MCK Sokół: Gąski, gąski do domu! odc. 6, cz. 1 – Jak i w co się bawić. Przykłady zabaw

Gąski, gąski do domu! odc. 6, cz. 1 – Jak i w co się bawić. Przykłady zabaw

nadesłał Furio Muerte

Pamiętajmy, że w ludowych zabawach dziecięcych jest wiele archaicznych słowiańskich motywów, które miały w pradawnych dziejach, w neolitycznej starożytności,  a potem także w średniowieczu charakter obrzędowy związany z Wiarą Przyrodzoną Słowian, tj. z wiarą rodzimą

 

 

 

Przetrwały one, zmodyfikowane pod wpływem cenzury religijnej, głównie  chrześcijańskiej w całym okresie dominacji kultury rolniczej przez tysiąclecia, jako element sztuki ludowej, rozrywki wiejskiej i ludowej kultury aż do Rewolucji Przemysłowej w połowie XIX wieku. Zabawy dziecięce (dla młódzi młodszej) były częścią obrzędowych igrów związanych ze świętami rolniczymi, w których uczestniczyła cała społeczność sielańska, także takie właśnie małe dzieci. Gry te ustalały pewną hierarchię i przywództwo w grupach chłopięcych i dziewczęcych tak samo, jak budowały je w  w bractwach i siostrzeństwach młódzi starszej i w społeczności ludzi dorosłych. Była to część wiedy i nauki, czyli edukacji plemiennej i przekazywania tradycji z pokolenia na pokolenie.  

https://www.youtube.com/watch?v=Pp4m-WJ7mrQ&fbclid=IwAR3iVFTFaSeB2XRz-bplP47MSknkWbbipFzAXvhdnjEG7IPnu1uosr-FOjs

Po spojrzeniu na zabawę oczami dziecka przyszedł czas by wraz z młodymi artystami z Dziecięco-Młodzieżowego Zespołu MAŁOLIPNICANIE z Lipnicy Małej oraz Dziecięcego Zespołu Regionalnego ZASADNIOKI z Zasadnego wciągnąć się w wir tradycyjnej zabawy ludowej. W szóstym, dwuczęściowym odcinku naszego cyklu poznamy kilkanaście takich zabaw, w tym jego tytułową „Gąski, gąski do domu!”. A krótką refleksją o znaczeniu folkloru dziecięcego w zachowaniu niematerialnego dziedzictwa kulturowego podzieli się w podsumowaniu odcinka etnograf Małgorzata Kiereś. Jak podpowiadają specjaliści: podstawą budowania widowiska folklorystycznego prezentującego folklor dziecięcy winny być te elementy, które modelują obraz dziecięcego świata, a więc wyliczanki, rymowanki, gry, przyśpiewki. A poza sceną? Mamy nadzieję, że przykładowe zabawy staną się radosną inspiracją bez względu na wiek ich odbiorców.
___
Cykl nagrań powstał w ramach projektu „ŚWIĘTO DZIECI GÓR – wirtualnie i dostępnie”, dofinansowanego ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
Więcej informacji o projekcie:
Koncepcja merytoryczna cyklu: Marek Harbaczewski
Koordynacja projektu: Małgorzata Mikulska
W nagraniu użyte zostały archiwalne materiały audiowizualne, fotograficzne oraz graficzne Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu pochodzące z dotychczasowych edycji Festiwalu ŚWIĘTO DZIECI GÓR oraz Kongresu Kultury Regionów. Realizacja nagrań:
Podziel się!