KzWW – Projekt Lelek „Brzask Bogów”, czyli głos kultury w sprawie Nowej Europy

KzWW – Projekt Lelek „Brzask Bogów”

Nadchodzi bardzo ciekawy czas – czas Brzasku Bogów i Święta Słońca!

brzask

Zacznijmy od tego, że słowo PROJEKT w świecie polskiej hudby/gędźby/muzyki (i nie tylko) jest słowem często nadużywanym. W tym wypadku jednak jest nie tylko w pełni uzasadnione, ale powiedziałbym, że rozciąga się w znacznie szerszym wymiarze, także na poprzedni właśnie nagrodzony (14.04 2016) Nagrodą Fryderyka album „Święto Słońca”, jak również wstecz na inne wcześniejsze dokonania Kapeli ze Wsi Warszawa.

Nie jestem muzykoznawcą ani krytykiem muzycznym, ale zwyczajnym miłośnikiem sztuki wszelkiego rodzaju, a muzyki/hudby szczególnie. Jest taki rodzaj muzyki słowiańskiej i nie tylko, którego nie odważyłbym się nazwać muzą, muzyką, ani hudbą. „Lelek – Brzask Bogów” należy właśnie do tej kategorii.

Nazywam ją gędźbą nawiązując nie tyle do określenia Stanisława Szukalskiego używanego przez niego dla świętej mowy, przemowy wieszczej – co do odwiecznego określenia muzyki kultowej będącej świętym zaśpiewem, melorecytacją, mantrą, medytacją i magicznym wezwaniem, całością śpiewno-muzyczną wypływającą z nadrzędnej idei prowadzenia dialogu z mocami Wszechświata (guseł), będącej materią gęstą jak w malarstwie jest ikona, jednocześnie zaś materią płynną i nieuchwytną przepełnioną duchem i duszą. Jak gęśle gęślarza-wróża  mają swoją duszę a i gęślarz ma ją niezawodnie, tak ta muzyka z płyty Brzask Bogów ma, poza myślą nadrzędną i samym gęśli dźwiękiem, także owego Nowego Ducha i własną duszę.

Dlaczego myśląc to wszystko na temat Brzasku Bogów dałem temu artykułowi taki zdawałoby się spłycający nagłówek? Nie jest to zabieg formalny mający zaintrygować czytelnika. Obydwa ostatnie wydawnictwa Kapeli ze Wsi Warszawa i towarzyszących jej muzyków są istotnym i ważnym głosem świata kultury w sprawie Nowej Europy. Nie jest to głos, który spodobałby się zwolennikom uniformizacji ludzi i sformatowania wszystkich nacji/osób do postaci bezkulturowego Ujednoliconego Europejczyka. Wręcz odwrotnie jest to głos za Wolnością i Europą Wolnych Ludzi, Wolnych, a  nie ubezwłasnowolnionych i  pozbawionych swojego indywidualnego ukształtowania etnicznego.

Nie będę się tutaj wymądrzał o tym co artysta chciał powiedzieć, ani tym bardziej na temat z jaką wirtuozerią tego dokonał. Skupię się na idei, bo moim zdaniem poza artystycznym pięknem dzieła, stworzoną słuchaczowi możliwością zanurzenia się w świecie starych dźwięków i głosów, ona jest tutaj najważniejsza. Żeby zrozumieć sens całego projektu „Lelek – Brzask Bogów” trzeba zacząć od „Święta Słońca”. O idei zaś Święta Słońca (łączącej w jedność wszystkie tak różnorodne przyrodzone wiary świata) i o tym, że została ona zauważona, zrozumiana i doceniona, a także na czym polegała opowiedzą najlepiej poniższe teksty:

Komunikat

FRYDERYKI 2016 – Album roku muzyka korzeni (w tym blues, folk, country, muzyka świata, reggae)

  • Adam Strug „Mysz” (Producent albumu: Wojciech Waglewski, Universal Music Polska)
  • Chłopcy kontra Basia „O” (Producent albumu: Tomasz Waldowski, Art2Music)
  • Jafia „Ka ra va na” (Producent albumu: Marcin Pospieszalski, Warner Music Poland)
  • Kapela Ze Wsi Warszawa „Święto Słońca” (Producent albumu: Mariusz Dziurawiec, Agencja Koncertowo-Wydawnicza Karrot Kommando)
  • Maleo Reggae Rockers „Wake Up” (Producent albumu: Darek Malejonek, Universal Music Polska)

 

Kapela ze Wsi Warszawa
„Święto Słońca”

 

„Święto Słońca” to 7. album Kapeli ze Wsi Warszawa i pierwsza podwójna płyta w dyskografii Zespołu. KzWW wyrusza w muzyczną drogę ku słońcu, ponad horyzont, ze Wschodu na Zachód, spotykając niezwykłych artystów z Indii, Persji i hiszpańskiej Galicji. Wspólnym elementem łączącym tak geograficznie odległe tradycje z polską kulturą ludową był kult solarny i to ta duchowa wspólnota stała się główną inspiracją dla konceptu nowego wydawnictwa. ”Święto Słońca” przedstawia bazujące na najstarszych polskich pieśniach ludowych, uniwersalne opowieści o relacjach międzyludzkich, ważnych momentach przejścia i troskach dnia codziennego. Wszystko w zgodzie z unikalnym i charakterystycznym dla Kapeli stylem „transminimalroots”, ale w zupełnie nowej skali.

„Kroczymy po muzykanckiej ścieżce już 18 lat, przy okazji każdej kolejnej podróży dostrzegając, jak wiele łączy ludzi na całym świecie. „Święto Słońca” to próba opowiedzenia o duchowym braterstwie, przekraczającym nabrzmiewające w tych niespokojnych czasach podziały religijne czy etniczne. To także opowieść o dwóch naturach świata, Yin i Yang, żywiole męskim i żeńskim, dniu i nocy, Słońcu i Księżycu. Stąd dwie płyty i ich zróżnicowanie, stąd eksperymenty w ramach brzmienia Kapeli i wykorzystanie nowych instrumentów, stąd także różnorodność i charyzma zaproszonych do wspólnych nagrań Gości. Jesteśmy wdzięczni i szczęśliwi, że właśnie Oni uświetnili naszą płytę, podjęli zaproszenie do zmierzenia się z muzyką polską i oddali jej swoje serca i talenty.” – mówi o nowej płycie Maciej Szajkowski, muzyk – założyciel Kapeli.

Największa dotychczasowa produkcja Kapeli ze Wsi Warszawa. Niezwykli Goście z wielu muzycznych światów: awangardowa wokalistka z Galicji Mercedes Peón, geniusz kemanche z Iranu Kayhan Kalhor, wirtuoz sarangi Ustad Liaquat Ali Khan z Indii, legendarny czarodziej gramofonu DJ Feel-X, wybitny altowiolista Michał Zaborski i inni. Nowa jakość produkcji dźwięku dzięki realizacji Studio AS One. Blisko 3 lata intensywnej pracy, 5 sesji nagraniowych w najlepszych polskich studiach, 13 utworów, 2 płyty, 1 album.

Nadeszło „Święto Słońca”!

Tyle o Święcie Słońca. „Lelek – Brzask Bogów” jest w przedstawionej powyżej kwestii istotnym dopowiedzeniem, postawieniem kropki nad „i”. Muzycy mówią nam – tak, Wolność, Równość, Braterstwo, Szacunek dla Każdego, i to bez wyjątków, ale też bez zapominania o własnych Korzeniach, o całym dziedzictwie słowiańskim, o naszej etnicznej tożsamości, która podobnie jak tożsamość płynąca z afrykańskich bębnów płynie z naszych północnych gór i borów i zimnych rzek toczących swe wody i ciągnących swoją własną, niepowtarzalną pieśń – święte rzekanie, pomiędzy tymiż zielonymi górami i lasami. I tak toczy się gędźba – gęśli, lir, kołatek – na tej wyznaczonej odwieczną koleiną Słowińszczyzny i ręką naszych muzyków, poetów, wieszczów, piewców Przyrodzonego Ładu drodze, jaką jest Brzask Bogów. A wiodącą rolę narratora wyznaczają owi rzekacze-mówcy-guślarze tytułowemu Lelkowi.
 ♦
Czymże naprawdę jest Lelek?  Jest Posłańcem Bogów, jest też Posłańcem Ludzi, który nosi święte zaśpiewy i prośby po Ptasim Gościńcu- jak nazywali Słowianie Mleczną Drogę – w obie strony. Jednocześnie Lelek, Pomocnicza Moc Boska – bogun, uosobiony w małym ziemskim ptaku o tej samej nazwie, jest pomocnikiem konkretnego boga Lela, nazywanego też Lelijem, Pana Smętku, Pana Pamięci Przeszłych Pokoleń. Brzask Bogów przyniesiony przez Posłańca Pana Pamięci Przeszłych Pokoleń to znak czasu, znak naszych dni – to zeitgeist-duchczas Wielkiej Zmiany, odradzającej się Wiary Przyrodzonej Słowian i odradzającej się Słowiańszczyzny, ale też odradzającej się wbrew planom Nowego Światowego Porządku a w zgodzie z wolą Młodzi (jak mawiał Szukalski), z pragnieniem Młodego Pokolenia urządzenia świata lepiej, w Wolności i dla Wolności Ludzi. Wolności Ludzi podporządkowanych jedynie Prawom Naturalnym a nie żadnym niewolącym ideom. Tylko co najwyżej z własnej woli uznających tę jedną ideę (jak najbardziej przyrodzoną-naturalną), by służyć pożytecznie Matce i być w Ładzie z Matką swoją – Ziemią.
 ♦
Żeby nie zaględzić tego ważnego przesłania powiem tylko na koniec, że gędźba ta poparta jest pięknymi tekstami, poezją sławiącą słowiańskich Bogów i zanoszącą do nich prośbę/życzenie/namowę by spełnili to właśnie, wyłożone w akapitach powyżej, przesłanie.
Płyta zawiera też wspaniałe nietuzinkowe wydawnictwo z tekstami różnych autorów poświęconych sprawie słowiańskich korzeni i odkrywania rodzimej kultury. Są to słowa naprawdę rzadko cytowane i słabo Polakom znane, cytaty z takich osób jak Karol Szajnocha, Adam Mickiewicz czy Wawrzyniec Surowiecki,  ale i dobre teksty na tematy pochodzenia Słowian młodego pokolenia naukowców, jak dr Łukasz Stanaszek (antropolog), badacz Słowian i wampirów, odkrywca Urzecza, czy Jakub Żmij Zielina (religioznawca z UJ), muzyk folkowy i autor książki „Wierzenia Prasłowian”, a także bardzo światłe i prezentujące pełne holistyczne spojrzenie na naszą duchowość teksty Katarzyny i Macieja Szymonowicza, samego Maćka Szajkowskiego, Macieja Rychłego z kwartetu Jorgi czy Kamila Rogińskiego.  Całość uzupełnia monografia na temat postaci Lelka w kulturze oraz teksty owej wspaniałej gędźby- czyli słowa hymnów i przesłań, które same w sobie są dobrą poezją. Łączy to wszystko (wraz z drzeworytami Wojciecha Marchlewskiego) dobrą oprawą graficzną Czarli Bajka.    
 ♦
Niestety gędźby owej nie da się poczuć ni pojąć słuchając urywków płyty z internetu, ani słuchając jej z boku przy okazji robienia czego innego. Żeby się rozsmakować trzeba tej gędźby słuchać wiele razy, najlepiej jednym ciągiem. Im dłużej jej słucham tym więcej znajduję i jestem pewien, że mądrzy ludzie docenią to dzieło co najmniej tak samo jak poprzednią płytę.  Bez przesady jest to duży krok na płaszczyźnie kultury w dokonywaniu się Wielkiej Zmiany w Polsce i na świecie. Coś sprawiło, że długą pracę nad tym wydawnictwem KzWW ukończyła w sam czas – daje trochę duchowego oddechu od gęstniejącego czadu 1050 rocznicy Inwazji na Polskę, popartej aktualną pielgrzymką czołowego Jezuity świata. Daje też nadzieję, a nawet pewność, że młode pokolenie iść będzie własną ścieżką coraz żwawiej ku Wolności Ducha. Nadchodzi bardzo ciekawy czas – czas Brzasku Bogów i Święta Słońca!
 
Podziel się!