Mieczysław Grzegorz (Gregory) Bekker (ur. 25 maja 1905 w Strzyżowie koło Hrubieszowa, zm. 8 stycznia 1989 w Santa Barbara w Kalifornii) − polski inżynier i naukowiec.
Życiorys
Lata szkolne są związane z Koninem; jego rodzina mieszkała przy cukrowni „Gosławice” (obecnie część Konina), gdzie ojciec był zarządcą. W Koninie ukończył gimnazjum (obecnie I Liceum Ogólnokształcące). W latach 1929-31 odbył służbę wojskową w Szkole Podchorążych Saperów, którą ukończył w stopniu podporucznika.
Absolwent wydziału mechanicznego Politechniki Warszawskiej, pracownik Instytutu Badań Inżynierii, prowadził badania nad budową samochodów terenowych. Pracował w Wojskowym Instytucie Badań Inżynierii (WIBI) w Warszawie. W latach 1936-39 był równolegle wykładowcą w Studium Wojskowym Politechniki Warszawskiej oraz w Szkole Inżynierii Wojskowej w Warszawie. W okresie tym opracował i wykładał podstawy teorii współpracy koła lub gąsiennicy z mało zwięzłym podłożem, która po 30 latach została określona nową dziedziną mechaniki o nazwie terramechanika.
W 1939 uczestniczył w kampanii wrześniowej, a następnie wraz z cofającymi się wojskami przekroczył granicę z Rumunią, skąd przedostał się do Francji, gdzie został zatrudniony jako uznany specjalista w Wydziale Czołgów Ministerstwa Uzbrojenia w Paryżu. Później przeniósł się do Kanady, gdzie pracował w Biurze Badań Broni Pancernej, w 1955 roku wyjechał do USA, tu pracował w Wojskowym Laboratorium Pojazdów Terenowych i prowadził wykłady na politechnice, wkrótce został profesorem Uniwersytetu w Michigan, następnie przyjął propozycję objęcia stanowiska dyrektora Instytutu Badań koncernu samochodowego General Motors w Santa Barbara.
http://www.konin-starowka.pl/aktualnosci/1180-konin-mieczyslaw-bekker-z-konina-do-nasa.html
Po ogłoszeniu przez NASA w 1961 roku konkursu na pojazd zdolny do poruszania się po Księżycu w ramach programu Apollo Space Program, zespół konstruktorów pod kierownictwem Mieczysława Bekkera rozpoczął prace objęte tym programem. Efektem tych prac było skonstruowanie pojazdu księżycowego LRV, a wykonanego przez koncern General Motors w kooperacji z zakładami Boeing. Profesor Bekker był autorem całości rozwiązań technicznych, które zapewniały poruszanie się LRV po gruncie księżycowym.
Prof. Bekker pozostawił po sobie liczne prace naukowe, m.in. Theory of Land Locomotion, w której przedstawił nowoczesną teorię ruchu pojazdów terenowych.
http://web.archive.org/web/20100326191409/http://www.greendevils.pl/polacy/bekker/prof_bekker.html
We wrześniu 1939 roku walczył na froncie, a następnie wraz z cofającymi się wojskami przekroczył granicę z Rumunią, gdzie został internowany na pół roku. Z Rumunii przedostał się do Francji, gdzie znalazł zatrudnienie jako uznany specjalista w Wydziale Czołgów Ministerstwa Uzbrojenia w Paryżu. Niebawem uzyskał ofertę od władz kanadyjskich, które zaoferowały przeniesienie go do Biura Badań Broni Pancernej w Ottawie. Bekker ofertę przyjął. W 1943 roku po propozycji Kanadyjczyków został wcielony do armii kanadyjskiej, którą opuścił w 1956 roku w stopniu podpułkownika.
Jednak główną działalność naukową Mieczysław Bekker rozwinął dopiero w Stanach Zjednoczonych, gdzie opublikował swoje najważniejsze prace: „Theory of land locomotion” w roku 1956, „Off the road locomotion” w 1960 roku i „Introducion to terrain vehicle” w 1969 roku. Profesor Bekker był też w tym czasie wykładowcą na Uniwersytecie w Michigan.