Budowa drogi S1 opóźniona o kilka miesięcy. Archeolodzy znaleźli ślady sprzed tysięcy lat
Od Poli Dec
-
- Droga ekspresowa S1, która połączy Bielsko-Białą z Mysłowicami, będzie miała 40 km długości.
- W trakcie budowy S1 między Oświęcimiem a Dankowicami – na terenie Jawiszowic w woj. małopolskim – natrafiono na ślady osadnictwa sprzed okresu od 7 do 10 tys. lat.
- Takiego rodzaju znaleziska archeologiczne oznaczają oczywiście, że oddanie odcinka się opóźni. Kierowcy dostaną go z kilkumiesięcznym opóźnieniem.
Ekspresowa trasa S1, która połączy Bielsko-Białą z Mysłowicami, jest wyczekiwana przez kierowców, ponieważ ma odciążyć zatkaną już niemal do granic możliwości drogę krajową nr 1. Teraz to właśnie tą drogą kierowcy ze Śląska i innych regionów Polski jeżdżą w kierunku południowej granicy.
Pierwsze umowy na realizację tej inwestycji podpisano jeszcze w 2020 roku. Budowę 40-kilometrowej trasy podzielono na kilka odcinków: z Bielska-Białej do Dankowic, z Dankowic do Oświęcimia, z Oświęcimia do Bierunia i z Bierunia do Mysłowic.
Odcinek z Dankowic do Oświęcimia miał być gotowy latem 2024 roku. Okazuje się jednak, że nie będzie to możliwe.
Odkrycia archeologiczne na terenie powstającej drogi S1
Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w trakcie budowy drogi S1 między Oświęcimiem a Dankowicami – na terenie Jawiszowic w woj. małopolskim – natrafiono na ślady osadnictwa sprzed okresu od 7 do 10 tys. lat.
– Prace prowadzono na dwóch stanowiskach. Na jednym z nich odkryto zabytki ludności tzw. kultury łużyckiej, występującej w epoce brązu i wczesnej epoce żelaza w latach 1100-400 p.n.e., na drugim zaś zabytki kultury mierzanowickiej, która rozwijała się na badanym terenie we wczesnej epoce brązu, tj. w latach 2300-1800 p.n.e. – informuje Marek Prusak z katowickiego oddziału GDDKiA.
Badania archeologiczne prowadzono zgodnie z decyzjami Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Pierwsze stanowisko archeologiczne, odkryte w trakcie nadzoru nad robotami ziemnymi, usytuowane jest na piaszczystej wydmie Wisły. Odkryto tam osiem zagłębionych w ziemię obiektów archeologicznych. Sześć z nich to głębokie jamy zasobowe, które pierwotnie pełniły funkcję piwniczek. Pozostałe dwa to tzw. jamy posłupowe, a więc pozostałości po wbitych w ziemię drewnianych słupach, które stanowiły element konstrukcji naziemnej. W trakcie wykopalisk archeolodzy natrafili również na fragmenty glinianych naczyń.
Na oddalonym o kilkaset metrów drugim stanowisku znaleziono jamy, będące pozostałościami po drewnianych konstrukcjach, dwie dawne piwniczki związane z funkcjonowaniem osady oraz rów. Archeolodzy znaleźli tam trzy zabytki wykonane z krzemienia oraz 24 fragmenty ceramiki.
Droga ekspresowa S1 zostanie ukończona z opóźnieniem
– Ze względu na ujawnienie obiektów archeologicznych na dwóch stanowiskach, wykonawca został zobowiązany do wstrzymania robót w tej części placu budowy. Inżynier kontaktu, po analizie zgromadzonych materiałów oraz roszczeń wykonawcy, uznał za zasadne przedłużenie czasu na ukończenie inwestycji o 223 dni kalendarzowe – wyjaśnia Marek Prusak z GDDKiA.
Zgodnie z podpisanym aneksem termin zakończenia budowy tego odcinka został przesunięty z 26 lipca 2024 roku na 5 czerwca 2025 roku.