Tan Siny (Niebieski, Błękitny) – Zimny, Gromnica, Górowanie Zimy
Tan Siny (Niebieski, Błękitny) – Zimny, Gromnica, Górowanie Zimy – Tan Kolady-Kostromy z Jaruną-Jaryłą, Tan Proporzycy Kruczy, Krzyczeń-Kryczeń Welesowy, Kluczeń – Tan Plątowy, Głuche Pląsy
(31 stycznia do 6 lutego)
W Tanie Sinym zwanym też Tanem Niebieskim albo Błękitnym uwaga Ludów Słowa skupia się na samej Koladzie-Kostrubie, Marzannie, Nyji, Czarnogłowie i Białobodze, na Swącie-Rodzicielu, na Nowonarodzonej Swątlnicy-Wedraku oraz bogach Tynu Dażbożego.
W Tanie Sinym przewodzą Tur, Biedronica-Podłaźnica, Krzesak, Orzeł i Sokół.
W każdym orszaku tych zimowych tanów ważny jest Dzik – uosobienie zwierzęce Matki Ziemi i Bocian – jej ptak oraz Gąsior ptak Rodów.
31 stycznia – Mlekowicie, Owczomlecz, Owi Mlecz
Owczy Tan, albo Tan Jagniąt, Owczomlecz;
Owi Mlecz i Mleka Owicie – uświęcenie Włóczni, Wieńców i Wiązanek przez polanie ich owczym mlekiem – Mleczem Owitym;
Uczta Owsiana – pierwszy pokarm świąteczny. Jest nim Owsianka, gorąca polewka ugotowana z płatków owsianych na owczym mleku. Po niej pije się kubek Czarnego Wina – z jabłek, czarnej morwy i czarnej jagody (borówki). Pije się wino czarne ku czci Czarnogłowa, odwrotnie niż w Białym Tanie, kiedy pito wino białe, czcząc nim Białobogę.
1 lutego – Włóczebne albo Włucznia – Sine Dziady
Dzień Świętej Włóczni, Włoczni Gołej;
Obrzędy Włuczni;
Sine Dziady i Sine Igry – pod Zapisem obchód i orszak się rozwiązuje, a po rozpaleniu Ogniszcza od razu rozgrywane są Sine Igry.
2 lutego – Gromnica-Zimnobożyca, Gromnica Zimowa albo po prostu Gromnica. Dzień Perepoczęcia
Dzień Gromnicy, Święto Gromnicy, Gromnica-Zimnobożyca, Gromnica Zimowa albo po prostu Gromnica. Wiele ludów i plemion, zwłaszcza wiedzionych przez Kapiszty Wschodu wywodzące się z tradycji Kąciny w Gleniu-Gołuniu, oną Gromnicę nazywa też Peruniką, Błyskawką-Błyskawicą, czy Światłem albo Ogniem Niebiańskim;
Dzień Śretania, Wstrieczy – czyli Spotkania Zimy z Wiosną.
3 lutego – Średcza, Śrecza i Wstriecza, albo Spotkanie; Dzień Skomorośny lub Święto Skomroczne, Skomoroch albo Skomorog
Średcza – „spotkanie” i „środek” Tanu Sinego, drugi dzień Gromnicy-Peruniki Zimowej, a więc także i Ośróda, albo Środa Gromnicy. Spotkania, jakie się odbywają, służą same śretaniu, streczy-stręczy, czyli pośredniczą do ugody-stręczy, do wzajemnego poręczenia i zaręczenia;
Tan Lniany i Konopny oraz Owsiano-Owiczny – na zarodzenie ognia żywota (Watry w Macicy Ziemi) i rośnięcie płodów.
4 lutego – Kluczeń
Goryt Kolady-Kostruba, Górowanie Zimy;
Odkluczenie, Kołczyn – czyli Odkłodzenie – Lada Kolady zostaje odkłódzona, czyli otwarta z kłódki; Kluka Jaruny, Kłoka Jaryły – czyli Wyklucie Wiosny.
5 lutego – Trzygłowica, Święto Czarnogłowskie
Unawienie Czarnogłowa – W obrzędzie Unawia się Czarnogłowa koroną z suchych gałęzi obciętych z drzew i krzewów, w tym szczególnie z Ogrozdu-Grozdu (agrestu) i z Winorośli;
Ukoronowanie – Czarnowieńczenie;
Żardzień, Zrazeń, Żerdzień – Jest to już Dzień Narodzonej Jarej Pory Godowej i od niego rozpoczyna się uroczyście – Zarezy Krzewów i Drzew. Zwać go będą różne plemiona Ludu Słowa różnie, też jako Zarezan, Czaronawienie, Czarnobier, Zimnobor, Czarnobożski Żardzień, Zarez Dan, Czarnobogonyjanie, Bahanyjanie.
6 lutego – Pogrzebanie, Pogreb, Pogrebienie, Pohoron, Pochow
Pogrzebanie Świętego Łuku, czyli jego Kołczanu-Gorytu i Łęczyska.