CPK ma przynieść setki miliardów złotych zysku. Inwestycja zwróci się w 12 lat.
W ciągu pierwszych 32 lat działalności Centralny Port Komunikacyjny wygeneruje blisko 200 mld zł – pisze w raporcie firma EY (dawniej Ernst & Young) – międzynarodowy koncern świadczący profesjonalne usługi doradcze i audytorskie z główną siedzibą w Londynie.
1. Konstans: Krzysztof Bosak o Budowie CPK i Nieprofesjonalnych Praktykach Rządu!
https://www.youtube.com/watch?v=VEvTv-iXSfU
Bankier.pl: CPK – przetarg na zapowiadany audyt unieważniony. Czy kontrola się odbędzie?
Jak poinformował w środę Centralny Port Komunikacyjny „w trosce o zapewnienie najwyższej jakości audytu” obejmującego weryfikację i ocenę harmonogramów spółki Centralny Port Komunikacyjny dla części lotniskowej oraz kolejowej w zakresie linii kolejowych tzw. „Y”, podjęto decyzję o unieważnieniu postępowania przetargowego w sprawie audytu bez podania przyczyny.Z dokumentacji postępowania wynika, że przetarg ogłoszono 9 lutego br. W ramach postępowania przetargowego 27 lutego br. wyłoniono firmy: HMJ sp. z o.o z Warszawy, Projekt Plus sp. z o.o z Warszawy oraz TECH-TOR Sp. z o.o. z Warszawy (te firmy wspólnie złożyły ofertę). CPK oszacował wartość zamówienia bez podatku od towarów i usług na 355 815,04 zł. Wybrane firmy przedstawiły ofertę o wartość brutto 387 450,00 zł. Drugą pod względem ceny ofertę złożyły Instytut Dróg i Lotnisk Sp. z o.o. i CCM Sp. z o.o. – 444 817,20 zł brutto. Najdroższą ofertę przedstawiły firmy; Infra – Centrum Doradztwa sp. z o.o. i IPOPEMA Securities – 1 211 550,00 zł brutto.Jeszcze 27 lutego br. w Katowicach pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek zapowiedział, że audyt dot. budowy portu lotniczego i kolei dużych prędkości ma być gotowy w połowie 2024 r. Wyniki audytu miały zostać przekazane rządowi, który miał podjąć ostateczną decyzję ws. portu lotniczego oraz linii kolejowych.
CPK informuje na swoich stronach internetowych, że w lipcu 2023 r. spółka przedstawiła projekt koncepcyjny terminala lotniskowego oraz dworca kolejowego i autobusowego. Wskazano, że tę dokumentację przygotował master architekt CPK, czyli brytyjskie konsorcjum Foster+Partners, które zaprojektowało wcześniej m.in. lotniska w Hongkongu, Pekinie i Dosze. W przygotowaniu jest projekt budowlany, który powinien być gotowy w drugim kwartale 2024 r.
Spółka zaznaczyła, że na zaawansowanym etapie są też prace przy projektowaniu płyty lotniska, m.in. dróg startowych oraz kołowania i płyt postojowych dla samolotów. Jak podano, za to zadanie odpowiada projektant inżynierii lądowej, czyli libańsko-amerykańska spółka Dar. Jednocześnie hiszpański IDOM przygotowuje projekt integracji systemów lotniskowych.
Dodano też, że w ramach umowy ramowej na projektowanie tzw. infrastruktury wspierającej przygotowywana jest dokumentacja m.in. dla wieży kontroli ruchu lotniczego, którą opracowuje polska pracownia JSK Architekci. Jednocześnie trwają prace nad projektem budynków lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej. W tym przypadku wykonawcą jest polskie konsorcjum AKE Studio, APA i Tequm.
W październiku 2023 r. spółka wybrała francuską grupę Vinci Airports i australijski fundusz IFM Global Infrastructure Fund na inwestora strategicznego, który miałby objąć do 49 proc. udziałów w spółce do budowy i zarządzania lotniskiem. „Udział doświadczonych inwestorów branżowych i finansowych to potwierdzenie, że lotniskowy projekt ma dobrze przygotowany biznes plan, posiada potencjał komercyjny i gwarantuje atrakcyjną stopę zwrotu” – zapewniła CPK.
CPK podkreśliła, że według raportu EY nowa infrastruktura CPK „pozwoli czerpać miliardowe dochody” z obsługi lotniczego cargo. Oszacowano, że do 2060 r. tylko z ceł i VAT może to być dla budżetu Polski dodatkowych ok. 200 mld zł. Jak zaznaczono, z raportu firmy Kearney wynika, że inwestycje CPK będą impulsem dla gospodarki, pozwalając wygenerować do 2040 r. ok. 290 tys. nowych miejsc pracy.
CPK ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach projektu między Warszawą a Łodzią na obszarze około 3 tys. hektarów ma zostać wybudowany port lotniczy. W planach są także linie kolejowe na terenie całej Polski, które docelowo powinny umożliwić przejazd z największych miast do Warszawy w ciągu 2,5 godz.
Ekspert: W sprawie audytu CPK „presja ma sens”
Presja ma sens – stwierdził w środę prezes Stowarzyszenia TAKdlaCPK Maciej Wilk, odnosząc się do unieważnienia przetargu na audyt harmonogramów inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wcześniej ocenił, że wybrane podmioty nie mają kompetencji i doświadczenia, by opiniować projekt tej skali.
Prezes Stowarzyszenia TAKdlaCPK, ekspert rynku lotniczego Maciej Wilk w środę na Twitterze skomentował unieważnienie przetargu na audyt dotyczący oceny i weryfikacji harmonogramów Centralnego Portu Komunikacyjnego w zakresie budowy lotniska i części kolejowe słowami: „presja ma sens”.
Wcześniej rozstrzygnięcie tego przetargu i wybór firm HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR ocenił następująco: „wygrało konsorcjum firm HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR z ofertą 387 450 zł – najniższą z 3 złożonych ofert, pomimo oceny doświadczenia eksperta w zakresie inwestycji kolejowych na zero punktów”.
„Jest rzeczą absolutnie zatrważającą, że przyszłość strategicznego projektu o budżecie 155 mld zł (Faza 1 do 2030 r. – lotnisko + kolejowy Y), nad którym przez ostatnie lata pracował sztab wysokiej klasy specjalistów, powierzona zostaje trzem firmom-krzakom, które w 2022 miały w sumie: 4,78 mln zł przychodów ze sprzedaży, 3,19 mln zł kapitału własnego, 229 tys. zł zysku netto i ok. 20 pracowników”. Jego zdaniem „wybrane podmioty nie posiadają kompetencji, doświadczenia ani – przede wszystkim – renomy, aby dokonywać eksperckiej opinii projektu tej skali”.
autor: Anna Bytniewska
2. Miliard ton w jednej gminie. Rozpoczynają się polskie poszukiwania złóż surowców krytycznych
Zgodnie z informacją Państwowego Instytutu Geologicznego badania będą prowadzone na terenie woj. podlaskiego w gminach: Krasnopol, Jeleniewo, Puńsk, Rutka-Tartak, Suwałki, Szypliszki i Wiżajny.
Badania z udziałem helikoptera
„Badania będą prowadzone z wykorzystaniem helikoptera, który będzie latał na wysokości 120 metrów. Do jego podwozia będzie podwieszony odbiornik pasywny odczytujący naturalny sygnał ziemskiego pola magnetycznego, którego wielkość jest zależna od rodzaju skał znajdujących się w ziemi” – powiedział PAP rzecznik prasowy instytutu Artur Baranowski.
Badania stanowią element projektu badawczego SEMACRET – „Zrównoważone poszukiwanie złóż surowców krytycznych ze skał magmowych w UE: Wyznaczenie sposobu przejścia na zieloną energię”.
Poszukiwania będzie prowadziła niemiecka firma Supracon AG, przy współpracy ze spółką Helipoland z Bielska-Białej.
Ponad 60 lat temu zostały odkryte na Suwalszczyźnie złoża rudy żelaza, w tym rzadko spotykanych rud tytanu i wanadu. Przez kolejne lata dzięki odwiertom i badaniom oszacowano, że zasoby złóż znajdujących się w gminie Jeleniewo to 1,34 mld ton. Ze względu na głębokie położenie rud oraz zlokalizowanie ich na obszarze o bardzo wysokich walorach środowiskowych władze państwowe nie zdecydowały się na ich wydobycie. (PAP)
♦
Polska przed wyzwaniem pozyskania metali ziem rzadkich
Transformacja energetyczna stworzy popyt na ,,zielone” metale. Wzrośnie zapotrzebowanie na lit, miedź, aluminium i kobalt.
Znaczenie „zielonych” metali dla gospodarki
Komisja Europejska uznała miedź, lit i metale ziem rzadkich za surowce kluczowe dla gospodarki europejskiej, w tym Polski. Lit oraz inne „metale zielonej rewolucji” takie jak kobalt, miedź i aluminium są wykorzystywane w nowoczesnych technologiach niezbędnych dla rozwoju zeroemisyjnej gospodarki m.in. w akumulatorach pojazdów o napędzie hybrydowym i elektrycznym. Metale ziem rzadkich są wykorzystywane w turbinach wiatrowych. Lit, kobalt i aluminium stosuje się w magazynach energii, miedź w sieciach energetycznych, a metale ziem rzadkich w telefonach komórkowych oraz w wielu innych nowoczesnych urządzeniach elektronicznych.
,, Według prognoz do 2050 roku, całkowite zapotrzebowanie na surowce związane z technologiami czystych źródeł energii zwiększy się ponad 3-krotnie.
dr Karol Zglinicki, Państwowy Instytut Geologiczny
Lit kluczowy dla transformacji energetycznej
Kluczowe znaczenie w rozwoju nowoczesnych technologii ma jednak lit. Szacuje się, że zapotrzebowanie na lit do 2050 roku m.in. dla magazynów energii i akumulatorów, wzrośnie ponad 100-krotnie w stosunku do obecnego poziomu.
W przyrodzie lit występuje jako pierwiastek śladowy, a jego ilość w skorupie kontynentalnej wynosi średnio 20 ppm. Lit wydobywany jest z trzech głównych typów złóż: solanek zamkniętych basenów sedymentacyjnych, pegmatytów granitowych oraz złóż iłów litonośnych. Mniejsze znaczenie w pozyskaniu mają solanki z obszarów naftowych oraz solanki geotermalne.
,, Na razie w Polsce nie prowadzi się górniczej eksploatacji litu, kobaltu, niklu i glinu oraz pierwiastków ziem rzadkich.
Gdzie poszukuje się złóż ,,zielonych” metali?
Geolodzy z Państwowego Instytutu Geologicznego prowadzą prace poszukiwawcze na terenie Polski i polskich obszarach morskich. Pierwiastków ziem rzadkich poszukuje się na obrzeżeniu Gór Świętokrzyskich oraz w masywach krystalicznych w północno-wschodniej Polsce. Litu szuka się na polskich obszarach morskich. Poszukiwania kobaltu są prowadzone w paśmie łupkowym Starej Kamienicy w Sudetach Zachodnich.
Te złoża mogą uczynić Polskę najbogatszym krajem na świecie.
Legendarne złoża tytanu i wanadu na Suwalszczyźnie rozpalają wyobraźnię Polaków już od dobrych kilku lat. I choć geolodzy studzą entuzjazm, to wciąż pojawiają się głosy, że Polska to najbogatszy kraj na świecie.
źródło: https://bizblog.spidersweb.pl/zloza-naturalne-tytan-suwalki-bogactwo
3. Ziarno Świadomości: Jak UE i rząd „polski” dewastuje nasze rolnictwo
https://www.facebook.com/ziarnoswiadomosci/videos/312664851428562/