Dwanaście prac Heraklesa; Odcięta Noga Gwiezdnego Tura/Byka; część 9.3
Herakles zabija Hydrę Lernejską
Czy pamiętacie, że zabił on przy pomocy Atlasa także brata Hydry strzegącego Rajskiego Ogrodu Hesperyd, czyli inaczej Smoka-Żmija-Drakona Ladona (Ładona!)? Czy pamiętacie, iż Hesperydy są siostrami Hyad i Plejad, córkami ATLASA? Czy wiecie kto był matką Hydry i Ladona? – Echidna, czyli Kąptorga Scytyjska, pramatka Ludu Królewskich Skołotów, z którą Herakles rzekomo spłodził trzech synów protoplastów tego ludu, a z którymi to Skołotami, jak podają starożytne kroniki: „jeden się tylko lud mógł mierzyć jeśli chodzi o starożytność – Egipcjanie”. Czego strzegły Hesperydy? Drzewa Bogów, Złotej Jabłoni, na której rosły Złote Jabłka. Czy pamiętacie kto podsunął Jabłko/Owoc Wiedzy Dobrego i Złego, Ewie w Raju? Hyady były piastunkami boga Dionizosa (Nimfy z góry Nysa) i Zeusa oraz nimfami rozsiewającymi wilgoć na ziemi. Razem ze swymi siostrami, Plejadami, zostały przemienione w gwiazdy z żalu, po śmierci ich brata Hyasa, ukąszonego przez Węża. Gdzie zatem leżał ów mityczny grecki Raj z Jabłoniami o Złotych Jabłkach, przerobiony przez chrześcijaństwo na Raj z Drzewem Wiedzy? Czyżby tam, gdzie go umieścili naukowcy ze względu na postać Altasa, czyli na Saharze pod Górą Atlas, gdzie jabłonie nie owocują? Przecież to totalna bzdura! A może raczej gdzieś w pobliżu siedziby Hyad, gdzieś tam gdzie Hyady z Góry Nysa rozsiewają po świecie wilgoć? Apollodorus twierdzi, że ogród ten leżał na dalekiej północy, w krainie Hiperborejczyków.
W micie podano, że Herakles musiał udać się na krańce świata, najdalej na zachód, jak to było możliwe. Naukowcy zinterpretowali to dosłownie i wymyślili, że pewnie chodzi o górę Atlas. Tymczasem „dotrzeć najdalej na zachód-zapad” to znaczy dotrzeć do Krainy Umorzenia, Krainy Zmarłych – Morii – Moraw – do Bramy Morawskiej, do Krainy Grobów Królewskich – Do Grodu Czary i Głębi, do Grodu Korony! Tak, Grodu Czary Skołotów i Korony Borealis – Tam gdzie leży ziemski Atlas – na Wawelu – i gdzie znajdujemy dziś Odciętą Nogę Gwiezdnego Byka/Tura, czyli ziemskie odwzorowanie Plejad.
Chcę tutaj zacytować ważny dla nas w kontekście daty powstania podań o Dzikich Łowach i Bitwach Niebieskich (Polowaniu na odRAdzające się Światło Świata i o Bogach Zodiaku) oraz naszego cyklu „O Odciętej Nodze Gwiezdnego Byka/Tura” fragmencik ze strony 3 pracy Krzysztofa Sykty opublikowanej na Racjonalista.pl
„Taki układ gwiazdozbiorów, związany ponadto ściśle z szamańską wizją niebios, wskazywać może na powstanie symboliki astralnej w Epoce Bliźniąt, w czasach poprzedzających nastanie wielkich cywilizacji Egiptu i Sumeru. Cztery wyróżnione znaki tworzące krzyż półludzi pomiędzy zwierzętami odpowiadałyby porom przesileń i równonocy.”
Epoka Bliźniąt to okres od roku 6037,5 – 4025 p.n.e.. Czas poprzedzający Epokę Byka (4025 – 2012,5 p.n.e.), a następujący po Epoce Raka/Kraba (8050 p.n.e. – 6037,5 p.n.e.)
(Uwaga ogólna: Ta Wykładnia (Lekcja), tak jak wszystkie przedstawiane na naszym Portalu Starosłowiańskiej Świątyni Światła Świata składowe Księgi Wiedy – nie jest PEŁNA, ani nie ma kształtu Ostatecznego. Pełne i Ostateczne będą wyłącznie Taje Księgi Wiedy, która ukaże się drukiem)
O co dokładnie chodzi zrozumiecie w trakcie lektury. Ważne jest to, że mamy tutaj kolejne potwierdzenie – tym razem ze strony religioznawstwa i biblistyki, bo tym szczególnie zajmuje się Autor, daty powstania Zodiaku. Zodiaku, czyli Mitów Gwiezdnych, odbitych następnie w podaniach o Ziemi i ziemskich boha-tyrsach oraz „zapisanych” w końcu w budowlach i układach świętych wzgórz, czy kalendarzu. Potwierdzenie od strony mitologii Słowian – Cz. Białczyński, od strony wedy i zaratusztrianizmu oraz trzech wielkich monoteizmów – W. Herschel, potwierdzenie od strony astronomii G. Millar, potwierdzenie od strony biblistyki i religioznawstwa K. Sykut, potwierdzenie od strony biblioznawstwa i astrologii oraz astronomii T. Mroziński – pięć niezależnych dróg badawczych i identyczne wnioski. Czy trzeba czegoś więcej?
Jeżeli trzeba, to możemy dorzucić tutaj antropologa kultury – Mircea Eliade i odkrywców Swastyki jako zapisu ruchu Wielkiego Wozu wokół Gwiazdy Polarnej.
Poniższy tekst pokazuje z kolejnej strony fałszerstwa jakim poddawano Wiedę i jej prawdziwe Północne Źródło. Czy rozumiecie już skąd bierze się najważniejszy początkowy mit Biblii o Adamie i Ewie oraz Wężu i Jabłku/Owocu z Drzewa Wiedzy?! Jeśli jeszcze po lekturze części 9.1. i 9.2. „Odciętej Nogi Byka/Tura” nie wiecie tego, to poczytajcie:
źródło: http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,225
1. Ewolucja zodiaku
Dwanaście Prac Heraklesa jest typowym mitem solarnym, którego kosmologiczny charakter rozpoznawany był już w czasach starożytnych. Mitem solarnym, a jednocześnie sakralnym, zajmującym centralną pozycję w wierzeniach i misteriach orfickich. Herakles jest kolejnym, obok Gilgamesza i Samsona, słonecznym herosem podróżującym drogą Słońca, przemierzającym kolejne stadia słonecznego cyklu.
Dwanaście prac dokonuje się w analogii do dwunastu znaków zodiaku. Związek ten dostrzegali już klasyczni badacze mitów, którzy poza ogólnym podobieństwem (w liczbie „12″…) nie potrafili wykazać szczegółowych korelacji, wkraczając na manowce racjonalnego myślenia.
W chwili obecnej nie da się wykazać rozsądnej zbieżności treści mitu ze współczesnymi znakami zodiaku. Z jednego powodu: zodiak podlegał ciągłej ewolucji. Współczesna wersja różni się od tej z czasów antycznych, ta z kolei od wersji babilońskiej, mającej początek w źródłach jeszcze starszych. Niedostrzeganie lub nieznajomość tego prostego faktu prowadzi w ślepy zaułek. Jednocześnie w kulturze masowej, a nawet w pracach naukowych, utrwala się obraz zodiaku jako niezmiennego od tysiącleci. Nawet tacy słynni badacze mitologii jak Robert Graves piszą o konstelacjach nieistniejących w czasach wczesnej starożytności.
Na pozór drobne zmiany oddalają w sposób znaczący układ zodiakalny od treści mitu. Im bardziej cofamy się w przeszłość tym spójniejszy obraz otrzymujemy. Spójniejszy i bardziej zharmonizowany.
Para ryb w czasach greckich zastąpiła Człowieka-Rybę, syrena trzymającego w dłoni kruka. Odnowiciela zmierzającego w stronę stałego lądu. Ziusiudrę, Utnapisztima lub Noego. Bohatera znanego pod różnymi imionami od najdawniejszych czasów.
Zastąpienie ryb półczłowiekiem-półrybą przywraca zodiakowi jego pierwotną strukturę, w której na przeciwko siebie, tworząc krzyż, rezydują cztery postaci hybrydalne, półludzkie, półzwierzęce. Bliźnięta, Ryby, Strzelec i Panna. W wersji wcześniejszej: bykołak, rybołak, człowiek-skorpion i wojowniczka, której postać półzwierzęca nie jest znana.
Wodnik (Nosiwoda) utracił swój charakter niszczącego żywiołu, powodzi, sztormu i burzy.
Strzelec-Centaur w czasach sumerskch był jeszcze jednym ze skorpiołaków, półludzi — półskorpionów, których Gilgamesz spotyka na swej drodze.
Znak Wagi w ogóle nie istniał. Babilończycy utworzyli go dzieląc ogromnego Skorpiona (wcześniej Smoka) na dwie części. Stworzyli tym samym przeciwwagę dla Barana, w którym Słońce przebywało w dniu wiosennej równonocy.
Człowieka-Skorpiona zastąpiono centaurem, smoka skorpionem. Gwiazdy Wagi do dnia dzisiejszego noszą nazwy świadczące o swym wcześniejszym rodowodzie: Zuben Elgenubi — Szczypce Południowe i Zuben Eschamali — Szczypce Północne. W czasach ptolemejskich Waga była wciąż ‚jedynie’ Szczypcami Skorpiona.
Skoro jeden z gwiazdozbiorów został podzielony nie trudno zauważyć, że inny musiał zostać zmarginalizowany. Na skutek babilońskich machinacji mamy obecnie w pasie ekliptyki trzynaście konstelacji zodiakalnych. Pomiędzy Strzelcem a Skorpionem leży zapomniany Wąż (Serpens), trzymany w rękach przez Wężownika (gr. Ophiuchusa, co oznacza „ciężko pracującego” — Eskulapa, boskiego uzdrowiciela).
Wąż Wodny, Żmija, Żmij, pierwotny symbol ziemi i jej bogini. Wąż Kreator i Stworzyciel, orourobos oplatający Ziemię. Symbol wiedzy — podobnie jak Pies i Dzik — usunięty z Zodiaku i zmieniony w synonim zła i Szatana.
Zmianie znaczeniowej uległ gwiazdozbiór Panny. Z pierwotnej Isis, bogini płodności, pożądliwości, seksu i wojny, pozostała jedynie Virgo, Dziewica Maryja wiodąca do boju chrześcijańskie wojska.
Isztar i Ninurta. Wenus i Ares. Bogini i bóg wojny. Pomiędzy nimi para splecionych węży.
Krab, tudzież żółw, zastąpił ognistego konia, byk z baranem — dzika i psa.
We wszystkich mitach zodiakalnych pojawiają się symbole pierwotne, niezależne od znaków w danych czasach używanych. Powoduje to, że albo charakter kosmologiczny danych opowieści nie jest dostrzegany, albo też na siłę próbuje się go dopasować do aktualnie obowiązującej wersji.
2. Struktura opowieści
W przypadku analizy 12 Prac Heraklesa podstawową trudność stanowiło ustalenie prawidłowej, tudzież pierwotnej kolejności opisywanych prac. W opracowaniach współczesnych dwie pierwsze i sześć ostatnich występuje w kolejności zgodnej z autorami klasycznymi, Apollodorusem i Hyginusem. Cztery pozostałe zadania spotkać można w dowolnej kombinacji.
Lp. | Apollodorus z Aten (ok.140 pne) |
Diodorus Siculus (ok.60-20 pne) |
G.J. Hyginus (64 pne-17 ne) |
Eurypides (480-406 pne) |
1. | Lew Nemejski | Lew Nemejski | Lew Nemejski | Lew Nemejski |
2. | Hydra Lernejska | Hydra Lernejska | Hydra Lernejska | + Centauromachia |
3. | Łania Kerynejska | Dzik Erymantejski | Dzik Erymantejski | Łania Kerynejska |
4. | Dzik Erymantejski | Łania Kerynejska | Łania Kerynejska | Klacze Diomedesa |
5. | Stajnie Augiasza | Ptaki Stymfalijskie | Ptaki Stymfalijskie | + Zabicie Kyknosa |
6. | Ptaki Stymfalijskie | Stajnie Augiasza | Stajnie Augiasza | Jabłka Hesperyd |
7. | Byk Kreteński | Byk Kreteński | Byk Kreteński | + Wygnan. Piratów |
8. | Klacze Diomedesa | Klacze Diomedesa | Klacze Diomedesa | + Filary Niebios |
9. | Pas Amazonek | Pas Amazonek | Pas Amazonek | Pas Amazonek |
10. | Stado Geryona | Stado Geryona | Stado Geryona | Hydra Lernejska |
11. | Jabłka Hesperyd | Porwanie Cerbera | Jabłka Hesperyd | Stado Geryona |
12. | Porwanie Cerbera | Jabłka Hesperyd | Porwanie Cerbera | Porwanie Cerbera |
Diodorus, podobnie jak Gajusz Juliusz Hyginus, opierał się na Bibliotheke Apollodorusa Ateńczyka, zmieniając kolejność części prac. Wersja ta, choć spisana 400 lat po Eurypidesie jest od niego znacznie starsza, zgodna chociażby z płaskorzeźbami (metopami) świątyni Zeusa w Olimpii, zbudowanej w latach 470-456 pne.
Fragmenty mitu heraklejskiego spotkać można również u innych autorów, m.in. w pismach Pindara, Iliadzie Homera, Cyprii, poezji Stesichorusa. Wyobrażenia w sztuce codziennej sięgają IX w. pne., a sama opowieść, podobnie jak Iliada, ma miejsce w czasach mykeńskich.
Eurypides wprowadza cztery nowe prace oparte na wątkach pobocznych, tzw. porerga (wojna z centaurami, zabicie giganta Kyknosa, syna Aresa itd.), pomija athloi dotyczące dzika, ptaków, stajni Augiasza i kreteńskiego byka.
Pierwsze sześć prac ma miejsce na terenie Grecji, następne w coraz dalszych krajach ościennych i wreszcie w krainach mitycznych. Podstawowym czynnikiem porządkującym jest moim zdaniem odległość od Myken i wg niej uporządkowane zostały prace, których kolejność była odmienna u różnych autorów.
Praca | Miejsce | Odległość (w km) od Myken | |
Rzeczywista | Przybliżona | ||
1.Zabicie lwa nemejskiego | Nemea | 9,75 | 10 |
2.Zabicie hydry lernejskiej | Lerna | 21,75 | 20 |
3.> Wypłoszenie ptaków stymfalijskich | Stymphalos | 30,00 | 30 |
4.> Pojmanie łani kerynejskiej | Oros Kyllini | 37,88 | 40 |
5.> Pojmanie dzika erymantejskiego | Psofis | 77,25 | 80 |
6.> Oczyszczenie stajni Augiasza | Ilis (Elida) | 119,25 | 120 |
7.Pojmanie byka kreteńskiego | Knossos/ Kreta | 348,00 | 350 |
8.Pojmanie klaczy Diomedesa | Bistones/ Tracja | 648,00 | 700 |
9.Zdobycie pasa królowej Amazonek | Themiskira/ Scytia | 1440,00 | 1400 |
10.Uprowadzenie stada Geryona | Erytea | ??? (Azory — 4150 km) | |
11.Zdobycie jabłek z Gaju Hesperyd | Atlas | ??? (Atlas — 2620 km) | |
12.Uprowadzenie Cerbera z Hadesu | Hades | ??? |
więcej: http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,225/k,2
Krzysztof Sykta
Zajmuje się głównie biblistyką i religioznawstwem. Prowadzi stronę synopsa.pl. Skończył ekonomię, jest dyrektorem w izbie gospodarczej i redaktorem w Magazynie Przedsiębiorczości i Integracji Lokalnej IMPULS. Był redaktorem naczelnym ezinu Playback.pl
Liczba tekstów na portalu: 102 Pokaż inne teksty autora |
Nie będę analizował szczegółowo całego wykładu Krzysztofa Sykty. Przytoczę tutaj jedynie jeszcze jeden fragment z drugiej strony jego tekstu zamieszczonego na blogu Racjonalista.pl i odniosę się do niego zaznaczając, że w pełni zgadzam się z przedstawioną przez autora kolejnością ostatnich prac Heraklesa, ich odniesieniem do praktyk szamańskich i logiki geograficznej.
Oto cytat:
„Trzy ostatnie stanowią wyprawy do krain mitycznych: wyspy Posejdona na Atlantyku (Azory, Kuba, Gorgady? — pierwowzór posejdońskiej Atlantydy), którą z czasem utożsamiono z zachodnim wybrzeżem Hiszpanii (jednak gdyby wyspa ta leżała u wybrzeży Iberii Herakles nie musiałby porywać słonecznej czary), Rajskiego Ogrodu położonego w okolicach Atlasu i w końcu Otchłani (Hadesu).
Można dostrzec, że kolejne prace dobierane są wg określonego schematu:
— dwa potwory (zabicie lub pojmanie)
— jedno zadanie specjalne (oczyszczenie terenu lub zdobycie artefaktu).
W przypadku trzech ostatnich prac załamaniu ulega zarówno podział wg odległości (Erytea leży dalej od Atlasu), jak i wg ich rodzaju (zdobycie jabłek ma miejsce pomiędzy pojmaniami zwierząt). Najprawdopodobniej końcowy układ mitu wyglądał w sposób następujący:
10. Zabicie smoka Ladona, strażnika Świętego Gaju Hesperyd
11. Zabicie trójgłowego Geryona z Erytei
12. Uprowadzenie Cerbera z Otchłani.
Podział taki uwzględnia zarówno stopień trudności, coraz dalszą odległość jak i etapy typowej podróży szamańskiej (drzewo życia -> wyspa -> otchłań). Podobną kolejność przedstawił w swej wersji Eurypides (Hydra, Geryon, Cerber).
O słuszności takiego układu ostatnich prac przekonamy się w dalszej części, w chwili obecnej pozostańmy jednak przy wersji klasycznej wg Apollodorusa.”
Dwie uwagi odkrywczo-porządkujące:
1. Owa Wyspa rzeczywiście wymaga przejścia horyzontu w drodze na Zapad/zachód i wzięcia Złotej Czary Słońca ze sobą, gdyż jest to Ameryka Północna – Weneląd.
2. Ogród Hesperyd leży w pobliżu Góry Nysa i rzeki Nysa, tam gdzie tworzy się wilgoć rozdmuchiwaną na cały Świat, w pobliżu Grodu Sołockiej Królewskiej Złotej Czary-Czakramu i Atlasa – Wawelu – Grodu Korony Borealnej. Kraina ta rozciąga się więc pomiędzy Ślężą-Nysą, Jasną Górą Sławy (Sławiącej Słowo Czsnoty-Czystoty), Górami Harskimi i Haryjskimi (Harz i Harpąty), Bramą Mora i Ziemią Morawską, Świątynią Dziewięciu Kręgów ze Świętym Krzyżem-Swastyką, Starą Ziemią – Kujawi, Raną-Rują ze Schronem Arki (Arkoną), a Skonem Świata (Skon-do-Nawiją). Z tego ostatniego miejsca można się dostać na Wyspę Weneląd i w Otchłań Cerbera, w Za-Światy.
Mapę tę i inne dziwne mapy można powiększyć pod tym linkiem: https://bialczynski.pl/2012/01/24/kilka-dziwnych-map-slowianie-wikingowie-scyci-i-kultury-starozytne/
cdn
Kopia zapasowa artykułu Krzysztofa Sykty „Dwanaście prac Heraklesa” (PDF): racjonalista_12_prac_Heraklesa_225