Innpoland.pl: Pendolino może się schować. Polacy zbudowali magnetyczną kolej, lewitującą nad torami

Polacy zbudowali magnetyczną kolej, lewitującą nad torami

Hyper Polska zaprezentowała swoją autorską innowację – kolej magnetyczną magrail, która potrafi lewitować nad torami i docelowo osiągać nawet 415 km/h. fot. Stefan Ronisz / naTemat

Pociąg, który nie jedzie, a sunie w powietrzu dzięki zjawisku lewitacji magnetycznej, nie generuje zanieczyszczeń do środowiska i porusza się z prędkością bliską prędkości dźwięku, czyli ok. 1200 km/h. Brzmi to jak historia wyciągnięta z dobrego filmu science-fiction? Nic bardziej mylnego. Polacy mają sporo do powiedzenia realizacji tej wizji. Sprawdziliśmy, jak postępują ich prace.

 

Zupełnie nowy środek transportu
Zaczęło się od tego, że Elon Musk ogłosił konkurs na projekt nowego środka transportu o nazwie hyperloop. Swoich sił postanowili spróbować naukowcy i inżynierowie z różnych zakątków świata, także z Polski – Politechniki Warszawskiej. I było warto – studentom dwukrotnie udało się dojść do finału rozgrywek, a nawet przetestować prototyp swojej maszyny na terenie SpaceX. Sukces rozbudził ich apetyt, by wdrożyć swój pomysł na europejskie tory kolejowe i tak powstał Hyper Poland.

Choć budowa zupełnie nowego środka transportu nie należy do najłatwiejszych zadań, to prekursorska firma już ma na swoim koncie pierwsze sukcesy, m.in. wsparcie światowych ekspertów ds. transportu czy licznych inwestorów z całego świata. Oprócz technologii hyperloop inżynierowie Hyper Poland opracowali również nowatorski projekt magrail, czyli kolei magnetycznej, która będzie mogła poruszać się po istniejącej już infrastrukturze z prędkością nawet do 415 km/h – czyli znacznie szybciej niż Pendolino na polskich torach.

Zespołowi udało się stworzyć prototyp pojazdu w skali 1:5, którego możliwości zostały zaprezentowane w warszawskiej Soho Factory. Podczas pokazu pociąg osiągnął prędkość około 50 km/h – ułamek tego, do czego będzie zdolny w przyszłości – a i tak już robił wrażenie.

Nie tylko w Polsce
Jak wyjaśnia w rozmowie z INNPoland.pl Kasia Foljanty, jedna ze współzałożycielek Hyper Poland oraz Chief Branding Officer firmy, mimo polskiej nazwy start-upu, projekt magrail i hyperloop jest projektem międzynarodowym.
– Oczywiście bardzo byśmy chcieli, żeby pierwsza trasa powstała w Polsce, lecz takie decyzje podejmowane są na bardzo wysokim szczeblu ministerialnym. My nie jesteśmy w stanie na takie decyzje wpływać, a jednocześnie nie chcemy ograniczać się tylko i wyłącznie do działania na terenie Polski. Zainteresowanie naszym projektem wyrażają koleje europejskie m.in. z Włoch, Niemiec czy Holandii, a nawet z zupełnie innej części świata, np. Indii – zapewnia.
Podziel się!

    © Czesław Białczyński