Wincenty Trojanowski (1859 – 1928) – Strażnik Wiary Słowian ( II SSŚŚŚ Warszawa)

Wincenty Trojanowski (1859 – 1928) – Strażnik Wiary Słowian

Trojanowski-krytyk

Wincenty Trojanowski i krytyk u niego w pracowni

Wincenty Trojanowski (ur. 1859 w Warszawie, zm. 1928 tamże) – polski malarz
Studia malarskie rozpoczął 1878-1880 w Warszawskiej Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona i Aleksandra Kamińskiego, naukę kontynuował wstępując w 1880 w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu, od 1885 studiował przez rok na Akademii Sztuk Pięknych w Monachium u Alexandra von Wagnera. W 1890 wyjechał w podróż po Bliskim Wschodzie, po powrocie w 1893 zamieszkał w Paryżu gdzie tworzył. Zajmował się tam praktycznie tylko medalierstwem, brał udział w licznych wystawach, a o kunszcie jego pracy świadczyły liczne nagrody i wyróżnienia. W 1903 powrócił do Warszawy, rok później założył Szkołę Artystyczną Sztuki Stosowanej.

1280px-Wincenty_Trojanowski_(grób)Grób malarza Wincentego Trojanowskiego na Cmentarzu Powązkowskim w Warszawie

 Zajmował się początkowo malarstwem, później medalierstwem. Malował sceny sakralne oraz postacie kostiumowe w strojach paziów, lutnistów lub mnichów. Medale jego autorstwa należą rzadkich, ponieważ tworzył je w jednym egzemplarzu. Krytycy sztuki za okres największej świetności twórczości Wincentego Trojanowskiego uważają czas pobytu we Francji. Pisał artykuły o sztuce. Wydał książkę „Wyspiański – Artysta – Człowiek – Życie” (1927). Był autorem urny na serce Tadeusza Kościuszko, która znajduje się w Muzeum Polskim w Rapperswilu (1896).

 Dmitrij Szelest: Lwowska Galeria Obrazów, Malarstwo Polskie, Oficyna Wydawnicza Auriga Warszawa 1990, ISBN 83-221-0518-5

Ile warta jest wiedza z Wikipedii? – zobaczcie poniżej

Wincenty Trojanowski – Bogini Cnota-Czystota

female-nude-on-a-rock

Wincenty Trojanowski (1859 – 1928, Polish)

Wincenty Trojanowski – Podania mityczne dziejów Polski w oświetleniu wiaroznawstwa porównawczego i obrzędów ludowych

TrojanowskiWydanie oryginalne

Wincenty trojanowski Strażnik Wiary

Podania mityczne dziejów Polski w oświetleniu wiaroznawstwa porównawczego i obrzędów ludowych

Wincenty Trojanowski

Seria: Biblioteka Tradycji Słowiańskiej

Wydawnictwo: Armoryka

Wincenty Trojanowski – medalion – Goethe

trojanowski_wincenty-goethe~OMf4a300~10988_20061018_86_243

 

Podania mityczne dziejów Polski w oświetleniu wiaroznawstwa porównawczego i obrzędów ludowych: Krakus i smok. Kraka synowie. Smocza jama – Wawel – Wąwel. Wanda i Rytygier. Gonitwy konne o koronę. Zbrodnie Popiela i kara za nie. Historia o Piaście, jego żonie Rzepisze, ich synu Ziemowicie i o piastowiczu Mieszku I. Chorzysko. Piast i Rzepicha. Ziemowit. Mieszko I. Kujawy. Dzieła pomocnicze i wzmiankowane.

źródło opisu: armoryka

źródło okładki: armoryka

Wincenty Trojanowski (1859–1928) – polski malarz.

  • (…) nie mógł nie ulec wpływom japońskich drzeworytów i malowideł, jakkolwiek stanowczo się tego wypierał. Kontrasty kolorystyczne Japończyków, rozkład barw szerokimi plamami, unikanie półtonów, układ mas w kompozycji, rysunek drzew o gałązkach niespokojnie załamywanych – wszystko to znalazło w talencie Wyspiańskiego pokrewną nutę, gdyż wszystko to jest wysoce dekoracyjne. Toteż w Wyspiańskiego krajobrazach to wszystko się spotyka.
    • Źródło: Anna Król, Inspiracje sztuką Japonii w twórczości Stanisława Wyspiańskiego, „Alma Mater”, nr specjalny, 2007, s. 89.

 

Podziel się!