Zaskakujące tajemnice Szukalskich (Agnieszka Zell) oraz Plagiat rzeźby Albina Polaszka wykonany przez Ch. A. Szukalskiego i M. Kielnhofera (Cz. Białczyński)
czyli, jak Charles Alfred Szukalski i Manfred Kielnhofer zrobili karierę artystyczną w USA i na świecie wykonując dosłowny plagiat rzeźby czeskiego artysty Albina Polaszka z 1927 roku.
Program o intrygującej koincydencji – istnieniu dwóch rzeźbiarzy polskiego pochodzenia, Stanisława Szukalskiego (urodzonego w Polsce, zmarłego w USA), ojca Chrzestnego Leonardo di Caprio oraz Charlesa Alberta Szukalskiego (urodzonego w Polsce, tworzącego w USA i w Belgii, zmarłego w Belgii).
Na cześć Charlesa Alberta Szukalskiego nazwano asteroid (pełne oznaczenie asteroida: 12259 Szukalski (1989 SZ1)). Właściciele muzeum w Nevadzie, gdzie umieszczone są rzeźby Charlesa Alberta Szukalskiego potwierdzają związki obu artystów, jednakże prawie nikt o tym nie słyszał. Charles Albert Szukalski jest autorem „ekscentrycznych”, jak wyraziła się NASA na swoich stronach o asteroidzie „Szukalski” – rzeźb ustawionych w Death Valley w Nevadzie. Wśród tych rzeźb jest m.in. spektakularna „Ostatnia Wieczerza”, która powstała z inspiracji znanym dziełem Leonarda da Vinci. Bardzo podobne rzeźby, jak rzeźby Charlesa Alberta Szukalskiego stworzył rzeźbiarz Austriacki, który nazwał swoją serię tych rzeźb „The Guardians of Tme” („Strażnicy Czasu”). Rzeźby te – jak podają portale o sztuce – symbolizują istoty pozaziemskie (symbolicznie wszystko, co można wiązać z tym tematem, w tym przewodników duchowych, to co określano w historii bogami, z którymi dawniej mieli kontakt m.in. szamani, a które wpływają na życie na Ziemi i przybywają z interwencjami i pomocą, szczególnie w trudnych momentach. Czas ich nie obowiązuje gdyż przemieszczają się w poprzek niego. (Taki opis znajdziemy na stronach Festiwalu Światła w Berlinie:
Charles Albert Szukalski – artysta związany z Polską i Belgią(ur. 1945- zm. 2000). Źródła podają że urodził się w Polsce a Zmarł w Atwerpii. Informacja na temat Charlesa Alberta Szukalskiego, ze stron muzeum w otwartej przestrzeni w Nevadzie (Goldwell Open Air Museum”: http://goldwellmuseum.org/artists/ind…
Informacja ze stron NASA (Jet Propulsion Laboratory) na temat planetoidu, nazwanego na cześć Charlesa Alberta Szukalskiego jego imieniem: https://ssd.jpl.nasa.gov/sbdb.cgi?sst…
Wśród prac artysty jest m.in. „Ostatnia Wieczerza” – autorowi szczególnie zależało, by „zasiadała” w Death Valey (Dolinie Śmierci) w Nevadzie. Rzeźba „Ostatnia Wieczerza” była inspirowana pracą pod tym tytułem Leonardo da Vinci.
Manfred Kielnhofer – Twórca Austriacki – rzeźbiarz, twórca serii „The Guardians of Time” („Strażnicy Czasu”). Jego „Strażnicy czasu” są bardzo podobni do rzeźb Charlesa Alberta Szukalskego.
Albin Polaszek – Matka Pielgrzymów (Narodowy Cmentarz Czeski w Chicago)
Skąd naprawdę czerpał „inspirację do Ostatniej Wieczerzy Charles Albert Szukalski i do „swoich” Strażników CzasuManfred Kielnhofer?
Zachęcam do przeczytania artykułu o Albinie Polaszku i o ogrodzie jego rzeźb w USA ponieważ postacie z Ostatniej Wieczerzy Charlesa Alberta Szukalskiego znajdującej się w omawianym Goldwell Open Air Museum, są delikatnie mówiąc ” bardzo mocno inspirowane”, żeby nie powiedzieć po prostu ZERŻNIĘTE NIE TYLKO Z JEDNEJ Z RZEŹB czeskiego rzeźbiarza ALBINA POLASZKA (1879-1965) co do kształtu i idei postaci, ALE powiedzmy sobie „NAWIĄZUJĄ IDEOWO” także do TYTUŁU tejże RZEŹBY Albina Polaszka – Matka Pielgrzymów. Gdzie tę rzeźbę znajdujemy? Pod chmurką, w otwartej przestrzeni, osadzoną w Przyrodzie.
Mamy tutaj więc do czynienia z kolejnym poziomem „inspiracji”, tym razem co do osadzenia rzeźby w przestrzeni Przyrody, lecz w pejzażu martwym, okolicy „spowitej śmiercią”, jak Dolina Śmierci – Death Valley). Matka Pielgrzymów ulokowana jest przy przecinających się drogach, na Narodowym Czeskim Cmentarzu w Chicago. Rzeźba stanęła tam już w roku 1927.
Tak więc co do pierwszeństwa i autorstwa pomysłu na postać, a też daty wykonania rzeźby według tego pomysłu i umieszczenia jej w miejscu docelowym nie ma żadnych wątpliwości.
To co zrobił Charles Alfred Szukalski jest tylko powieleniem tej rzeźby w różnych pozach i konfiguracjach. Żaden krytyk sztuki nie może mieć najmniejszych wątpliwości kto jest autorem koncepcji tych postaci. Także tytuł pracy Alfreda Szukalskiego Ostatnia Wieczerza nawiązuje do chwili śmierci Chrystusa, a rzeźby postawiono celowo w Dolinie Śmierci. Wszystko to razem wiąże je nierozerwalnie z chwilą śmierci, martwym pejzażem i z pojęciem „śmierci”. Matka Pielgrzymów Albina Polaszka to nikt inny jak sama Śmierć-Nyja, bo to do grobów pielgrzymujemy nieustannie, co roku, a ona jest Matką tychże Grobów, ona je Niejako „ustanawia” sprowadzając śmierć na naszych bliskich. Dlatego tak właśnie ta postać wygląda – wewnątrz zakapturzonej opończy nie ma Nic – jest Nyja, Nicość .
Ideowo i koncepcyjnie Manfred Kielnhofer nie oderwał się ani na krok od dosłowności i plagiatowania Charlesa Alfreda Szukalskiego a więc i Albina Polaszka. Tak zwani Strażnicy Czasu są Wieczni, Nieśmiertelni i Boscy, są częścią Zaświatów – KRAINY ŚMIERCI, KRAINY DUSZ I KRAINY JEDNOCZEŚNIE BOGÓW.
Żaden z dwóch „naśladowców” Albina Polaszka , postaci znanej w świecie sztuki, a USA, postaci słynnej z dokonań artystycznych nie dołożył więc kompletnie nic oryginalnego do dzieła Matka Pielgrzymów, a jedynie powtórzył je umieszczając w innej, ale zbliżonej ideowo – „martwej” mimo że żywej – przestrzeni Przyrody. te rzeźby różnią się tylko literackim opisem – wykładem, lecz gdyby ten opis gdzieś przepadł, a rzeźby odgrzebano by po 1000 lat z piachów pustyni – to archeolodzy przypisali by je jednej osobie i jednej kulturze.
Porównajmy rzeźbę Albina Polaszka i rzeźby z filmu.
MOIM ZDANIEM TRUDNO DOKONAĆ BARDZIEJ DOSŁOWNEGO plagiatu CZYJEJŚ RZEŹBY I TO WE WSZYSTKICH JEJ WYMIARACH IDEOWYCH:
Matka Pielgrzymów – 1927
Charles Albert Szukalski – Ostatnia Wieczerza – 1984
Czy Charles Alfred Szukalski znał cmentarz czeski w Chicago i czy tam kiedykolwiek był – na pewno, bo Chicago jest głównym miejsce bytowania diaspory Polskiej i Czeskiej w USA. Czy Austriak Manfred Kielnhofer zna twórczość Albina Polaszka – zna bo Czechy, Morawy, Śląsk, Słowacja, Małopolska, Ukraina to Austro-Węgiersko-Polska strefa kulturowa.
O Strażniku Wiary Przyrodzonej Słowian Albinie Polaczku znanym najbardziej z rzeźby Radogosta na Górze Radhost (Radhoszcz) i o Muzeum Albina Polaszka w Winter Hall na Florydzie oraz rzeźbie Matka Pielgrzymów, a także słynnym miasteczku zaprojektowanym przez niego – Pustevny, czytajcie tutaj:
Ta strona używa ciasteczek (cookies), w celach statystycznych. Możesz wyłączyć obsługę plików cookies w Twojej przeglądarce. Rozumiem
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.