Anastazja – Wóz z Bronocic (próba rekonstrukcji)
Moim zdaniem próba bardzo udana! CB
Obudziłam się i zdecydowałam na budowę wozu. Skala w miarę zachowana, zgodnie z opisem z mojego ostatniego wpisu. Jeszcze będę nad tym zagadnieniem pracować, to zabrało mi 30 minut.Opis dołączę po skończeniu, wysyłam dlatego ze ciekawa sprawa , z muzeum w Krakowie jest taki tekst że głowa boli z rysunkami , ładne ale nie opisują /ilustrują oryginalnego przedstawienia na wazie.
Sława Naszym Dziadom – Siła Nam!
Ze strony : http://bronocice.blogspot.com
PDF: Bronocice pot
Anastazja – Próba praktycznej rekonstrukcji
Obudziłam się i zdecydowałam na budowę wozu. Skala w miarę zachowana, zgodnie z opisem z mojego ostatniego wpisu. Jeszcze będę nad tym zagadnieniem pracować, to zabrało mi 30 minut.Opis dołączę po skończeniu, wysyłam dlatego ze ciekawa sprawa , z muzeum w Krakowie jest taki tekst że głowa boli z rysunkami , ładne ale nie opisują /ilustrują oryginalnego przedstawienia na wazie.
Sława Naszym Dziadom – Siła Nam!
NA WSTĘPIE NALEŻY ZAZNACZYĆ IŻ GARNCARZ STARAŁ SIĘ PRZEDSTAWIĆ OBRAZ WŁASNEJ RZECZYWISTOŚCI I NIE BYŁ BUDOWNICZYM WOZU , BYŁ GARNCARZEM. CZY BYŁ AUTOREM DEKORACJI, CZY TYLKO GARNCARZEM I POZWOLIŁ KOMUŚ Z OTOCZENIA UDEKOROWAĆ TEN WSPANIAŁY OBIEKT, KTÓRY DZIŚ WYZWALA TYLE OPINII, POMYSŁÓW NA ROZSZYFROWANIE PRZEDSTAWIONYCH ELEMENTÓW I ICH WZAJEMNEJ RELACJI.
RUCHOMA GÓRNA PLATFORMA MIAŁA BLOKADĘ DLA STABILIZACJI W CZASIE TRANSPORTU LECZ BARDZO UŻYTECZNA W CZASIE ZAŁADUNKU I ROZŁADUNKU.
Jedzie, dyszel prawdopodobnie pomagał w skrętach a platforma górna pozwala na zsypywanie zmieniając pozycje, środkowe koło – PIĄTE KOŁO U WOZU!!!!!! SKĄD MY TO OKREŚLENIE ZNAMY!!!!!!!!! JEST WSPORNIKIEM DYSZLA. JESZCZE BĘDĘ PRACOWAĆ I OPISZĘ DOKŁADNIE. Mój ojciec miał ponad 20 patentów na swoim koncie, ja tworzyłam od dziecka cokolwiek było do stworzenia i tak SIĘDZIEJE!
Anastazja
OPIS DZIAŁANIA WEDŁUG WYKONANEGO PROTOTYPU.
1.ZBUDOWANY Z DWÓCH PLATFORM POŁĄCZONYCH PIONOWYM ELEMENTEM W FORMIE „SŁUPKA” POZWALAJĄCYM NA NIEZALEŻNE SKRĘTY W PRAWO ,LEWO.TAK PLATFORM JAK I CAŁEGO WOZU.
2.DOLNA PLATFORMA MA JEDNA OS ZLOKALIZOWANA Z TYLU.
3.DO DOLNEJ PLATFORMY DOŁĄCZONY JEST NIEZALEŻNY DYSZEL CENTRALNIE POŁĄCZONY Z GÓRNĄ PLATFORMĄ POPRZEZ PIONOWY „SŁUPEK”
4.NA DYSZLU UMIEJSCOWIONA JEST PRZEDNIA OŚ Z DWOMA KOŁAMI.
5.W CENTRALNYM PUNKCIE PLATFORMY W TYLNEJ CZESCI DYSZLA UMIEJSCOWUINE JEST PIĄTE KOŁO. SŁUŻY DO WSPIERANIA STEROWNOŚCI JAK I PRZENOSZENIU CIĘŻARU WOZU I ŁADUNKU.
6.DZIĘKI NIEZALEŻNEMU POŁĄCZENIU OSI PRZEDNIEJ, OSI TYLNEJ WÓZ MA BARDZO MAŁY PROMIEŃ SKRĘTU,JEST BARDZO ŁATWO WYKONAĆ DUŻY SKRĘT NA MALEJ POWIERZCHNI.
7.KOLA POJAZDU MOGĄ BYĆ O MALEJ ŚREDNICY- NA PLASKI TEREN BEZ DUŻYCH ZMIAN NAWIERZCHNI LUB TEZ O DUŻEJ ŚREDNICY NA TERENY BARDZIE „GÓRZYSTE”
8.GÓRNA PLATFORMA -KRECI SIĘ WOKÓŁ WŁASNEJ OSI/NIE MUSI BYĆ CENTRALNA/ TO UMOŻLIWIA ZAŁADUNEK I ROZŁADUNEK W WĄSKICH PRZESTRZENIACH.
Filmik – jazda, skręty:
9. ZABLOKOWANY „SŁUP” NA DYSZLU SPEŁNIA ROLĘ KIEROWNICY. DYSZLEM A TYM SAMYM CAŁEGO POJAZDU w niedużych manewrach.
PRAWDOPODOBNIE ZBUDOWANY Z PALI O PRZEKROJU KOLA LUB KWADRATU-PROSTOKĄTA, POŁĄCZONYCH NA ĆWIEKI. NIE ZASTOSOWANO BY WIĄZADEŁ MIĘKKICH PONIEWAŻ KONSTRUKCJA WYMAGA SZTYWNOŚCI.
ZABIERAŁO SPORO CZASU ABY TAKI WÓZ ZBUDOWAĆ. MUSIELI BYĆ TO LUDZIE O DUŻEJ WIEDZY I ZNAJOMOŚCI DREWNA. JAKO DREWNIANE ZUŻYWAŁY SIĘ I PRAWDOPODOBNIE BYŁY PALONE.
JEŚLI CHODZI O WAZĘ -GARNCARZ NIE BUDOWAŁ WOZU A TEN CO BUDOWAŁ WÓZ PRAWDOPODOBNIE NIE BYŁ GARNCARZEM, A TEN CO OPISYWAŁ TAK WÓZ Z PIĘCIOMA KOŁAMI JAK I RZEKĘ, POLA I ZBOŻE, CZY TEZ INNE LEŚNE ŚWIERKI TEZ NIE MUSIAŁ BYĆ W RZEMIOŚLE, MÓGŁ BYĆ MŁODOCIANYM CZELADNIKIEM.
I TAK DOSZLIŚMY DO LOGIKI POLSKIEGO POWIEDZENIA NIE CHODZI TU O JAKIŚ TAM GŁUPI WYBRYK, LECZ O KONSTRUKCJE PRADAWNYCH WOZÓW NASZYCH DZIADÓW.
ZAMONTOWAŁAM NA SOBIE BELKĘ Z POWROZEM UMIESZCZONA POD KATEM I UZNAŁAM ZE MAM WIĘKSZĄ SWOBODĘ RUCHU JEŚLI BELKA NIE JEST POD KATEM PROSTYM DO MOJEJ SZYI. TAK TEZ DOSZŁAM DO WNIOSKU ZE ZAKOŃCZENIE DYSZLA „TROJIGLICĄ” JEST WSKAZANE DLA ZWIĘKSZENIA WOLNOŚCI RUCHU ZWIERZĘCIA W CZASIE STEROWANIA NIM.
W GŁĘBSZEJ WARSTWIE TEMATU, ABY STAĆ SIĘ WOŹNICĄ WOZU Z BRONOCIC ,TRZEBA ZAPOZNAĆ SIĘ Z POJAZDEM ,WARUNKAMI TERENOWYMI, ZASADAMI DZIAŁANIA W PRZESTRZENI. ZNAJĄC JE MOŻNA KIEROWAĆ TAKIM POJAZDEM TAK NA OBSZARACH WOLNYCH OD INNYCH PODOBNYCH, JAK TEŻ NA DROGACH GDZIE TŁUMY WOZÓW W RÓŻNYCH KIERUNKACH DĄŻĄ DO WŁASNEGO CELU. TU ZGODNIE W HARMONII I BEZPIECZEŃSTWIE WOŹNICA KIERUJE SWYM BRONOCICKIM WOZEM, BO MA PIECZĘ NAD POJAZDEM. TO POWINNO STANOWIC PODSTAWĘ NASZEGO RUCHU DO PRZODU, TYLU I WSZYSTKICH INNYCH MANEWRÓW ABY DOJECHAĆ DO MIEJSCA PRZEZNACZENIA PIECZENIE.
NIE ZGADZAŁAM SIĘ Z WIELOMA I JEDYNYM MĄDRYM ROZWIĄZANIEM BYŁA BUDOWA PROTOTYPY.TAK JAK RYSUNEK Z WAZY WSKAZYWAŁ, BARDZO PROSTA KONSTRUKCJA.
MATERIAŁ USZYTY -DREWNIANE KŁODY, POŁĄCZENIA KOŁKI DREWNIANE I POPRZECZNIE INSTALOWANE KŁODY/TE MOGŁY BYĆ CIOSANE ABY UZYSKAĆ NA POWIERZCHNIACH STYKU LEPSZY KONTAKT. KOŁA WYKONANE Z DREWNA. BORY A W NICH WIEKOWE DĘBY, BUKI I INNE DŁUGO ŻYJĄCE DRZEWA, DAWAŁY PNIE O ZNACZNEJ ŚREDNICY. Z TYCH TO BUDOWANO NIE TYLKO DOMOSTWA,FORTYFIKACJE ALE POJAZDY KOŁOWE.
WOŹ BRONOCICKI JEST W PEŁNI OPERATYWNYM I PRACUJĄCYM NA POTRZEBY CZŁOWIEKA NAWET WSPÓŁCZESNEGO!
SIĘDZIEJE!