Słowiańska hudba (gędźba), Jare Gody – wiosna 2016/7525: Lelek – Brzask Bogów (Polska)

Lelek – Brzask Bogów (Polska)

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=LOrL_pm8SsQ
Lelek – Hymn do Żywy (Official Video)
Opublikowany 22.03.2016

„Zainspirować i pobudzić do refleksji – oto nasz cel. Przenieść się na skrzydłach Lelka do krainy duchowej autonomii. Przywołać magię świata, który stanowił Panteon naszych Przodków, zapewniający powtarzalność pór roku oraz równowagę w odwiecznym cyklu narodzin, życia i śmierci. Społeczeństwa w którym gardzono niewolnictwem, gdzie wszyscy ludzie byli sobie prawdziwie równi. I wolni. Oddać Im cześć. I ujrzeć brzask bogów.”
Maciej Szajkowski

Lelek to łącząca odległe muzyczne światy supergrupa, reinterpretująca najciekawsze poematy i pieśni odwołujące się do dziedzictwa przedchrześcijańskiej Słowiańszczyzny. W jej skład wchodzą: Michał Rudaś, Maciej Szajkowski (KzWW, R.U.T.A), Kamil Rogiński (ŜANĜO), Jakub Koźba (Power Of Trinity), Piotr Stefański (Studium Instrumentów Etnicznych), Patryk Kraśniewski (Vavamuffin, Patryk Kraśniewski Trio)

HYMN DO ŻYWY
autor tekstu: Wsiesław Sannikow
O dobra Żywa, dobro rodziłaś,
Tyś matka nasza, a ojciec nasz jest Rod.
O dobra Żywa, dobro rodziłaś,
O Żywa, Żywa, od Mary bronisz nas.
O Żywa, Żywa strzeż nasz słowiański lud!

Reżyseria: Julia Groszek
Scenariusz: Julia Groszek, Maciej Szajkowski, Tomasz Wójcik

Zdjęcia: Tomasz Wójcik
Montaż: Sławomir Niedochodowicz

Muzyka:
Zespół LELEK w składzie:
Michał Rudaś
Jakub Koźba
Maciej Szajkowski
Kamil Rogiński
Piotr Stefański
Patryk Kraśniewski

produkcja, mix & mastering: Studio AS One

Gościnnie:
Magdalena Sobczak
Sylwia Świątkowska

Kostiumy: Dagmara Czarnecka
Charakteryzacja: Aleksandra Szczepanek, Agata Wasilewska

Kierownik produkcji: Katarzyna Kuczyńska

Korekcja barwna: Marcelina Górka
II Reżyser: Konrad Bayno
II Operator: Maciej Tarapacz
Asystent reżysera: Konrad Gelert
Asystenci produkcji: Mateusz Dobrowolski, Aleksandra Stelmach

Wystąpili:
Bogini Żywa – Sylwia Świątkowska
Studentka rysunku – Izabela Jarosińska
Biznes woman – Agnieszka Michalska
Taksówkarz – Michał Krajewski
Profesor – Tomasz Ślęzak
Szef biura – Michał Wróblewski
Pasażerka 1 – Pola Łangowska
Pasażerka 2 – Kamila Pacho
Pasażer 1 – Michał Dębiński
Pasażer 2 – Michał Wróblewski
Kapłanka – Dagmara Czarnecka
Kapłanka – Monika Łada-Bieńkowska
Kapłanka – Ewa Wałecka
Żerca – Maciej Szajkowski

Mohini Indian Dance Group
Tancerki:
Kinga Malec
Kalina Duwadzińska
Agnieszka Kalecińska
Gabriela Pawłowicz
Choreografia: Kinga Malec

Statyści:
Przemo, Joanna Dzyr, Czarli Bajka, Paweł Narożnik, Katarzyna Guzek, Bogusz Bilewski, Armand Urbaniak, Mateusz Dobrowolski, Witold Nazarkiewicz, Franciszek Ledóchowski, Krzysztof „Hej Joe” Nieporęcki, Ewa, Marcin, Julia, Filip Bocian, Guślarz – Tadeusz Konador, Piotr Szymanowicz, Prażanin
i inni

Fotosy:
Bartek Muracki www.bartekmuracki.com
Bogusz Bilewski
Dagmara Szajkowska

Podziękowania zechcą przyjąć:

Zuzanna Król
Marcin Rutkowski – firma Martela
Dariusz Żukowski – AG COMPLEX
Profesor ASP Hanna Jelonek
Maciej „Kamer” Szymonowicz
Bartosz Sandecki
Xiądz Maken I
Ewa Ratkowska
Filmspot Wrocław

Specjalne podziękowania dla:

Urzędu M. St. Warszawy
Pana Wiceprezydenta Michała Olszewskiego
Marka Piwowarskiego
Wioli Paprockiej
Domy Ville http://www.domyville.pl/

Karrot Kommando ©2016

  • Kategoria

  • Licencja

    • Standardowa licencja YouTube

 

Różnorodność muzycznych środowisk, z których pochodzą członkowie formacji Lelek, połączona z wyjątkową tematyką wydawnictwa gwarantują słuchaczom moc doznań. Poniżej prezentujemy promomiks płyty „Brzask Bogów” – za jego brzmienie, podobnie jak za brzmienie całego albumu, odpowiada niezastąpione Studio AS One.

Płytę „Brzask Bogów” uświetniło grono niezwykłych gości. W nagraniu materiału na płytę udział wziął żeński front KzWW, czyli Sylwia Świątkowska, Magdalena Sobczak oraz Ewa Wałecka, a także Tadeusz Konador, Maciej „Maćko Korba” Cierliński, Mikołaj Janowski, Mikołaj Rybacki oraz Artur Beling.

„Brzask Bogów” – w ramach przedsprzedaży – zamówić można już dzisiaj na stronie karrot.pl/brzaskbogow

 

Kup album lub pliki bezpośrednio: http://www.karrot.pl/brzaskbogow

https://www.youtube.com/watch?v=UflPSiYMLuQ

https://www.youtube.com/watch?v=UflPSiYMLuQ

promomix

  • Kategoria

  • Licencja

    • Standardowa licencja YouTube

LELEK – „Brzask Bogów” [RECENZJA]

Kaśka Paluch, Dziennikarz muzyczny

„Często szafuje się terminem tożsamości narodowej” – czytamy w książeczce dołączonej do debiutanckiej płyty zespołu Lelek – „Rutynowo utożsamia jej znaczenie z dziedzictwem starożytnych Greków, Rzymian i chrześcijańskim Kościołem. Afirmacja śródziemnomorskiej spuścizny stała się tak oczywista, że jakakolwiek alternatywa uchodzi za miraż, bądź herezję. A co z dziedzictwem ludów, określanych pogardliwie jako barbarzyńskie? (…)” – pisze Maciej Szajkowski.

http://muzyka.onet.pl/alternatywa/lelek-brzask-bogow-recenzja/qf158g

Lelek - "Brzask Bogów" Lelek – „Brzask Bogów” Foto: Materiały prasowe

Lelek to kolejny projekt tego muzyka, eksplorujący szeroko pojętą tradycję ludową. Książeczka jest integralną częścią tej, płyty znajdziemy w niej też słowo od Olgi Tokarczuk, Macieja Rychłego, Kamila Rogińskiego, muzyków Psio Crew Katarzyny i Macieja Szymonowiczów, Jakuba „Żmija” Zieliny, dr Łukasza Maurycego Stanaszka, antropologa i profesora Jerzego Burchardta. Niezwykłe kompendium wiedzy, wierzeń, obrzędów i historii Słowian. Jest o demonach, czarownicach, słowiańskich bogach. I o lelku, leśnym ptaku, w którym ma czaić się duch głupoty, który miał przynosić z Wyraju dusze.

Z muzyką Lelka sięgamy więc do starosłowiańskich wierzeń, do wszystkich tych aspektów „barbarzyńskiej” mitologii, duchowości, religijności, obrzędowości, składających się na kulturę i wreszcie na tożsamość narodową. To w niej drzemie historia plemion celtyckich, germańskich, ugrofińskich, słowiańskich. Szajkowski cytuje we wstępie profesora Karola Modzelewskiego: „Redukując korzenie kultury europejskiej do śródziemnomorskiego dziedzictwa i chrześcijaństwa, przekraczamy miarę uproszczeń i stwarzamy złudzenie jednorodności (…) Jest to niebezpieczne złudzenie w czasach, gdy globalizacji ekonomicznej towarzyszy intelektualna uniformizacja, skłonność do ignorowania kulturowej różnorodności świata i do prostackiego badania historii powszechnej pod jeden strychulec”. Szajkowski dodaje jeszcze fakt politycznego jej wykorzystywania. Dodaje też wiele innych ważnych zdań, dlatego lektura książeczki jest konieczna dla poznania tej płyty.

Zdaje się więc, że muzyka Lelka jest poważnie obciążona myślą, ideą i historią. Co jest prawdą, zresztą to nie pierwszy projekt Szajkowskiego z wartością dodaną takiej wagi. I nie po raz pierwszy też, choć treść jest nasycona i gęsta, to jej odbiór nie stwarza pozoru obcowania z pracą doktorską. Oddając się samej muzyce, lawirującej między transowymi tanecznymi rytmami, snucie melodii i przestrzennymi improwizacjami, z łatwością odbierzemy ten słowiański atawizm. Szybko odkryjemy bijące z nich praźródło.

Zespół jest rozbudowany, brzmienie szalenie zróżnicowane – od cytry i sazu po syntezator mooga. Zróżnicowany jest też repertuar, czerpiący po trochu z wielorakich kultur plemiennych. I wykonawstwo, szalenie osobliwe, z zaskakująco dobranymi środkami stylistycznymi. Z jednej strony proste śpiewy, nota contra notam czy chóralne unisono. Z drugiej strony wschodnia, rozległa melizmatyka. A do tego spiritual! Bez wątpienia o praczasach Lelek opowiada własnym, unikatowym językiem. „Musiałem sięgnąć głęboko do słowiańskości, do tych korzeni w sobie, to było bardzo ciekawe” – powiedział mi Michał Rudaś w krótkiej rozmowie przed premierą płyty. I ewidentnie czerpie z tej przestrzeni, jednocześnie nie pozbywając się wschodniej maniery w wykonaniu (Michał specjalizuje się w muzyce Indii). Dlatego zaproszenie właśnie jego przez Szajkowskiego do tego projektu i oddanie mu sporej części partii wokalnych, było celnym strzałem. Szczególnie gdy w kontrapunkcie jest mocny, przenikliwy głos Jakuba Koźby (Power of Trinity). Trudno wymienić wszystkich pozostałych muzyków, wybitnych instrumentalistów, których udział złożył się na obfitość materiału, lecz tak egzotycznego połączenie temperamentów, charakterów i brzmień nie znajdziemy nigdzie indziej. „Brzask bogów” jest jedyny w swoim rodzaju.

Poza prostą przyjemnością ze słuchania tej bogatej, na każdej płaszczyźnie i formalnej, i treściowej, muzyki, z debiutem Lelka idzie też pewna wiedza. Że to żadne „barbarzyństwo” i żaden „prymitywizm”, ale pieśni i brzmienia płynące głęboko z serca i duszy, z panteistycznego bliskiego związku człowieka z naturą. Ze wszystkich strachów, lęków, pragnień i wierzeń ludzkich. Ten świat nie jest jednolity w żadnym z jego wymiarów. Do wszystkich zaś dotrzecie z muzyką Lelka. (9/10)

 

Podziel się!