Zdjęcie: © Ministerstwo Kultury i Sportu, Grecja.
Ludzie od zawsze mieli potrzebę upiększania się. Malowanie ciała, tatuaże, skaryfikacja, ozdoby z piór, kamieni, muszel czy drewna nieodłącznie towarzyszyły wszelkim kulturom. Wśród nich wysokie miejsce, ze względu na trwałość, trudność w wykonaniu i piękno, zajmowała biżuteria z kamieni i metali szlachetnych. Motyw pszczół przewijał się w niej nie raz.
Pszczoły miodne były (i są) bardzo ważne dla ludzi. Dostarczały miodu, wosku oraz innych produktów leczniczych. Swoim tajemniczym i zorganizowanym trybem życia wywierały wielkie wrażenie na ludziach, którzy mogli im się przyglądać, bo do dzisiaj są to jedne z niewielu owadów, które udomowili. To wszystko sprawiło, że weszły trwale do kultury, były uwieczniane w herbach, hieroglifach, malunkach naskalnych, obrazach i właśnie we wspomnianej biżuterii. Poniżej podaję kilka przykładów starożytnych, przepięknych tworów ze złota, przedstawiających pszczoły.
Starożytna Kreta / Grecja
Wisiorek z Malii (Kreta). Datowany na 1700 r. p.n.e. To jeden z najpiękniejszych przykładów sztuki Minojskiej. Przedstawia dwie pszczoły składające kroplę miodu do komórki plastra. Jego reprodukcje sprzedawane są turystom odwiedzającym Kretę.
W starożytnej Grecji pszczoły często były uważane za posłańców między światem ludzi i światem zmarłych. Prawdopodobnie dlatego, że zakładały gniazda w ciemnych miejscach np. dziuplach, a także szczelinach skalnych, przez które dusze ludzkie przedostawały się do podziemi, ku Hadesowi.
Brosza przedstawiająca pszczołę spijającą nektar z kwiatu, pochodzi z 4000 r. przed naszą erą. Jest to biżuteria z kultury egejskiej (czyli starożytnej Grecji). Detale naprawdę są niesamowite! Warto zwrócić uwagę na czułki, tułów i skrzydła pszczoły, które są bardzo szczegółowo wykończone.
Z kulturą mykeńską była związana Potonia, bogini-kochanka, którą nazywano „czystą matką pszczół”. Warto wiedzieć, że w wymienionej kulturze groby miały kształt uli (oczywiście używanych w tamtym czasie).
Czytaj także: Efez, monety i pszczoły
Według jednego z mitów dar Apolla do przewidywania przyszłości pochodził od bogini pszczół Thriae.
Złota pszczoła. Epoka hellenistyczna 3-2 wiek p.n.e. Widać miejsca do przewleczenia sznurka. Artysta dokładnie uchwycił anatomię pszczoły.
Złoty dysk z owadem (kultura mykeńska). Czyżby to była pszczoła? Nie mamy takiej pewności, jak przy poprzednich dziełach.
Złote pszczoły Childeryka
Childeryk I był królem Franków. Żył w latach 437–482 naszej ery. W jego grobie, pełnym przeróżnych skarbów, znalazły się także 300 złotych, inkrustowanych granatami pszczół, wszytych w królewski płaszcz. Ponoć zainspirowały one Napoleona, gdy wybierał elementy do swojego herbu – chciał mieć symbole związane z Francją, lecz nie z kwiatami Burbonów. Niestety większość złotych pszczół Childeryka została skradziona i przetopiona w 1981. Przetrwały zaledwie 2.
Źródła: archaicwonder.tumblr.com proquest.com freebeekeeper.com
Moje Uwagi: Zarówno te pszczoły z płaszcza Childeryka (Hołdoryk – imię które oznacza Ryka Hołdy – czyli RYCerza Gogołady, jak i owad na Kręgu Światła niekoniecznie przedstawiają pszczoły.
Ten ze złotego krążka może być Wedrakiem Odradzającego się Światła Świata / Słońca, przy czym należy zaznaczyć, że również Pszczoła cieszyła się wysoką pozycją obrzędową jako Owad Sporów – Bogów Dostatku i Mnożności, dostarczycielka miodu , który po fermentacji stanowił boski napój żerców (ofiarników) i godujących / świętujących ludzi.
Imię władcy, bez wątpienia słowiano-aryjskie, wskazuje, że mógł on być (lub jego ojciec był) zamiłowanym pszczelarzem, wtajemniczonym w godowlę pszczół i zbieractwo miodu.