Rosyjska Wizja Słowiańskiej Baji – część 4 – Bogowie, Bogunki, Wyraj – w 103 obrazach

Rosyjska Wizja Słowiańskiej Baji – część 4 – Bogowie, Bogunki, Wyraj – w 103 obrazach

Pashet’ – Święto ku Czci Niebiańskiej Drogi Bogów obchodzone jak Święto Czarodany raz na wiele lat. Powyżej ilustracja z jednej z rosyjskich stron rodzimowierczych, związana z tym świętem – niepodpisana nawet inicjałami ani jakimś nickiem. Szkoda bo chętnie zobaczyłbym inne prace tego autora. Ta ma absolutnie magiczną mitologiczną moc, oddaje dobrze ideę splotu świata boskiego z ziemskim oraz ze światem zmarłych przodków – Zaświatem – Nawią (Wela-Ziemia-Zaświaty, Prawia-Jawia-Nawia)

Andriej Gusielnikow – Makosza

Przedstawiamy kolejną odsłonę rosyjskiej wizji Słowiańskiej Baji  –  liczba prac publikowanych w Rosji na temat wierzeń, podań , miejsc kultu czy liczba publikowanych wizerunków bogów i postaci mitologicznych jest zdecydowanie większa niż w Polsce, na Litwie czy na Ukrainie.

Andriej Gusielnikow -Rodzanica – Biereginia (u nas Bogini Ródź-Ruda lub Rada-Rodzica)

W Rosji bardzo wielu twórców zajmuje się ilustracją wątków mitologicznych, wytwarzaniem obiektów sztuki kultu Wiary Przyrodzonej oraz wytwarzaniem przedmiotów użytkowych które służą kultowi. Jest też cała komercyjna gałąź przemysłu nakierowana na odbiorców tematu „słowiańskiego” a szczególnie „staroruskiego”.

Andriej Gusielnikow – Jaryło

Wiele obrazów publikuje się bez podpisu autora. Przy tym wszystkim trudno dotrzeć do not i biografii autorów którzy są podpisani. Często nota składa się z 3 – 4 zdań.

Andriej Gusielnikow -Strzybóg

Na temat Andrieja Gusielnikowa nie znalazłem wiele informacji. Autor posiada stronę internetową: http://www.rasslav14.narod.ru/

Tam można przeczytać o nim parę słów.

Andriej Gusielnikow -Perun

Andriej Gusielnikow – Morena (Marzanna)

Andriej Gusielnikow – Weles

Andriej Gusielnikow -Dażbog

Andriej Gusielnikow – Swarog

Andriej Gusielnikow – Łada

Andriej Gusielnikow – Siemargł (u nas oddzielnie Sim i Rgieł)

Andriej Gusielnikow – Hors (Chors)

Inne prace Andrieja Gusielnikowa podobają mi się znacznie mniej, ale ktoś może mieć inne zdanie.  Sztuka współczesna od jakichś 20 lat nie posługuje się żadnym kanonem poprawności estetycznej.  Łatwe oceny kreowane są przez tych, którzy pozbawieni talentu, sami nic nie potrafią.

Andriej Gusielnikow – „Przyrodzony Panteon Słowianorusów”. Jak widać jest to książka z całym panteonem autorstwa A. Gusielnikowa


Poniżej wracamy do obrazów Wiktora Korolkowa, którego inne  prace już publikowaliśmy wcześniej. Tutaj wiele nowych dzieł tego utalentowanego i niezwykle płodnego twórcy. Kilka słów o nim zamieściliśmy w chyba drugiej części „Rosyjskiej Wizji Słowiańskiej Baji”.

Wiktor Korolkow – Diw [u nas Ładziw-Ładziwc]

Wiktor Korolkow -Dewa Śniegów (Królowa Śniegu – u nas Marzanna)

Wiktor Korolkow -Brzeginia

Wiktor Korolkow -Brodzica [Brodnica, Brodarica, Brzeginia]

Wiktor Korolkow – Sen bohatera

Wiktor Korolkow -Bogolesie (Leśne Bogi)

Wiktor Korolkow – Błotnice (u nas Bagiennice, Bagienniki, Wodnice)

Wiktor Korolkow -Bitwa

Wiktor Korolkow -Biesy


Wiktor Korolkow – Białowodzie (Szambala, Szangri La)

Wiktor Korolkow – Białobóg

Wiktor Korolkow – Drewobog (Borowił)

perunica 1246664679_perunicaWiktor Korolkow – Perunica (Perperuna)

Wiktor Korolkow – Kirowie Dnia

Wiktor Korolkow – Drzewo Świata

Wiktor Korolkow – Czur

Wiktor Korolkow – Światowit

Wiktor Korolkow – Ruś Niebiańska

Wiktor Korolkow – Pojedynek Peruna ze Żmijem

Wiktor Korolkow – Kamień Ałatyr

Być może niektóre prace Wiktora Korolkowa będą się powtarzały w stosunku do innych części „Rosyjskiej Wizji Słowiańskiej Baji” – ale jeśli o niego chodzi pogubiłem się w licznych publikacjach. Zapewne także parę ważnych prac z tego powodu gdzieś umknęło.

W tym miejscu przerwiemy na chwilę prezentację prac Wiktora Korolkowa, po to by wrócić na chwilę do Wsiewołoda Iwanowa i przedstawić jego Braci Miesięcy i inne nowe prace

Wsiewołod Iwanow – Prosicz (Listopad)

Wsiewołod Iwanow – Ljutycz

Wsiewołod Iwanow – Wenicz (Sierpień)

Wsiewołod Iwanow – Jitnicz (Lipiec)

Wsiewołod Iwanow – Cwietień (Kwiecień)

Inne:

Wsiewołod Iwanow – Bariera Atlantów (Zasłona, Granica)

Wsiewołod Iwanow – Posłannik Asgardu (Grodu Aasów) przybywa do Atlantydy (Wąd-Ląd-Maztyki, Ąt-Ląd-Tydy)

Wsiewołod Iwanow – Pokonanie Hiperborejów

Wsiewołod Iwanow – Borej, Wiatr Zemsty

Wsiewołod Iwanow – Dolina Peruna

Wsiewołod Iwanow – Domowoj

Wsiewołod Iwanow – Żerca (Żrec) Czarnoboga

Wsiewołod Iwanow – Miraże Arktyki, Tron Dażboga

Wsiewołod Iwanow – Borowił (Władca Boru, Car Lasów)


Przedstawiam teraz kilka prac innych artystów, w tym także w ogóle nie podpisanych

Te niepodpisane poniżej pochodzą ze strony: http://dreamworlds.ru/kartinki/page,1,2,47312-liki-bogov.html

Dażbog

Światowit


Swarog

Swarożyc (Ra)

Rod

Perun

Mor (Morozko)

Makosz

Matka Ziemia (Ziemlia Matuszka)

Łada

Białobóg

Beregynia (Rodżana-Przyroda)

Ptak Szczęścia

Morena (Marzanna)

Żywia

Śimargł


Weles

Teraz już inne:

Neringa Mogrumowa – Święto (Prazdnik)

Neringa Mogrumowa – Skomorochy

Wodnik

W. Wasniecow – Baba Jaga

Kupała i Dziewanna

B. Zabirohin – Marena

Wiosenne Zrównanie (między Kirem zimowym Kostromy a Wiosną-Jaryłą)

Borys Olszanskij – Swarog

Borys Olszanskij – Kolesnica bogów

Nawka


I na koniec powrót do Wiktora Korolkowa – jeżeli jeszcze nie macie go dosyć

Wiktor KorolkowBajonnik (Bannik, Wannik, Wenik)

Wiktor Korolkow – Aspid

Wiktor Korolkow – Światłogoniec Alkonost

Wiktor Korolkow -Niebiańskie Królestwo Irij (Wyraj)

Wiktor Korolkow – Żmij

Wiktor Korolkow -Żarptaki

Wiktor Korolkow – Zwierz Windryk

Wiktor Korolkow -Złota Baba (Sporza-Śrecza)

Wiktor Korolkow -Zaklątwa ciemnego ognia

Wiktor KorolkowWraczny (Lekarski, Wrotny) Obrządek

Wiktor KorolkowWowkułak

Wiktor KorolkowWnuki Welesowe i Psiogłowcy (Szczekowie)

Wiktor KorolkowNoc (Pani Nocy, u nas Płon-Netnik)

Wiktor Korolkow – Wij

Wiktor Korolkow – Widzenie z przyszłości (Jasnowidzenie)


Wiktor Korolkow -Waziła (Wasiliszek, Bazyliszek, Wasi-Licho, Welesożar)

Wiktor Korolkow – W królestwie Czarnoboga

Wiktor Korolkow – Światłogoniec Gamajun

Wiktor KorolkowŚwiatłogoniec

Wiktor KorolkowKirowie Pór Roku

Wiktor Korolkow -Posłaniec Peruna (Pąćdagżwik)

Wiktor Korolkow – Przebudzenie Leszego

Wiktor Korolkow – Bogowie Podziemni, Oziem i Sumieła (Ziemiennik i Skalnik)

Wiktor Korolkow – Pogwizd


Wiktor KorolkowPołkan (Półkoń) ochrania konie Światowita


Wiktor Korolkow – Napowietrzny okręt (skrzysty statek)


Wiktor KorolkowDobrogost

Wiktor Korolkownowa żona Wodnika

Wiktor Korolkow – Władca Mórz (Wodan, Wodo-Posiej Duń-Posiejtoń/Posiejdon-Powijdon, Władca Mórz – Siewca Wód – Stwórca Rzek, Pan Głębin-Toni)

Podziel się!

10 komentarzy do “Rosyjska Wizja Słowiańskiej Baji – część 4 – Bogowie, Bogunki, Wyraj – w 103 obrazach

  1. Z przedstawień bogów i bogiń podobają mi się najbardziej wizerunki Brzegini, nie wiedzieć czemu…
    Wizerunki baji przywołują mi na myśl dzieciństwo, baśnie i bajki (animacje) radzieckie oraz bajki Puszkina… 🙂
    W Jasnowidzeniu pojawił się nawet statek kosmiczny (UFO) 😀
    No i kilka przedstawień najważniejszych bogów przywołuje mi na myśl przedstawienia chrześcijańskiego Boga 😛

  2. A dlaczego Jaryło na wspomnianym obrazku ma postać „orła” skoro w mitologi słowiańskiej nie przedstawia go się w ten sposób.

    • To nie jest do końca tak. To że Rosjanie przeważnie przedstawiają Jaryłe jak przedstawiają świadczy tylko o tym że zagubili rozumienie tej postaci we własnej dawnej obrzędowości. Przede wszystkim bogowie Kirów – Kierunków i Pór i Faz Rozwoju jakimi są bogowie Pór Roku są postaciami dwupłciowymi i dwugłowymi, których wizerunki kopalne jako tzw „bliźniaków” znajdujemy w wykopkach archeologicznych. Także w obrzędach związanych z przełomem pór roku występuje zawsze postać podwójna Wiosna = Jaryło/Jaruna + Jarowit, Lato = Gaja +Gaik, Maja + Maik, Zima = Kostroma + Kostrubonko lub Kostrub/Jastrub-Kolada/Kolęda. A więc postać męska i żeńska – a właściwie dwupłciowa.
      Na tym obrazie mamy Wiosnę w postaci kobiety – to jest Jaruna/Jaryło=Wiosna. Druga postać to nie orli, lecz Jastrzębi Ostrodzioby Kostrub/Jastrub-Kolada. To Równonoc 21 marca więc mamy tutaj starcie – konfrontację Wiosny-Nadchodzącej z Zimą-Odchodzacą (Zima nie ucieka, walczy – twarzą w twarz , ale pamietajmy właśnie o tym że te dwie postacie maja druga twarz, więc Zima z jednej strony walczy z wiosną a z drugiej już ucieka – tego na tym wizerunku nie ma oczywiście. Wiosna także jednym obliczem jest skierowana ku Zimie ale drugim ku Latu.

      Trzeba dobrze znać obrzędy a więc oprócz kronik staroruskich czy polskich czy serbskich sięgać też do Etnografii gdzie zawsze jest króli królowa na czele orszaku Wiosny czy Lata – symbol boga odgrywany przez ludzi. Często jest też niesiona na przodzie pochodu figura (kukła) która z przodu jest kobietą w wianku a z tyłu mężczyzną w kapeluszu, i obraca się ją-tę kukłę w pochodzie, raz tak, raz tak.

  3. To są moje początki. Chciałabym się bardziej zagłębić w tę tematykę ale czasami czuję że się zagubiłam. Z początku myślałam, że to postać Horusa. 🙂

    • Dziękuje za odpowiedź. Wiem, że przede mną jeszcze daleka droga żeby to wszystko pojąć ale odkryłam tą stronę 🙂

  4. Piękne obrazy.
    Wydaje mi się, że niektóre to po prostu wizja artysty, która jest jego wizją. Czasami wizje artysty nie są dosłowne. Jest to pole wyobraźni albo natchnienia.

  5. Duchowo widzi się czasami coś. Jest zrozumienie. Ale potem problem jak to przełożyć na język ludzki aby zostać zrozumianym. Język duchowy to często język symboli. Myślę, że charyzmatycznyatyczny twórca przebywa w świecie duchowym. Jeżeli ma talent to potrafi to pięknie przekazać . Gorzej jak jest wizja A nie ma się narzędzi aby to opowiedzieć, namalować albo opisać.

Dodaj komentarz

Zaloguj się lub zarejestruj aby komentować bez podpisywania i oczekiwania na moderację (od drugiego komentarza).

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.