi warstwami gliny w odstępach 20 cm. Nad tym następują warstwy czystej czerwonej gleby, następnie warstwa czerwonoszarej gleby zmieszanej ze żwirem, a następnie próchnica. Znaleziska prehistoryczne znajdują się w pierwszym kurhanie lub na jego szczycie. Około 0,4 m nad północną częścią/krawędzią dołu grobowego umieszczono przedmioty stroju. Jeszcze wyżej, 0,7 m nad wschodnią krawędzią dołu grobowego złożono zestaw ceramiczny. Taka pozycja stratygraficzna jest wyjątkowa i nie ma sobie równych w tym regionie kulturowym. Fakt, że warstwy gliny są naruszone dokładnie nad obiema koncentracjami znalezisk, a rzeczy osobiste są zwykle umieszczane obok zmarłego, skłonił nas do poszukiwania odrębnych wyjaśnień dla grobu i znalezisk nad nim.

Central grave

Grób centralny

The grave pit of the central grave was dug more than 1 meter deep into the gravel substrate of the tumulus. This substantially distinguishes it from other “princely” graves from Montenegro. Such grave pits are typical for the Yamnaya culture, which at the end of the 4th and in the first half of the 3rd millennium dominates a significant part of Eastern Europe. For the Gruda Boljevića tumulus the best parallels can be found in the hinterland of the eastern Adriatic, between present day Albania and Hercegovina. Here, the deceased are normally laid down in a contracted position on their back or on their side, and oriented in an east-west direction. Grave goods are few or absent. Barrows are of moderate dimensions, made of soil and frequently surrounded with band of stones or a stone circle. On the basis of the observed larger pebbles and stone zones it is not impossible that Gruda boljeviča was also surrounded with such a construction, but that it was later destroyed by medieval inhumations. It is not possible to determine whether the stone flint from the grave pit is an actual grave good or a chance intrusion from the filling of the pit. Such artefacts are also reported from the covering layers of some other tumuli, e.g. Mala gruda and Piskovë.

Grób centralny został wykopany na głębokość ponad 1 metra w żwirowym podłożu kopca. To zasadniczo odróżnia go od innych „książęcych” grobów z Czarnogóry. Takie doły grobowe są typowe dla kultury Jamnej, która pod koniec IV i w pierwszej połowie III tysiąclecia dominuje w znacznej części Europy Wschodniej. W przypadku kurhanu Gruda Boljevića najlepsze podobieństwa można znaleźć w głębi lądu wschodniego Adriatyku, między dzisiejszą Albanią a Hercegowiną. Tutaj zmarli są zazwyczaj kładzeni w pozycji skurczonej na plecach lub na boku i zorientowani w kierunku wschód-zachód. Darów grobowych jest niewiele lub ich nie ma. Kurhany mają średnie wymiary, są wykonane z ziemi i często otoczone pasem kamieni lub kamiennym kręgiem. Na podstawie zaobserwowanych większych otoczaków i stref kamiennych nie jest niemożliwe, że Gruda boljeviča była również otoczona taką konstrukcją, ale możliwe że została ona później zniszczona przez średniowieczne groby. Nie można ustalić, czy kamienny krzemień z dołu grobowego jest rzeczywistym dobrem grobowym, czy też przypadkową intruzją z wypełnienia dołu. Takie artefakty są również zgłaszane z warstw pokrywających niektórych innych kurhanów, np. Mala gruda i Piskovë.

Deposition above the central grave

Założenie powyżej grobu centralnego

Considering the good preservation and the completeness of the inventory, its concentration in two groups on a uniform level, the reopening of the grave and the displacement of grave goods is not likely. Objects were therefore found in situ. What is unclear, but a crucial question, is the relation of these finds with the grave below them. Two basic assumptions seem possible: they are connected to this grave and lay above it during or some time after burial. They are not connected to this grave and were deposited only after a considerable period of time. Both hypotheses can be supported with certain arguments. Elements of ritual practices are known from some tumuli, like Mala and Velika Gruda for example. In both cases with these rituals only smaller fragments of ceramics can be connected. Whole pots or other finds placed above the grave are known only from a few concurrent sites (Shtoj, Neusiedl). The find from Gruda Boljevića is exeptional by quantity and composition and exceeds all known examples of ritual enclosures. This and the stratigraphic position indicates that items were not placed above the grave during the burial ceremony as assumed by Govedarica and Baković. If really connected to the grave, then they were added after a certain period, interrupting the layers above the grave. Analogies for such complicated activity are however not known. That is why the second explanation of the situation is more probable namely, that the grave pit and the objects above it are not directly connected. In this case the grave pit represents a primary burial, which by its structure and the absence of grave goods fits well among typical Yamnaya culture graves, while the two concentrations of finds above it are the remains of a later, independent deposit. Comparison with inventories of other princely graves shows considerable similarities in the concentration, allocation and orientation of objects. With extreme caution this can be understood as a sign of another grave. In this case, in the centre of Gruda Boljevića two princes were buried, one above another! Of course, this hypothesis also has some open questions and uncertainties. The most essential is the absence of bones. But if bad preservation of the skeleton in the primary grave and in the central grave of Mala Gruda is taken into consideration, we must allow the possibility of the decomposition of the osteological material due to acidic soil. The second possibility is that it was a burial without a corpse, i.e. a cenotaph. In contrast with other rich “princes” buried in stone cists in a contracted position, the distribution of goods in the alleged secondary grave also allow an extended body position. The difference in the heights of the vessels and parts of attire could be caused by the subsidence of the primary grave pit fill or with the intentional deposition above or near the grave. As seen from the profiles, this grave would be dug into the primary barrow, but the building up of the barrow with an additional layer of soil in the context of this burial is also possible. Secondary graves that express chronological and cultural continuity of the tumuli use are quite a frequent feature in Yamna culture. For our case the most important are examples from neighbouring regions (Pazhok, Cerujë, Shtoj). The third event in the construction of the tumulus is the deposition of the pottery vessel found in the eastern part of the tumulus. Because of scarce data it is not possible to say with certainty when that happened; considering its location out of the centre in the layer of red soil (or on the border between the first and second barrow), this was probably the latest prehistoric activity. Also this vessel was found practically whole, but without any additional features or objects.  Therefore it is unclear if it was ritually placed, randomly discarded, or even used as part of a grave ensemble.

Biorąc pod uwagę dobre zachowanie i kompletność inwentarza, jego koncentrację w dwóch grupach na jednolitym poziomie, ponowne otwarcie grobu i przemieszczenie dóbr grobowych jest mało prawdopodobne. Przedmioty znaleziono zatem in situ. Niejasne, ale kluczowe pytanie dotyczy relacji tych znalezisk z grobem poniżej nich. Dwa podstawowe założenia wydają się możliwe: są one połączone z tym grobem i leżą nad nim w trakcie lub jakiś czas po pochówku. Nie są połączone z tym grobem i zostały złożone dopiero po znacznym okresie czasu. Obie hipotezy można poprzeć pewnymi argumentami. Elementy praktyk rytualnych są znane z niektórych kurhanów, takich jak Mala i Velika Gruda na przykład. W obu przypadkach z tymi rytuałami można połączyć tylko mniejsze fragmenty ceramiki. Całe garnki lub inne znaleziska umieszczone nad grobem są znane tylko z kilku równoczesnych stanowisk (Shtoj, Neusiedl). Znalezisko z Gruda Boljevića jest wyjątkowe pod względem ilości i składu i przewyższa wszystkie znane przykłady rytualnych pochówków. To i pozycja stratygraficzna wskazują, że przedmioty nie były umieszczane nad grobem podczas ceremonii pogrzebowej, jak zakładali Govedarica i Baković. Jeśli były rzeczywiście połączone z grobem, to zostały dodane po pewnym czasie, przerywając warstwy nad grobem. Analogie do tak skomplikowanej czynności nie są jednak znane. Dlatego drugie wyjaśnienie sytuacji jest bardziej prawdopodobne, a mianowicie, że dół grobowy i przedmioty nad nim nie są bezpośrednio połączone. W tym przypadku jama grobowa stanowi pochówek pierwotny, który ze względu na swoją strukturę i brak wyposażenia grobowego dobrze pasuje do typowych grobów kultury Jamnej, podczas gdy dwa skupiska znalezisk nad nią są pozostałościami późniejszego, niezależnego założenia. Porównanie z inwentarzami innych grobów książęcych wykazuje znaczne podobieństwa w koncentracji, rozmieszczeniu i orientacji obiektów. Z zachowaniem szczególnej ostrożności można to rozumieć jako sygnał istnienia innego grobu. W tym przypadku w centrum Gruda Boljevića pochowani są dwaj książęta, jeden nad drugim! Oczywiście ta hipoteza ma również pewne otwarte pytania i niepewności. Najważniejszym jest brak kości. Ale jeśli weźmiemy pod uwagę złe zachowanie szkieletu w grobie pierwotnym i w grobie centralnym w Mala Gruda, musimy dopuścić możliwość rozkładu materiału osteologicznego z powodu kwaśnej gleby. Drugą możliwością jest to, że był to pochówek bez zwłok, tj. cenotaf. W przeciwieństwie do innych bogatych „książąt” pochowanych w kamiennych skrzyniach w pozycji skurczonej, rozmieszczenie dóbr w domniemanym grobie wtórnym pozwala również na wydłużoną pozycję ciała. Różnica w wysokości naczyń i części ubioru może być spowodowana osiadaniem wypełnienia jamy grobu pierwotnego lub celowym założeniem powyżej lub w pobliżu grobu. Jak widać z profili, grób ten zostałby wykopany w kopcu pierwotnym, ale możliwe jest również zbudowanie kopca z dodatkową warstwą gleby w kontekście tego pochówku. Groby wtórne, które wyrażają chronologiczną i kulturową ciągłość użytkowania kurhanów, są dość częstą cechą kultury Jamna. W naszym przypadku najważniejsze są przykłady z sąsiednich regionów (Pazhok, Cerujë, Shtoj). Trzecim wydarzeniem w budowie kurhanu jest złożenie naczynia ceramicznego znalezionego we wschodniej części kurhanu. Ze względu na skąpe dane nie można powiedzieć z całą pewnością, kiedy to nastąpiło; biorąc pod uwagę jego położenie poza centrum, w warstwie czerwonej gleby (lub na granicy pierwszego i drugiego kurhanu), była to prawdopodobnie ostatnia aktywność prehistoryczna. Również i to naczynie odnaleziono praktycznie w całości, lecz bez żadnych dodatkowych cech i przedmiotów. Dlatego nie jest jasne, czy zostało umieszczone rytualnie, losowo wyrzucone, czy nawet używane jako część zespołu grobowego.

The grave goods found in the Gruda Boljevića tumulus show us that people who built this tumulus belong to the same culture, and I believe the same tribe, clan, as the people who built Bjelopavlići tumulusMogila na Rake tumulus and Mala and Velika Gruda tumuluses.

Dobra grobowe znalezione w kurhanie Gruda Boljevića pokazują nam, że ludzie, którzy zbudowali ten kopiec, należą do tej samej kultury, a moim zdaniem do tego samego plemienia, klanu, co ludzie, którzy zbudowali kopiec Bjelopavlići, kopiec Mogila na Rake oraz kopiec Mala i Velika Gruda.

This is the list of all the grave goods found in the Gruda Boljevića tumulus.

Oto lista wszystkich przedmiotów grobowych znalezionych w kurhanie Gruda Boljevića.

The Golden lockrings

Złote kolczyki

This type of jewelry (lockrings made of precious metals) were one of the distinctive elements of the Yamnaya culture and were widespread in Eastern Europe. They are also a typical personal ornament of early Montenegro tumuli. However the lockrings of this particular type with profiled terminals are extremely rare. Apart from Gruda Boljevića, lockrings of this type are known only from Mala nad Velika Gruda tumuluses:

Ten rodzaj biżuterii (kółka wykonane z metali szlachetnych) stanowiły jeden z charakterystycznych elementów kultury Jamnej i były szeroko rozpowszechnione w Europie Wschodniej. Są również typową ozdobą osobistą wczesnych kurhanów Czarnogóry. Jednak kółka tego konkretnego typu z profilowanymi zakończeniami są niezwykle rzadkie. Oprócz Gruda Boljevića, tego typu pierścienie są znane tylko z kopców Mala nad Velika Gruda:

The stone battle axe

Kamienny topór bojowy

In my post about the Irish gold I talked about the mysterious golden cross discs which were found in Ireland and Britain and were all dated to 2400 BC – 2100 BC. I said that it is commonly believed that these ornaments originated in Ireland. In my post about the Mala and Velika Gruda tumuluses I have shown that in fact this type of golden cross discs were made in Montenegro 300 – 400 years before the first such discs appeared in Ireland and Britain. This is the golden cross disc from Mala Gruda tumulus, which was used for making the axe shaft cap:

W moim poście o irlandzkim złocie wspomniałem o tajemniczych złotych dyskach krzyżowych, które znaleziono w Irlandii i Wielkiej Brytanii i wszystkie datowano na 2400 p.n.e. – 2100 p.n.e. Powiedziałem, że powszechnie uważa się, że te ozdoby pochodzą z Irlandii. W moim poście o kopcach w Mala i Velika Gruda pokazałem, że w rzeczywistości tego typu złote krzyże były wykonywane w Czarnogórze 300-400 lat przed pojawieniem się pierwszych takich dysków w Irlandii i Wielkiej Brytanii. To jest złoty krzyż z kurhanu Mala Gruda, który był używany do robienia czopa na trzon topora:

I also said that there is even older golden cross disc, which was used in the same way like the Mala Gruda one. That other golden cross disc was found in Gruda Boljevića tumulus:

Powiedziałem również, że istnieje jeszcze starszy złoty krzyż, który był używany w ten sam sposób, co ten z Mala Gruda. Ten drugi złoty krzyż został znaleziony w kurhanie Gruda Boljevića:

At the very least these golden cross discs show cultural link between the people who built Mala Gruda and Gruda Boljevića tumuluses. The form and the material from which these discs are made indicates that they are objects with the symbolic status. The way in which the discs are used indicates that they could even have a meaning of insignia. They represent status, and probably also have religious significance and may even be a tribal, clan, family symbol.

Przynajmniej te złote krzyże pokazują kulturowe powiązanie między ludźmi, którzy zbudowali Mala Gruda i kurhany Gruda Boljevića. Forma i materiał, z którego wykonano te dyski, wskazują, że są to obiekty o symbolicznym statusie. Sposób, w jaki są używane, wskazuje, że mogą mieć nawet znaczenie insygniów. Reprezentują status, a prawdopodobnie mają również znaczenie religijne, a nawet mogą być symbolem plemiennym, klanowym, rodzinnym.

This stone battle axe exceeds ordinary and older examples in elegance and superior craftsmanship. Stone battle axes with elaborate forms and of high quality are popular in the primary regions of the Yamnaya and Catacombe cultures, but because of some closer typological parallels the workshop of the Gruda Boljevića example should be searched for in the region of the western Balkans. The best quality stone battle axes of this type are found in Troy (Hansen 2001, 45, Abb. 35). However all these stone battle axes from the Black Sea and the Eastern Mediterannean have the hammer end with the circular profile and biconnically widenned central part. The stone battle axes which are closest to the the Gruda Boljevića axe are the one axe from Lugansk and the axes of the Mihajlovka type (Gimbutas 1965, Fig. 330:1; Kaiser 1997, 105–108, T. 25: 9).

Ten kamienny topór bojowy przewyższa zwykłe i starsze przykłady elegancją i doskonałym wykonaniem. Kamienne topory bojowe o wyszukanych formach i wysokiej jakości są popularne w głównych regionach kultur Jamnaja i Mogiłowej, ale ze względu na pewne bliższe paralele typologiczne warsztatu przykładu z Gruda Boljevića należy szukać w regionie zachodnich Bałkanów. Najlepszej jakości kamienne topory bojowe tego typu znajdują się w Troi (Hansen 2001, 45, Abb. 35). Jednak wszystkie te kamienne topory bojowe znad Morza Czarnego i wschodniego wybrzeża Morza Śródziemnego mają młotkowaty koniec o okrągłym profilu i dwustożkowo poszerzoną część środkową. Kamienne topory bojowe, które są najbliższe topora Gruda Boljevića, to topory z Ługańska i topory typu Mihajlovka (Gimbutas 1965, Fig. 330:1; Kaiser 1997, 105–108, T. 25: 9).

The curved shape is not usual for stone axes but was more common in metal forms. Typologically it is marked by curved shape, expanded blade, fasetted rectangular hamer end and rounded middle part. There are only few metal axes with similar characteristics: Two much cruder examples from Ljubljansko barje, one example from Vošanovac, and one from Bosanska Rača. (Korošec, Korošec 1969, T. 78: 1; Šinkovec 2014, kat. b. 110; Stojić, Jacanović 2008, 55 sl. 41, 315, T. 139: 1; Čović 1957, 249, sl. 8). Unfortunately all these four axes are only partially preserved.

Zakrzywiony kształt nie jest typowy dla kamiennych toporów, ale był bardziej powszechny w formach metalowych. Typologicznie charakteryzuje się zakrzywionym kształtem, rozszerzonym ostrzem, zagiętym prostokątnym końcem młota i zaokrągloną częścią środkową. Istnieje tylko kilka metalowych toporów o podobnych cechach: dwa znacznie bardziej prymitywne przykłady z Ljubljansko barje, jeden przykład z Vošanovac i jeden z Bosanska Rača. (Korošec, Korošec 1969, T. 78: 1; Šinkovec 2014, kat. b. 110; Stojić, Jacanović 2008, 55 sl. 41, 315, T. 139: 1; Čović 1957, 249, sl. 8). Niestety wszystkie te cztery topory zachowały się tylko częściowo.

What is interesting is that the oldest metal axe found so far which was discovered in the Vinča culture site Pločnik and was dated to the period between 5500 BCE and 4700 BCE, is of the same type as the Gruda Boljevića axe type.

Ciekawostką jest, że najstarszy znaleziony do tej pory metalowy topór, który został odkryty w miejscu kultury Vinča w Pločniku, a jest datowany na okres między 5500 p.n.e. a 4700 p.n.e., jest tego samego typu co typ topora Gruda Boljevića.

The copper dagger

Miedziany sztylet

The simple dagger with a triangular blade is badly preserved and corroded. Still some details are visible, like the imprint of the handle around the upper edge and two holes for attaching the handle with rivets. Those were put very close to each other, which opens up the possibility that one of them is the result of an antique repair. The triangular form is quite common and chronologically and geographically widespread. For a more precise determination, analysis of material should be done. It would answer the question of whether the object is made of copper or early bronze, and point to a direction for its origin.

Prosty sztylet z trójkątnym ostrzem jest źle zachowany i skorodowany. Nadal widoczne są pewne szczegóły, takie jak odcisk rękojeści wokół górnej krawędzi i dwa otwory do przymocowania rękojeści za pomocą nitów. Zostały one umieszczone bardzo blisko siebie, co otwiera możliwość, że jeden z nich jest wynikiem antycznej naprawy. Trójkątny kształt jest dość powszechny i ​​rozpowszechniony chronologicznie i geograficznie. Aby uzyskać dokładniejsze określenie, należy przeprowadzić analizę materiału. Odpowiedziałaby ona na pytanie, czy przedmiot jest wykonany z miedzi czy wczesnego brązu, i wskazała kierunek jego pochodzenia.

The axe pendant

Wisiorek w kształcie topora

The shape and different traces on the trapezoidal, perforated pendant of red stone allow two interpretations of its use: as an amulet or as a whetstone. In favour of the first interpretation speaks the small size, careful production and red colour, and in favour of the second are the traces on the surface and a possible combination with the equally small dagger. Of course, there is also the possibility that it had a double purpose: both as an amulet and as a whetstone.

Kształt i różne ślady na trapezoidalnym, perforowanym wisiorku z czerwonego kamienia pozwalają na dwie interpretacje jego zastosowania: jako amuletu lub jako osełki. Za pierwszą interpretacją przemawiają niewielkie rozmiary, staranne wykonanie i czerwony kolor, a za drugą ślady na powierzchni i możliwe połączenie z równie małym sztyletem. Oczywiście istnieje również możliwość, że miał on podwójne zastosowanie: zarówno jako amulet, jak i jako osełka.

The pottery set

Zestaw ceramiki

Three aspects should be taken in consideration when analysing the pottery set from the centre of Gruda Boljevića: ornament, forms, and the combination of objects. Also, it must be emphasized that all three vessels are similar in structure and decoration, therefore allowing the hypothesis of simultaneous production – perhaps even especially for burial purposes.Ornament has a decisive role in the cultural determination of Montenegro tumuli. In it we can recognize the “fashion trends” that reach from the Carpathian basin to the Adriatic, but which is not uniform. Obviously in most cases we cannot speak about imports or direct influences, but more likely about local variations that developed in different regions and cultures. The Montenegro material is usually classified as part of the “Adriatic type of Ljubljana culture”, although it has some peculiar features and shapes, which has caused M. Primas to speak of a “facies Kotor”. In fact the “Adriatic” elements are quite rare in the broader region and are always found in layers of local cultures. Their exposure therefore creates an exaggerated impression of cultural unity. The explanation of this pottery is perhaps hidden in its cult purpose. In contrast with settlement layers, where such sherds are rare, all vessels from princely tumuli are decorated in this style. Are they luxury variants used by the upper class or were they produced as funeral vessels with specific symbolism?

Analizując zestaw ceramiki z centrum Gruda Boljevića należy wziąć pod uwagę trzy aspekty: ornament, formy i połączenie przedmiotów. Należy również podkreślić, że wszystkie trzy naczynia są podobne pod względem struktury i dekoracji, co pozwala na hipotezę równoczesnej produkcji – być może nawet szczególnie w celach pochówkowych. Ornament odgrywa decydującą rolę w kulturowym określeniu kurhanów Czarnogóry. Możemy w nim rozpoznać „trendy mody”, które sięgają od Kotliny Karpackiej do Adriatyku, ale które nie są jednolite. Oczywiście w większości przypadków nie możemy mówić o importach lub bezpośrednich wpływach, ale bardziej prawdopodobne jest, że o lokalnych odmianach, które rozwinęły się w różnych regionach i kulturach. Materiał z Czarnogóry jest zwykle klasyfikowany jako część „adriatyckiego typu kultury lublańskiej”, chociaż ma pewne osobliwe cechy i kształty, co spowodowało, że M. Primas mówił o „facjach Kotoru”. W rzeczywistości elementy „adriatyckie” są dość rzadkie w szerszym regionie i zawsze występują w warstwach lokalnych kultur. Ich ekspozycja tworzy zatem przesadne wrażenie jedności kulturowej. Wyjaśnienie tej ceramiki jest być może ukryte w jej kultowym przeznaczeniu. W przeciwieństwie do warstw osadniczych, gdzie takie skorupy są rzadkie, wszystkie naczynia z książęcych kurhanów są zdobione w tym stylu. Czy są to luksusowe warianty używane przez wyższą klasę, czy też były produkowane jako naczynia pogrzebowe o określonej symbolice?

The plate

Talerz

This is the plate from the Mogila na rake tumulus:

To jest talerz z kurhanu Mogila na rake:

The plate found in Gruda Boljevića is almost identical to the one found in Mogila na rake tumulus except for the motif on the plate:

Talerz znaleziony w Gruda Boljevića jest prawie identyczny z tym znalezionym w kurhanie Mogila na rake, z wyjątkiem motywu na talerzu:

Plates with a fanshaped extension are prominent ceramic grave goods in Montenegrin tumuli, known from Gruda Boljevića, Mala and Velika Gruda, Mogila na Rake, as well as in a destroyed tumulus Rubeži. They are all richly decorated both outside and on the interior, and differ primarily in the base modelling that can be in the form of a low or high foot, sometimes with apertures.

Talerze z wachlarzowatym rozszerzeniem to główne ceramiczne przedmioty grobowe w kurhanach czarnogórskich, znane z Gruda Boljevića, Mala i Velika Gruda, Mogila na Rake, a także ze zniszczonego kurhanu Rubeži. Wszystkie są bogato zdobione zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz, i różnią się przede wszystkim modelowaniem podstawy, która może mieć formę niskiej lub wysokiej stopy, czasami z otworami.

The funnel

Lejek

The funnel with a decorated exterior and plain interior is a unique find in the assemblages of Montenegrin tumuli and a rare ceramic form also in the wider region. Similar funnel shaped clay artefacts of a different form and function dating from the 3rd millennium BC and the early 2nd millennium BC are known from the Lower Austria, the southern Russian steppe (Black Sea region) and Hungary. Here are the examples from Unter-Mamau, Austria dated to the second millennium BC (1,2) and Kalmykia, Black Sea region Catacombe culture dated to the mid third millennium BC (3).

Lejek z dekorowaną powierzchnią zewnętrzną i prostym wnętrzem jest unikalnym znaleziskiem w zespołach kurhanów czarnogórskich i rzadką formą ceramiczną również w szerszym regionie. Podobne lejkowate gliniane artefakty o innej formie i funkcji, datowane na III tysiąclecie p.n.e. i początek II tysiąclecia p.n.e., są znane z Dolnej Austrii, południowych stepów rosyjskich (region Morza Czarnego) i Węgier. Oto przykłady z Unter-Mamau w Austrii datowane na II tysiąclecie p.n.e. (1,2) i Kałmucji, regionu Morza Czarnego, kultura mogiłowa datowana na połowę III tysiąclecia p.n.e. (3).

Here is an example of such funnel from Somogyvár-Vinkovci Culture from Balatonőszöd-Temetői dűlő in Transdanubia, Hungary, which was dated to 2110 BC.

Oto przykład takiego lejka z kultury Somogyvár-Vinkovci z Balatonőszöd-Temetői dűlő w Transdanubii na Węgrzech, datowany na 2110 r. p.n.e.

None of these other known funnels are ornamented like the example from Gruda Boljevića and are all younger than the Montenegrian example.

Żaden z tych innych znanych lejków nie jest zdobiony jak przykład z Gruda Boljevića i wszystkie są młodsze od przykładu czarnogórskiego.

The jug

Dzban

Jugs with a long handle that connects the rim and shoulder or belly, are a widespread functional form. It should be noted that among such vessels from the princely tombs of Montenegro we can observe different shapes: the high and elegant pitcher from Gruda Boljevića, the small compact one from Mala Gruda, or the asymmetrical Sutomore example. They are, therefore, a popular and longlasting vessel type, produced by various local workshops. The combination of three vessels from Gruda Boljevića for now represents the largest known set. We can compare the pitcher and plate with sets from Mala Gruda and Mogila na rake.

Dzbanki z długim uchwytem łączącym krawędź z barkiem lub brzuchem są szeroko rozpowszechnioną formą funkcjonalną. Należy zauważyć, że wśród takich naczyń z grobowców książęcych Czarnogóry możemy zaobserwować różne kształty: wysoki i elegancki dzban z Gruda Boljevića, mały kompaktowy z Mala Gruda lub asymetryczny przykład z Sutomore. Są to zatem popularne i trwałe naczynia, produkowane przez różne lokalne warsztaty. Połączenie trzech naczyń z Gruda Boljevića na razie stanowi największy znany zestaw. Możemy porównać dzban i talerz z zestawami z Mala Gruda i Mogila na rake.

It is worth mentioning grave 6/15 from Shtoj with the same combination, but with other forms: a smaller jug and conical bowl. The plate/bowl and pitcher are therefore the basic service used in the funeral cult (and possibly everyday life), which is supplemented with funnel in Gruda Boljevića.

Warto wspomnieć o grobie 6/15 ze Shtoj z tym samym połączeniem, ale o innych formach: mniejszym dzbanie i stożkowej misie. Talerz/miska i dzban są zatem podstawowymi naczyniami używanymi w kulcie pogrzebowym (i prawdopodobnie w życiu codziennym), które w Gruda Boljevića uzupełnia lejek.

The ceramic pot

Naczynie ceramiczne

The ceramic pot is of a simple spherical shape, but with a typical reinforced rim. From Albania to Dalmatia (and beyond) this detail is often found in settlements and is considered to be the characteristic of the late Eneolithic.The cultural significance of this vessel is very interesting. Unlike ceramics from the centre of the tumulus, which are typical grave goods, this pot is characteristic settlement pottery, which allows us to connect the tumulus phase with the corresponding settlement layers.

Naczynie ceramiczne ma prosty kulisty kształt, ale z typowym wzmocnionym brzegiem. Od Albanii po Dalmację (i dalej) ten szczegół jest często spotykany w osadach i jest uważany za cechę późnego eneolitu. Znaczenie kulturowe tego naczynia jest bardzo interesujące. W przeciwieństwie do ceramiki z centrum kopca, która jest typowym wyposażeniem grobowym, to naczynie jest charakterystyczną ceramiką osadniczą, co pozwala nam połączyć fazę kopca z odpowiadającymi jej warstwami osadniczymi.

Absolute and relative chronology

Chronologia absolutna i względna

Radiocarbon dating was done on fragments of bone from the central grave of Gruda Boljevića. the analysis was conducted by laboratories in Kiel, Germany. The results date the time of burial around 3050 BC (3090 – 3044 cal BC). The high dating of skeleton in the central grave actually confirms the hypothesis of a secondary deposit of the finds above it. The C14 sample dated only the primary tomb, while the complex above it should be compared with the dates obtained by analysing samples from the Velika Gruda tumulus. There the central grave with a similar inventory is dated in the period 2800-2700 BC. The final prehistoric activity at the Boljevića Gruda tumulus is the deposition of a ceramic vessel with a reinforced rim. Such ceramics are known from Odmut (layer VI), where it is dated to 3036 – 2754 cal/1σ, while at the Ljubljana marsh settlements such rims are known from about 2500 BC. Absolute dating of the grave with figurines from the Kuće Rakića tumulus also falls at 2500 BC. The presented dates again confirm the possibility of paralleling Adriatic culture with classical Vučedol and EH II, as proposed by Philippe Della Casa and marked as the 2nd phase of the Late Copper Age. In these nearly 500 years of cultural and sociological development we can distinguish at least three different forms of burial. Somewhat surprisingly, in the settlement layers (usually caves) these differences are not visible. According to existing studies and analogies, this is the time when the Odmut VI, Varvara A1, Ravlića Cave IIIa, Hateljska cave III and Nezir cave IV layers are formed. they are attributed to the developed Eneolithic, while simultaneous graves, due to the considerable social differences and the new economy, are often attributed already to the Early Bronze Age.

Datowanie radiowęglowe przeprowadzono na fragmentach kości z centralnego grobu w Gruda Boljevića. Analizę przeprowadziły laboratoria w Kilonii w Niemczech. Wyniki datują czas pochówku na około 3050 r. p.n.e. (3090 – 3044 kal. p.n.e.). Wysokie datowanie szkieletu w grobie centralnym faktycznie potwierdza hipotezę o wtórnym złożeniu znalezisk znajdujących się nad nim. Próbka z C14 datowała tylko główny grobowiec, podczas gdy kompleks nad nim należy porównać z datami uzyskanymi poprzez analizę próbek z kurhanu Velika Gruda. Tam centralny grób z podobnym wyposażeniem datowany jest na okres 2800-2700 p.n.e. Ostatnią prehistoryczną aktywnością w kurhanie Boljevića Gruda jest złożenie naczynia ceramicznego ze wzmocnionym rantem. Taką ceramikę znano z Odmut (warstwa VI), gdzie datowano ją na 3036-2754 kal/1σ, podczas gdy w osadach bagiennych w Lublanie takie ranty znane są od około 2500 p.n.e. Datowanie bezwzględne grobu z figurkami z kurhanu Kuće Rakića również przypada na 2500 p.n.e. Przedstawione daty ponownie potwierdzają możliwość zestawienia kultury adriatyckiej z klasycznym Vučedolem i EH II, jak zaproponował Philippe Della Casa i oznaczył jako 2. fazę późnej epoki miedzi. W ciągu tych prawie 500 lat rozwoju kulturowego i socjologicznego możemy wyróżnić co najmniej trzy różne formy pochówku. Nieco zaskakujące jest to, że w warstwach osadniczych (zwykle jaskiniach) różnice te nie są widoczne. Zgodnie z istniejącymi badaniami i analogiami, jest to czas, w którym powstają warstwy Odmut VI, Varvara A1, Ravlića Cave IIIa, Hateljska cave III i Nezir cave IV. Są one przypisywane rozwiniętemu eneolitowi, podczas gdy jednoczesne groby, ze względu na znaczne różnice społeczne i nową gospodarkę, są często przypisywane już wczesnej epoce brązu.

You can find additional information and detailed description of the tumulus in the article entitled „Podgorica praistorijske humke i srednjovjekovne nekropole Gruda Boljevića„.

Dodatkowe informacje i szczegółowy opis kurhanu można znaleźć w artykule zatytułowanym „Podgorica praistorijske humke i srednjovjekovne nekropole Gruda Boljevića„.

So at the beginning of this post I said that I believe that Gruda Boljevića tumulus is one of the most important archaeological sites found recently in Europe. The reason why I believe that this tumulus is so important, is because it shows that the dolmen building, golden cross disc making culture which developed in Montenegro in the first half of the third millennium BC, has its direct cultural roots in Yamna culture of the Black Sea steppe. Why is this important?

Na początku tego posta powiedziałem, że uważam, że kopiec Gruda Boljevića jest jednym z najważniejszych stanowisk archeologicznych odkrytych ostatnio w Europie. Powodem, dla którego uważam, że ten kopiec jest tak ważny, jest to, że pokazuje, że budowanie dolmenów, kultura tworzenia złotych dysków krzyżowych, która rozwinęła się w Czarnogórze w pierwszej połowie trzeciego tysiąclecia p.n.e., ma swoje bezpośrednie korzenie kulturowe w kulturze Jamna na stepach Morza Czarnego. Dlaczego jest to ważne?

I have already shown that the golden cross discs which appear in Ireland and Britain around 2500 BC have their predecessors in golden cross discs from Montenegro which were dated to 2700 BC (Mala Gruda) and some time between 3050 BC and 2700 BC (Gruda Boljevića). Considering that these golden cross discs first appear in Montenegro and then in Ireland and Britain and nowhere else in between suggests that this cultural trait could have been a result of a direct cultural transfer between Montenegro and Ireland and Britain. Irish archaeologists are reluctant to say whether this cultural influence was due to trade or missionary contacts, or whether it was a consequence of a migration of a group people into Ireland. This is because Irish archaeologists don’t read pseudo histories like the Irish annals. If they did they would have seen the old Irish annals tell us that right at the time when the metallurgy and the first golden cross discs appear in Ireland, a group of people, a tribe a clan lead by Partholón arrives in Ireland. Partholón and his people are credited with introducing cattle husbandry, plowing, cooking, dwellings, trade, and dividing the island in four and most importantly for this story, they are credited with bringing gold which before them was not used in Ireland. They bring the golden cross discs. But where did Partholón and his people come from? The Irish annals tell us that too. They tell us that Partholón arrived to Ireland from the Balkans via Iberia. The Lebor Gabála Érenn, an 11th-century Christian pseudo-history of Ireland, tells us more. It tells us that Partholón came to the Balkans from the Black Sea steppe, the land where at the beginning of the 3rd millennium BC we find Yamna culture…I will talk about this in detail in one of my next posts.

Pokazałem już, że złote dyski krzyżowe, które pojawiają się w Irlandii i Brytanii około 2500 r. p.n.e., mają swoich poprzedników w złotych dyskach krzyżowych z Czarnogóry, które datowano na 2700 r. p.n.e. (Mala Gruda) i na jakiś czas między 3050 r. p.n.e. a 2700 r. p.n.e. (Gruda Boljevića). Biorąc pod uwagę, że te złote dyski krzyżowe pojawiają się najpierw w Czarnogórze, a następnie w Irlandii i Brytanii, i nigdzie indziej pomiędzy sugeruję, że ta cecha kulturowa mogła być wynikiem bezpośredniego transferu kulturowego między Czarnogórą a Irlandią i Wielką Brytanią. Irlandzcy archeolodzy niechętnie mówią, czy ten wpływ kulturowy był spowodowany kontaktami handlowymi lub misyjnymi, czy też był konsekwencją migracji grupy ludzi do Irlandii. Dzieje się tak, ponieważ irlandzcy archeolodzy nie czytają pseudohistorii, takich jak irlandzkie annały. Gdyby to robili, zobaczyliby, że stare irlandzkie annały mówią nam, że dokładnie w czasie, gdy metalurgia i pierwsze złote krzyże pojawiają się w Irlandii, grupa ludzi, plemię, klan dowodzony przez Partholóna przybywa do Irlandii. Partholónowi i jego ludziom przypisuje się wprowadzenie hodowli bydła, orki, gotowania, mieszkań, handlu i podziału wyspy na cztery, a co najważniejsze dla tej historii, przypisuje się im przywiezienie złota, którego przed nimi nie używano w Irlandii. Przywożą złote krzyże. Ale skąd przybyli Partholón i jego ludzie? Irlandzkie annały również nam to mówią. Mówią nam, że Partholón przybył do Irlandii z Bałkanów przez Iberię. Lebor Gabála Érenn, chrześcijańska pseudohistoria Irlandii z XI wieku, mówi nam więcej. Mówi nam, że Partholón przybył na Bałkany ze stepów nad Morzem Czarnym, ziemi, na której na początku III tysiąclecia p.n.e. znajdujemy kulturę Jamna… Opowiem o tym szczegółowo w jednym z moich kolejnych postów.

Montenegrian archaeologists are still hesitant to say whether Yamna cultural influence on Montenegro was due to trade or missionary contacts, or whether it was a consequence of a migration of a group of Yamna people into Montenegro. If only Montenegrian archaeologists read Irish pseudo histories….

Czarnogórscy archeolodzy wciąż wahają się, czy wpływ kultury Jamna na Czarnogórę był spowodowany kontaktami handlowymi lub misyjnymi, czy też był konsekwencją migracji grupy ludzi Jamna do Czarnogóry. Gdyby tylko czarnogórscy archeolodzy czytali irlandzkie pseudohistorie…

https://oldeuropeanculture.blogspot.com/2015/11/gruda-boljevica.html

Podziel się!