Kitka Women’s Vocal Ensemble – Harmonies from Eastern Europe
Czesław Białczyński
Kitka – Cykl rusałczy, czyli narodowa muzyka i teatr ukraiński – prawdziwe słowiańska nowa sztuka XXI wieku
Ukraina zdaje się przechodzić ten sam stan, który w latach dwudziestych ubiegłego wieku przechodziła Polska odkrywając swoją tożsamość narodową po wiekach niewoli. Mają tam istny wysyp sztuki inspirowanej własnym folklorem. Przejawia się to nie tylko w bujnym rozkwicie Wiary Przyrodzonej, przywracaniu starych pogańskich świąt i rytuałów. Znajduje to wyraz przede wszystkim w sztuce. Dzieje się to w zgodzie z postulatami Stanisława Szukalskiego sprzed niemal wieku, a także z głoszonymi przez Zadrugę i Jana Stachniuka poglądami ideowymi na możliwość Odrodzenia Słowiańskiego Ducha.
U nas niestety nie obserwujemy takiego zjawiska, a jeśli już to w ogóle nie jest ono w żaden sposób mile widziane przez „polskie” media, nie jest nagłaśniane , a broń boże wspomagane przez sławetne Ministerstwo „Kultury” , które raczej nazwałbym Ministerstwem Głupich Kroków.
Świadome wspieranie wartości opartych na własnych korzeniach na Ukrainie oczywiście potrafi docenić Europa. Popatrzcie i posłuchajcie Cyklu Rusałczego
http://www.youtube.com/watch?v=7ivPTvruyFI
Zobaczcie jak doceniają oryginalność brzmienia płynącą ze słowiańskości, ludowości, tradycji i folkloru rodzimego, niepowtarzalnego w Europie i na świecie:
Kitka w Kolonii
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=5K0sP5cTbQc
Z zachwytem pokazują Kitkę telewizje świata
http://www.youtube.com/watch?v=QxEAQfGq5CI&feature=related
Zapraszane są na koncerty do USA , Kanady i wszędzie tylko niespecjalnie do Polski. Bo być może a nuż obudziłyby narodowego demona polskiego?
Photography by Raymond Van Tassel
Nawet podczas festiwalu Kultury Ukraińskiej w Szczecinie Kitkę można było posłuchać w tym czasie i zobaczyć w Berlinie
10. Mai, 13-21 Uhr, Alexanderplatz Berlin: „Lesemarathon”
Mariana Sadovska und Kitka im Radio: Dienstag, 12.05.09 um 23:05 Uhr auf WDR3
Liebe Freunde von Mariana Sadovska, von BORDERLAND… und von Kitka!
eine Woche voller Hochzeitslieder, Frühlingsrufe(!), Lamenti und
Mittsommernachtsgesänge steht bevor…
Wer die “Rusalki” beim beeindruckenden Kitka-Konzert in Köln verpasste,
hat Gelegenheit zum (Wieder-)Hören im WDR3-Feature. Borderland Mariana
Sadovska & Band ist in Aachen bei der “Kontinentale” erneut live zu hören
www.wdr3.de/open-soundworld/details/artikel/-d880ecc685.html
The Rusalka Cycle – Songs Between the Worlds
Das Kitka Women’s Vocal Ensemble
Kitka Ensemble
in neuen WDR-Studio-Aufnahmen vorgestellt von Babette Michel
Sirenen gleich mit hypnotisierenden Gesängen ziehen die „Rusalki“, geheimnisvolle Unterwasserschönheiten, arglose Unschuldige in den Untergang. In den Überlieferungen der slawischen Mythologie leben diese ruhelosen Geister in
Kitka Ensemble
Tymczasem świat, Niemcy, USA, Francuzi i Anglicy – oni oczekują, że im pokażemy im wreszcie coś swojego, coś bardzo oryginalnego, coś czego nie znajdą u siebie – zamiast małpowania tego co robią lepiej od nas , bo sami to wymyślili.
Mogą się tego doczekać tylko z Rosji i Ukrainy
Posłuchajcie:
http://www.youtube.com/watch?v=pUzWm5GsOTQ&feature=related
Kitka na Wschodnim Wybrzeżu i w Kanadzie, New Haven, Quebec
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=5WOBLhJrHUs
Chór – śpiewa też w Gruzji i wszędzie na świecie
http://www.youtube.com/watch?v=D2APqiD8Pqo&feature=related
Ukraińcy nie wstydzą się, że ich sztuka będzie pachnieć przedmieściem Europy jeśli zaczerpną z tradycji i przedchrześcijańskich podań.
Kitka Święto Kupały – na wordpress.com
http://kitkablog.wordpress.com/2009/09/04/kupala-kedry-style/
Zobaczcie to: Ostatnia noc. Syreny
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=KVBHo1YwnmI
Wiosna;
http://www.youtube.com/watch?v=zmDTj2FvO6E&feature=related
Nie ogranicza ich wcale sama ukraińskość, to co uprawiaja to sztuka wschodnioeuropejska, oryginalna, niepowtarzalna, jedyna w swoim rodzaju.
http://www.youtube.com/watch?v=aB9XCcvzztc&feature=related
To właśnie możemy dać światu. Dopóki tego nie rozumieją polskie ta zwane elity twórcze, filmowcy, mauzycy, malarze, pisarze dotad nie będzie polskich Oscarów ani innych poważnych sukcesów na swiecie. Bo wszystko inne inni już wymyślili , To tylko nieudolne podróbki i naśladownictwo Zachodu. Bez szansy na prawdziwą oryginalność.
Szukalski i Stachniuk na 100% mieli rację !!!
Kitka z Trio Kaukasia
http://www.youtube.com/watch?v=9F_1TiBUYns&feature=related
To prawdziwa wielka muzyka całego Królestwa SIS – starożytnego Sistanu od Kamczatki do Renu, od Adriatyku po Morze północne i Ocean Arktyczny, to muzyka prawdziwej Atlantydy – od Atlantyku po Pacyfik
Naprawdę zachwycająca!!!
Oto ich strona:
Poczytajcie też o Marianie Sadovskiej ze Lwowa – nazwisko brzmi jakoś swojsko, czy nie tak?
Oto strona na której przeczytacie więcej niż tutaj:
… którędy pójdą dzicy święci
Mariana Sadovska (2005)
„Czasami muzyk posiada wrodzone pragnienie komunikowania się w taki sposób, że jego wiadomość naturalnie staje się uniwersalną: nie ma znaczenia czy śpiewa soul, bel canto czy też folk. Tak właśnie jest w przypadku ukraińskiej piosenkarki Mariany Sadowskiej” (Ben Ratliff, The New York Times)
Mariana Sadovska urodziła się we Lwowie. Jest jedną z najwybitniejszych współczesnych wokalistek. Pracuje zarówno w całej Europie jak i Stanach Zjednoczonych. Jej praca w muzyce i teatrze zawsze była inspirowana miejscową kulturą i dźwiękami z całego świata. Organizując etno – muzyczne wyprawy, uzbierała ogromną ilość tradycyjnych pieśni, historii i rytuałów, które przekształca w nowoczesne dźwięki dla obecnego pokolenia.
Łącząc opowiadanie historii ze śpiewem, jej występy są teatralną ekspresją jej wewnętrznych pragnień łączących przeszłość z teraźniejszością poprzez muzykę. Na jej płytach i warsztatach zawsze próbuje znaleźć drogę łączącą przepaść pomiędzy starodawnymi, tradycyjnymi dźwiękami ze współczesnymi -wprowadza obecne pokolenie w przeszłość tak jak łączy stare pokolenie ze współczesnością. Odkryła, że jej pragnienie nie jest tylko jej własną tęsknotą, ale dzieli je z innymi artystami oraz widownią na całym świecie. Jej starania doprowadziły do tego, że otrzymuje zaproszenia od różnych artystów, grup teatralnych oraz uniwersytetów z całego świata, wszystkich szukających sposobu do zbliżenia między pokoleniami.
Rozpoczęła swoją pracę w 1991 roku z Teatrem Lesia Kurbasa(Lwów, Ukraina), z Festiwalem Anatolii Vassilieva w St. Petersburgu i Moskwie. Została wybrana do projektu „Słowiański Pielgrzym”, prowadzonego przez Jerzego Grotowskiego w Pontederze we Włoszech. W tym samym roku została zaproszona do współpracy z Teatrem Gardzienice, gdzie pracowała przez 10 lat. Podczas jej pobytu w Gardzienicach, rozpoczęła badania miejscowej muzyki i kultury, prowadząc własne wyprawy na Ukrainie, w Irlandii, Egipcie, na Kubie i w Brazylii. Od tego czasu organizowała wiele wymian kulturalnych pomiędzy współczesnymi artystami z Europy i Stanów Zjednoczonych oraz z rodzimymi wokalistami z Ukrainy.
W 2001 roku przeprowadziła się do Nowego Jorku otrzymując stypendium z Earth Foundation gdzie pracowała jako dyrektor muzyczny z La Mama ETC.
Podczas jej pobytu w Nowym Jorku rozpoczęła solowe występy równocześnie współpracując ze słynnymi artystami, takimi jak Michael Alpert, Anthony Coleman, Frank London, Victoria Hanna i Sanda.