Makosz i Mokosza plotący Złotą Baję Świata
Iwan Marczuk
Ukraiński artysta rzeźbiarz jest jednym z genialnych współczesnych artystów. Na Zachodzie znają go jako Ukraińskiego Picasso.
Jest ceniony przez krytyków za niezwykle innowacyjne i głęboko filozoficzne podejście do sztuki. Mimo że od ponad dziesięciu lat artysta mieszka w USA, jest mocno związany ze swoją ojczyzną.
Łado i Łada-Ładność naprzeciw Nieładu (Przepląta i Plątwy)
Więź ta jest wyraźnie widoczna w jego emocjonalnym i zakotwiczonym w tradycji ludowej malarstwie i rzeźbie. Iwan Marczuk wypracował unikalną technikę artystyczną, która przypomina barwne kompozycje ze szkła, rzucone chaotycznymi liniami na płótno.
Trzydziewiętna Drabina w Zaświaty jest zawsze w rękach Władcy Nawi
Ta wymyślona przez artystę technika pozwala nadać jego obrazom zupełnie inny wymiar.
Plątwa i jej mnożące się kłamstwa, intrygi, złośliwości i wymysły
Jego sztuka jest, jak sam stwierdza, wirtualnym snem, który jest odbiciem jego podświadomości, świata myśli i sfery duszy.
Pani Dobra – Dażboga Troskliwa (jak wszystko we Wszym Świecie i ona uwikłana w Baję)
Każde jego dzieło tworzy krótką filozoficzną opowieść, która pozwala nam zmienić nasz sposób patrzenia i odbioru Świata.
Władca Dróg i Podróży – Podag-Mir
Iwan Marczuk odwiedza Ukrainę dwa razy w roku i podróżuje po różnych miejscach.
Lelij dobywa tajemną wiedzę z wykradzionej Księgi Zrębu (Księgi Mokoszów o wplotach Nieci Żywota w Materię Świata)
Bywa w Kijowie i w rodzinnym Tarnopilszczynie. Mówi, że łączność z ziemią, gdzie się urodził i wychował jest największą inspiracją, która napełnia go mocą czynienia i tworzenia tego ku czemu go ta ziemia wzywa.
Bogini Miłości budzi pożądliwość Welesa – Pana Zaświatów
Na Szczerozłotej Niwie Spora i Śreczy
Weles zmorzony miłością i jego Trzydziewiętna Drabina
Gogołada – Pani Mowy uroczystej i śpiewu przeprawia się przez Rzekę Rzek w Nawiach
Chorsiniec-Ksiemżyc nad Władztwem Borów
Dziewanna Kusząca i wszystkie nitki jej miłosnych związków w Świecie Istot Żywych
Wiadomość – Makosz bez Niemej Maski wsłuchany w mowę skrzydeł Motyla Dziewanny
Miłość która nas wiąże, ale też rozświetla mrok Rzczy Istności wokół Kochanków
Kwiat Paproci – Rodżana roznosi po świecie Kwiaty Rudzi – Dobródzie (Pąprudzie)
Stół Sporów ugina się od bogatego jadła
Głowa Kupały wykradziona Marzannie
W Spor(z)ym Ogrodzie – Złote Jabłka-Jabłonie i Grusze
Bożeboga- Radogódza – Władczyni Domu
♦
Rusłan AGIRBA
Born in 1957 in Batumi (Georgia). Graduated from the graphic Faculty of Ukrainian Polygraphic Institute. Works in graphic design, printmaking.
Took part in more than 135 International exhibitions of Free graphic and exlibris in Belgium, Italy, Canada, France, Netherlands, Sweden etc. He has more than 20 International awards.
2005 – First Prize of the 10th edition of the International Engraving competition prize el Caliu (Spain).
Lives and works in Kiev (Ukraine).
Podag-Mir i Śrecza Sporząca Bogactwo
Nie wiadomo więc do końca kim się czuje i jest – jak to na Wschodzie, urodzony w Gruzji, mieszka i tworzy na Ukrainie w Kijowie, i jak w wypadku większości artystów z wolnych krajów, wystawia i bywa w całym świecie.
Jego sztuka zawiera ten niezbędny element tajemniczości i to niezbędne nasycenie symbolami, aby mogła nieść treści magiczne. I niesie.
Nasza interpretacja dzieł Rusłana Agirby jest dosyć swobodna, nie chodzi o to jednak tylko, czy do końca odczytujemy dzieło zgodnie z intencją autora, lecz czy widzimy w tym dziele święty przekaz Wiary Przyrodzonej Słowian.
Ja go widzę. A wy?