Wanda Bibrowicz (1878 – 1954) – Śląska Strażniczka Wiary Słowian

wa o1920e_glowa_baranaBaran

wa o1916a_pokojWanda Bibrowicz przy gobelinie POKÓJ (1916) – w willi Hauptmana w Szklarskiej Porębie

 

Pokój
Typ: rzemiosło artystyczne
Technika: gobelin
Wymiary: nieznane cm
Obiekt należał do następujących kolekcji:
  • Carl Hauptmann (1858 – 1921)
Aktualny właściciel: nieznane
Obecne miejsce przechowywania: nieznane
Uwagi dotyczące historii obiektu:Gobelin znajdował się w domu Carla Hauptmanna w Szklarskiej Porębie. Zaginiony.
Bibliografia:Ewa Maria Paradowska-Werszler, W kręgu sztuki Wandy Bibrowicz, Wrocław 2001

wa o1915a_sowySowy

 

 

Wanda Bibrowicz, pełne nazwisko Wanda Franciszka Bibrowicz-Wislicenus (ur. 3 czerwca 1878 w Grodzisku Wielkopolskim, zm. 3 lipca 1954 w Pillnitz) – polska artystka specjalizująca się w tkactwie, głównie w projektowaniu i wykonywaniu gobelinów.

wa o1907d_nocMax Wislicenus, Wanda Bibrowicz
Pani Nocy
, 1907

Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Pochodzenie i młode lata

Wanda Bibrowicz pochodziła z polskiej rodziny osiadłej w Grodzisku Wielkopolskim. Jej ojciec, Stanisław, był posiadaczem ziemskim oraz właścicielem browaru, matka Maria pochodziła ze szlacheckiego rodu Tadrzyńskich. Po ukończeniu grodziskiego gimnazjum Wanda podjęła studia we Wrocławiu, gdzie w 1896 zdała egzamin wstępny do Królewskiej Szkoły Sztuki i Rzemiosła Artystycznego.

wa o1904aBocianica

Studia we Wrocławiu

Początkowo studiowała malarstwo portretowe w pracowni kierowanej przez profesora Maxa Wislicenusa. W 1898 zdobyła uprawnienia do nauczania rysunku. W 1904 zorganizowała pracownię tkaniny artystycznej, będąc wówczas asystentką Wislicenusa. Opracowała autorski program nauki w tejże pracowni.

wa o1907a_lwyLwy , Słońce i 20 Mocy

Akademicka pracownia wykonywała projektowane przez profesorów tkaniny służące do wyposażenia reprezentacyjnych wnętrz, zamówienia ratusza we Lwówku Śląskim i Królewskiego Budynku Rządowego we Wrocławiu zrealizowała osobiście Wanda Bibrowicz, według projektu Maxa Wislicenusa. W opinii profesorów, na przykład Karla Schaefera, projekty Wandy cechowało płaszczyznowe traktowanie powierzchni poprzez odpowiednie zestawianie barwnych plam, były one nasycone kolorem i oddawały zarazem lekkość i temperament. Doceniano także zawartą w nich narrację.

wa o1908a_bialy_krukCzarnogłów i Białoboga – Biały i Czarny Kruk

Pracownia w Szklarskiej Porębie

W 1911 pomimo odnoszonych sukcesów zrezygnowała z kariery akademickiej, by otworzyć warsztat tkacki wraz z galerią wystawienniczą w Szklarskiej Porębie. Ośrodek ten, nazywany później Śląskim Warsztatem Tkactwa Artystycznego, istniał 10 lat. Powstałe tam dzieła, takie jak „Pokój„, „Bajka„, „Boże Narodzenie„, „Św. Franciszek„, „Św. Hieronim„, „Modlące się kobiety„, uznawane są za najdonioślejsze w jej dorobku, a za dzieło jej życia uchodzi powstały w Szklarskiej Porębie cykl gobelinów do sali posiedzeń ratusza w Ratzeburgu.

wa o1907e_perlaPerła – Bogini Wód

Pracownia w Pillnitz

W 1919 Wanda Bibrowicz otrzymała propozycję utworzenia szkoły rękodzieła artystycznego w Dreźnie. W październiku tegoż roku przeprowadziła się do Pillnitz i w jednym ze skrzydeł tamtejszego pałacu uruchomiła warsztaty tkackie. Szkoliła w nich adeptki sztuki rękodzielniczej, które wykonywały napływające zlecenia na reprezentacyjne tkaniny. W latach 20. dużo podróżowała po Europie, odwiedzając w towarzystwie Maxa Wislicenusa m.in. Francję, Włochy, Szwajcarię, Danię, a także Polskę. Podróże te miały wpływ na jej późniejsze projekty, zawierające elementy stylu art déco.

wa o1907f_wieczorPani Wieczorna – 1907

W 1931 objęła stanowisko kierownicze w Pracowni tkackiej w Państwowej Szkole Mistrzów Rzemiosła Artystycznego w Dreźnie. Okres między 1933 a 1945, gdy do władzy w Niemczech doszedł Adolf Hitler, nie sprzyjał rozwojowi sztuki, wiele ośrodków zamknięto, w tym także Królewską Akademię Sztuki we Wrocławiu, w której niegdyś studiowała. Z okresu pracy Wandy w Dreźnie pochodzi cykl tkanin nawiązujący do jej wspomnień ze Szklarskiej Poręby: „Liczyrzepa„, „Śpiewający las„, „Gazele„, „Sokoły„, „Sowy we mgle” i inne.

wa o1905b_pelikanPelikany

Okres powojenny

W 1945 ośrodek tkacki w Pillnitz zlikwidowano. W 1948 Wanda Bibrowicz wykonała swoje prawdopodobnie ostatnie dzieło, zatytułowane „Boże Narodzenie„. W tym samym roku zmarła Else Wislicenus, żona profesora Maxa Wislicensa, a w 1949 Wanda wyszła za mąż za swojego profesora. W 1951 Wanda Bibrowicz w uznaniu zasług na polu artystycznym otrzymała od władz Niemieckiej Republiki Demokratycznej tytuł profesora wraz z dożywotnią emeryturą.

wa o1912a_Boze_NarodzenieBoże Narodzenie 1912

Swoje prace z okresu pillnitzkiego artystka zapisała państwu niemieckiemu. Obecnie znajdują się w zbiorach muzealnych w Pillnitz, Chemnitz, a w Polsce m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie i Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

wa o1913b_dziewczyna_z_koszemMokosza

Bibliografia

  • Poradowska-Werszler E. M., Bibrowicz-Wislicenus Franciszka Wanda, artysta tkacz pedagog w: „Słownik Biograficzny Ziemi Jeleniogórskiej”, dostępny online: [1]

wa o1906b_poduszkiPoduszki – na górze Mandala in-yang

Tygodnik Niedziela – o Wandzie Bibrowicz z okazji wystawy w roku 2005 (przykład katolickiej cenzury i przywłaszczenia)

Podniosła tkaninę do rangi sztuki. W Muzeum Tkactwa Dolnośląskiego w Kamiennej Górze zorganizowano pierwszą w Polsce wystawę monograficzną Wandy Bibrowicz (1878-1954). Dlaczego tutaj?

To miasto, którego dawną świetność zbudowano na tkactwie. A w ubiegłym roku minęła 50. rocznica śmierci Wandy Bibrowicz i 100. rocznica zorganizowania pracowni tkaniny artystycznej w Królewskiej Szkole Sztuki i Rzemiosła Artystycznego we Wrocławiu, w której wykładała. Szczegóły jej biografii udało się poznać dzięki dociekliwości prof. Ewy Marii Poradowskiej-Werszler z Wrocławia, założycielki znanej Grupy Tkackiej „10xTak”.
Wanda Bibrowicz urodziła się w polskiej rodzinie szlacheckiej w Grodzisku Wielkopolskim. Zaczęła kierować warsztatami tkackimi we wrocławskiej Królewskiej Szkole Sztuki i Rzemiosła Artystycznego w 1904 r., gdy otwarto w niej pracownię tkaniny artystycznej. Znała tę uczelnię ze studiów, które podjęła w 1896 r. z zamiarem zostania portrecistką. Była skromna, powściągliwa, samodzielna, wykształcona, bardzo zdolna – oceniał ją jej profesor, Max Wislicenus.

wa o1911d_torebkatorebka

To on zaproponował jej kierownictwo warsztatów tkackich, gdy otrzymał propozycję utworzenia pracowni nowoczesnej sztuki tkackiej od Hansa Poelziga. Poelzig, który został rektorem wrocławskiej uczelni na początku XX wieku, zainicjował jej generalną reformę. Był znakomitym twórcą, zaprojektował m.in. Pawilon Czterech Kopuł we Wrocławiu.

wa o1917d_podluzny_gobelin_miasta_LauemburgSielskie żniwa

Wanda objęła kierownictwo warsztatów po dodatkowych studiach w Berlinie i Monachium. Opracowała własne metody tkackie i program edukacyjny. Realizowała początkowo projekty Wislicenusa, zanim zaczęła własne, oparte głównie na motywach przyrodniczych. Zasłynęła w 1926 r. wspaniałym, malarskim gobelinem Święty Franciszek. W okresie tym powstały też tkaniny do wspaniałej sali ślubów w ratuszu w Lwówku Śląskim, według projektu Wislicenusa. Jeden zniknął w 1945 r. Prawdopodobnie zabrali go przedstawiciele zwycięskiej armii sowieckiej.

wa o1917b_giermek_karmiacy_ptakiKarmienie ptaków

W 1911 r. przeprowadziła się do Szklarskiej Poręby Górnej, gdzie założyła „Śląskie Warsztaty Tkactwa Artystycznego” i galerię, w której sprzedawała torebki, poduszki, narzuty itp. przedmioty (obecnie jest tutaj Wielkopolski Bank Kredytowy). Jeśli w jakimś domu zachował się przedmiot z sygnaturą „WB”, to jego właściciel powinien mieć świadomość, że jest w posiadaniu cennego dzieła sztuki.

wa o1918_odlatujace_czapleOdlatujące czaple

Pod Szrenicą okrzyknięto Wandę „królową śniegu” (szalała na nartach), działała w Bractwie Artystycznym św. Łukasza, zaprzyjaźniła się z Carlem Hauptmannem, który oszlifował literacko niemiecką wersję Chłopów. Gremium, które zadecydowało o przyznaniu Reymontowi Nagrody Nobla, znało właśnie tę wersję chłopskiej epopei.

wa o1920-5_poduszka_rybyRyby

Dlaczego wyjechała z Wrocławia? Nie wiadomo. Jej decyzja jest niezrozumiała, bo szkołę, z którą była związana, podniesiono właśnie do rangi akademii i przeżywała rozkwit. Może chciała rozluźnić więzy z Wislicenusem, wiedząc, że pozostając we Wrocławiu nie uda się jej uwolnić spod jego wpływów, a ona pragnęła samodzielności?
Ze Szklarskiej Poręby wyjechała w 1919 r. Za namową Poelziga, który został radcą budowlanym w Dreźnie i zaproponował Bibrowicz i Wislicenusowi utworzenie pracowni artystycznej. Rozwinął się bowiem przemysł tekstylny i wzrosło zainteresowanie tkaniną artystyczną.

wa o1920-5_poduszka_motylePoduszka z motylami

Pracownia działała w zamku Pillnitz. Wanda prowadziła zajęcia dydaktyczne nawet wtedy, gdy do władzy doszli naziści. Zaciskała zęby, bo nie szczędzono Polce złośliwości. Przetrwała i to.
W 1949 r., mając 71 lat, wyszła za mąż za Wislicenusa. On miał 88 lat, od roku był wdowcem. Życie obojga powoli dobiegało końca. Czyżby uwieńczenie uczucia, które tliło się od lat?

wa o1920-30_kompozycja_z_orlemSmok i Żmij lub Strasze

Wanda Bibrowicz nigdy nie wróciła do Polski. Przeżyła z Maxem pięć lat. Były radości, ale więcej było trosk. Wanda straciła wzrok, Max ją przeżył. W jednym grobie obok kościoła Maria am Wasser w Hosterwitz spoczywają obecnie Max i jego dwie żony.

wa o1920a_papugiSalamandra

Wanda Bibrowicz zrealizowała ponad sto projektów, przetrwały do dziś 43.

wa o1922a_nimfaŻółtoniebieska Syrena z Kogucim piórem

Wytłuszczenia w tym tekście są moje, ponieważ stanowią przykład jaskrawego naciągactwa i chciejstwa redakcji Tygodnika Niedziela, która nawet nie podpisała się pod tym życiorysem z nazwiska i imienia, bo jest on złożony z wycinków starannie spreparowanych, by nie pokazać nam w pełni postaci kobiety jaką była Wanda Bibrowicz.

wa o1920k_bialy_jelenBiały Jeleń

Mówi się tutaj, że „działała w artystycznym Bractwie Świętego Łukasza”, a nie pisze się, że była członkinią Świątyni Światła Świata w Szklarskiej Porębie założonej przez Carla Hauptmana i że głównie prowadziła tam wesołe życie panny szalejącej na narciarskich  stokach, kobiety wyzwolonej, a żyjącej w niemalże hippisowskiej artystycznej komunie jaką było całe towarzystwo Czcicieli Światła Świata.  Bractwo zaś zwało się tak jak się zwało, ponieważ mieściło się w Młynie Świętego Łukasza, nie zaś dlatego, że składało się ze świętych.

wa o1925c_maska_diablaDiabelska Maska 1925

Usiłuje się tutaj pominąć jej emancypację, to że była kochanką czyli „drugą nieoficjalną żoną ” Wislicenusa, że próbowała go opuścić i dlatego wyjechała z Wrocławia – co wcale nie zaskakuje ani dziwi –  i że w końcu wzięli ślub na starość, czyli że była to wielka romantyczna miłość, która przetrwała całe życie, a zdławiły ją pęta obyczajowości przedwojennej, która mimo całej swobody nie dopuszczała łatwo rozwodów.

wa o1926a_sw_Franciszek_IIŚwięty Franciszek

Wymienia się w tym zakłamanym tekście tylko dwa obiekty z setki gobelinów, bo gdyby wymienić inne okazałoby się , że oprócz Świętego Franciszka poświęciła gobelin jeszcze tylko Świętemu Jerzemu zabijającemu smoka i św. Hieronimowi, a pozostałe były obrazami rozpasanej, przepięknej secesyjnej przyrody. Były one z ducha bardzo bliskie twórczości Zofii Stryjeńskiej i Stanisława Wyspiańskiego oraz Alfonsa Muchy, co chyba widać.

wa o1925f_trzy_gracjeRodzanice

Dlaczego? Dlatego, że Starosłowiańska Świątynia Światła Świata, Śląska Świątynia Światła i Wiary Przyrodzonej, Szczep Rogate Serce, Koło Czcicieli Światowida, czy Bractwo Światła Świata – to jeden i ten sam krąg Czcicieli Światła Świata – drzewidów-darwidów-druidów pogańskiej Wiary Przyrodzoney Słowian.

wa o1925d_tancerka_z_mieczemTaniec z mieczem 1926

wa o1925e_tancerka_z_mieczemTaniec z mieczem 1925

wa o1926-30_amorekAmor

wa o1920d_dziewczyna_z_jagnieciemPrzyroda (Rodżana Królowa)

wa o1917e_podluzny_gobelin_miasta_Podłużny gobelin miasta MollinRaj czy Lauemburg?

wa o1925b_rybyRyby

wa o1920b_ryby_z_galezia_koralaKoral i ryby

wa o1920f_drzewo_koralowe_z_dwiema_rybami

Nurkujące ryby

wa o1925a_kaczkiKaczki 1925

wa o1927a_glowy_sokolowSokoły

wa o1927b_jablkoJabłko 1927

wa o1928a_glowa_sepaGłowa sępa

wa o1930a_glowa_MerkuregoMerkury 1930

wa o1933-4_glowa_baranaBaran 1933

wa o1933-4_rybyRyby 1933

wa o1933a_pliszkiPliszki 1933

wa o1939a_liczyrzepaLiczyrzepa 1939

wa o1940b_sokolySokoły

wa o19205_poduszka2poduszka

wa o19334_duzy_sokolSokół

wa o19334_owceOwce

wa o192030_Kozykozy

wa o1930b_bajka_lesnaLeśna Baja 1930

Wanda BibrowiczWanda Bibrowicz z aktem

Kupując (TERAZ – TUTAJ!)  Budujesz Wolne Media Wolnych Ludzi!
slowianic 3
Podziel się!